Ordinul Ministerului Administratiei si Internelor nr. 27/2012 pentru aprobarea Procedurii privind gestionarea efectelor produse de fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfasurarea normala a traficului rutier si siguranta participantilor pe drumurile publice a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 91, din 6 februarie 2012.
Avand in vedere prevederile art. 44 si 45 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 3 si 10-13 din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, cu mo dificarile si completarile ulterioare, in temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul transporturilor si infrastructurii si ministrul administratiei si internelor emit urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Procedura privind gestionarea efectelor produse de fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfasurarea normala a traficului rutier si siguranta participantilor pe drumurile publice, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor si infrastructurii, Anca Daniela Boagiu
Ministrul administratiei si internelor, Constantin-Traian Igas
Anexe
PROCEDURa privind gestionarea efectelor produse de fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfasurarea normala a traficului rutier si siguranta participantilor pe drumurile publice
SECTIUNEA 1
Obiect si domeniu de aplicare
Prezenta procedura reglementeaza participarea institutiilor semnatare la prevenirea si combaterea efectelor produse de situatiile de urgenta generate de dezastre naturale si fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfasurarea normala a traficului rutier si siguranta participantilor pe drumurile publice pe timp de iarna. in baza Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 850/2011 privind functionarea Comandamentului Central de Iarna in perioada 1 noiembrie 2011-31 martie 2012*) si a Deciziei directorului general nr. 1.511/2011 functioneaza Comandamentul operational de iarna al CNADNR - S.A. Pentru coordonarea activitatilor care fac obiectul prezentei proceduri, se infiinteaza Comitetul operativ ce functioneaza in cadrul Comandamentului operational de iarna al CNADNR - S.A. Comitetul operativ este format din conducatorii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., denumita in continuare CNADNR, iar in lipsa acestora, din persoanele imputernicite de catre acestia sa ii inlocuiasca si reprezentanti ai Inspectoratului General al Politiei Romane - Directia Rutiera (IGPR - Directia Rutiera), Inspectoratului General al Politiei de Frontiera Romane, Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane, Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta ºi ai Inspectoratului General de Aviatie. Deciziile privind masurile instituite de Comitetul operativ cu privire la inchiderea, instituirea de restrictii, deschiderea drumurilor nationale si autostrazilor, precum si a operatiunilor de salvare a persoanelor aflate in pericol se vor comunica prin reprezentantii celor 6 institutii aflate in componenta comitetului catre structurile aflate in subordinea acestora. Informarea participantilor la trafic prin intermediul mass-mediei cu privire la masurile instituite de Comitetul operativ se va face doar prin comunicate emise de conducerea CNADNR. Comitetul operativ se intruneste la solicitarea conducerii CNADNR cu cel putin 3 ore inainte de instituirea cel putin a imediat dupa instituirea cel putin a codului galben. Activitatea Comitetului operativ se va desfasura cu titlu de permanenta pe toata durata existentei codului galben, portocaliu sau rosu.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii conform criteriilor de emitere a atentionarilor si avertizarilor meteorologice pentru viscol, formulate de Administratia Nationala de Meteorologie
Atentionare cod galben se emite in cazurile in care sunt prognozate ninsori insotite de vant la rafala de 50-70 km/h si vizibilitate sub 100 m, iar fenomenele urmeaza sa se produca pe arii extinse. Atentionare cod portocaliu se emite in cazurile in care sunt prognozate ninsori insotite de vant la rafala de 70-90 km/h si vizibilitate sub 50 m, iar fenomenele urmeaza sa se produca pe arii extinse. Atentionare cod rosu se emite in cazurile in care sunt prognozate ninsori insotite de vant la rafala de peste 90 km/h si vizibilitate aproape de zero, iar fenomenele urmeaza sa se produca pe arii extinse.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura
Pentru prevenirea si combaterea efectelor produse de calamitati si fenomene meteorologice periculoase care pot afecta desfasurarea normala a traficului rutier si siguranta participantilor pe drumurile publice pe timp de iarna, se vor lua urmatoarele masuri:
A. Masuri dispuse de CNADNR, IGPR - Directia Rutiera si Inspectoratul General al Politiei de Frontiera Romane:
1. in cazul emiterii avertizarii de cod galben de viscol si/sau polei, dupa analizarea oportunitatii, CNADNR, cu avizul IGPR - Directia Rutiera, va dispune inchiderea circulatiei cu instalarea mijloacelor de semnalizare corespunzatoare si a informarii participantilor la trafic prin mass-media.
2. in cazul intrarii in vigoare a avertizarii de cod portocaliu ori cod rosu de viscol, ninsori abundente si/sau polei generalizat, se va dispune inchiderea imediata a circulatiei, cu instalarea mijloacelor de semnalizare corespunzatoare si a informarii participantilor la trafic prin mass-media.
3. Imediat dupa inchiderea unui sector de drum, Politia Rutiera insotita de catre un echipaj de deszapezire al CNADNR va inspecta intregul tronson de drum inchis circulatiei publice in vederea identificarii eventualelor persoane si autovehicule ramase blocate.
4. Politia Rutiera, cu sprijinul Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane, acordat potrivit competentelor prevazute de lege, va asigura blocarea accesului participantilor la trafic pe sectoarele de drum inchise circulatiei rutiere atat la capetele de sectoare, cat si din drumurile publice laterale.
5. in cazul inchiderii drumurilor, indiferent de categoria acestora, care tranziteaza frontiera de stat a Romaniei, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera Romane va informa autoritatile statelor vecine pentru luarea masurilor ce se impun.
B. Alte masuri dispuse de catre Comitetul operativ:
1. in cazul in care pe sectoarele de drum inchise se afla autovehicule blocate in trafic, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane, potrivit competentelor prevazute de lege, vor lua masurile necesare in vederea salvarii persoanelor aflate in pericol si vor acorda sprijinul necesar in vederea degajarii partii carosabile de autovehicule celorlalte institutii din cadrul Comitetului operativ.
2. in vederea restabilirii circulatiei rutiere, CNADNR, in baza prevederilor art. 45 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, va putea dispune ocuparea temporara a terenurilor situate in zona drumului sau in afara acestuia pentru stocarea si adapostirea autovehiculelor blocate pe sectoarele de drum inchise.
3. La degajarea sectoarelor de drum inchise de autovehicule transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si transport persoane cu mai mult de 9 locuri, va participa si Inspectoratul de Stat pentru Control in Transport Rutier, aplicandu-se in acest caz dispozitiile art. 14 din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispozitii ale legislatiei sociale in domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 si (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului.
4. Dupa salvarea persoanelor aflate in pericol si degajarea autovehiculelor blocate pe sectoarele de drum inchise, se va demara procedura stabilita prin „Normativul privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice” - Indicativ AND 525.
SECTIUNEA a 4-a
Dispozitii finale
In cazul inchiderii sau restrictionarii circulatiei rutiere pe anumite sectoare de drumuri, reprezentantul IGPR - Directia Rutiera din Comitetul operativ va informa imediat Centrul Operational de Comanda al Ministerului Administratiei si Internelor.
_
*) Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 850/2011 nu a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Par tea I.
Comentarii articol (2)