"La redactarea textului de lege (art. 52 din Codul fiscal si normele sale de aplicare - n.red.), autoritatile au pierdut din vedere ca toate contactele profesionistilor, precum si cele de inchieriere sunt contracte civile. Totodata, au pierdut din vedere ca avocatii, contabilii, practicienii in insolventa, notarii, tin contabilitate in partida simpla si platesc impozit anticipat, iar acel 10% ar veni ca o dubla impunere, dar si ca o impozitare mai mare decat impozitul datorat de fapt", a declarat avocatul specializat in taxe Gabriel Biris, Partener al casei de avocatura Biris Goran, in cadrul Conferintei AvocatNet.ro "Modificari fiscale de ultima ora".
Acesta a precizat ca in momentul de fata exista deja un ordin al Ministerului Finantelor Publice care clarifica intreaga situatie. Ordinul nu a fost inca aprobat.
"L-am vazut: acest ordin va clarifica ca retinerea de 10% nu se aplica pentru persoanele fizice independente intemeiate in baza OUG nr. 44/2008, pentru profesiile libere si nici in cazul contractelor de inchiriere. Nu cred ca ordinul va merge in detaliu pentru a explica ce ramane sub incidenta contractelor/conventiilor civile, dar cred ca trebuie interpretat per a contrario", a subliniat avocatul specializat in taxe.
Gabriel Biris a explicat, in cadrul conferintei, ca ordinul va arata toate situatiile pentru care prevederile art. 52 nu se aplica, urmand ca cele care nu vor fi mentionate expres in acest act normativ sa cada sub incidenta acestui articol.
__
Articolul initial, scris de Beatrice Ambro, membru APEC
Odata cu intrarea in vigoare a Noului Cod Civil, toate contractele prevazute de acesta au devenit contracte civile. Surpriza vine, insa, de la cele mai recente modificari ale legislatiei fiscale. Prin modificarile la Codul fiscal si la normele de aplicare a acestuia, autoritatile au stabilit ca pentru toate contractele civile, incheiate intre platitori persoane juridice si persoane fizice, deci inclusiv cele incheiate cu avocati, notari, contabili sau orice alte persoane fizice autorizate, se vor retine la sursa contributii sociale. Masura este una contrarianta, in conditiile in care PFA platesc deja contributii la pensii si sanatate in baza unui contract de asigurare incheiat direct cu Casa de pensii si cea de sanatate.
Sfarsitul anului 2011 ne-a adus tuturor un “cadou” otravit din partea Guvernului si anume OUG nr. 125/2011, pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, care a intrat in vigoare la data de 30.12.2011.
Este vorba despre art. 52 care prevede ca pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila , au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite din:
a) drepturi de proprietate intelectuala;
b) activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
c) activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
Dupa cum stiti, la data de 1 octombrie 2011 a intrat in vigoare Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata. In actul normativ sintagma "contract comercial" sau "contracte comerciale" s-a inlocuit cu sintagma "contract civil" sau, dupa caz, "contracte civile", iar sintagma "contracte sau acte de comert", cu termenul "contracte", asa incat toate contractele prevazute de Codul Civil devin contracte civile.
Acest fapt face ca toate contractele civile incheiate intre platitori persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila si persoane fizice sa intre sub incidenta art. 52 Cod Fiscal, ceea ce presupune retinerea la sursa a unui impozit pe venit de 10% si regularizarea la sfarsitul anului. Fac precizarea ca evidenta contabila sunt obligate sa tina atat persoanele juridice, cat si persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si profesiile liberale, care isi stabilesc venitul net anual in sistem real.
Dar asta nu e tot. In data de 31 ianuarie 2012 apare HG nr. 50/2012, pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004. Aceasta intra in vigoare la data de 31 ianuarie 2012.
“Norme metodologice: 61. Platitorii veniturilor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) din Codul fiscal au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira in cursul anului fiscal impozitul reprezentand plata anticipata in contul impozitului anual datorat de contribuabili. Plata anticipata se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% la diferenta dintre venitul brut si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit titlului IX (2) din Codul fiscal. Reþinerea impozitului reprezentand plata anticipata se efectueaza din veniturile platite in baza contractului civil incheiat in forma scrisa intre platitorul de venit si beneficiarul venitului, contribuabil potrivit titlului III din Codul fiscal.”
"66 (2). Pentru veniturile realizate in baza contractelor aflate in derulare la data de 1 octombrie 2011, altele decat cele pentru care la data respectiva erau aplicabile prevederile art. 52 din Codul fiscal, si care sunt calificate drept contracte civile incepand cu data de 1 octombrie 2011, obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului reprezentand plati anticipate sunt cele in vigoare la data platii veniturilor respective."
Avand in vedere art.52 alin (1) din Legea 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in cota de 10% sau 16% asupra veniturilor din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil.
Deasemenea, conform normelor la Codul Fiscal, coroborand prevederile art. 52 cu prevederile art.296^3 care stipuleaza ca persoanele care realizeaza venituri de natura celor mentionate mai sus sunt contribuabili si in sistemul asigurarilor sociale, rezulta ca platitorul de venit este obligat sa retina la sursa si contributiile de asigurari sociale.
Problema care se pune este ca au trecut 4 luni de la intrarea in vigoare a Noului Cod Civil, iar ANAF nu a venit cu precizari referitoare la aplicarea celor 2 acte normative sau, mai exact, care sunt acele contracte civile pentru care platitorul de venituri are obligatia sa retina impozitul la sursa si contributiile sociale obligatorii.
Intre timp, de la 1 octombrie 2011 si pana in prezent, contributiile pentru asigurari sociale s-au platit dupa alte reguli, in baza contractelor de asigurari sociale incheiate intre PFA si I.I si Casa de Pensii si Casa de sanatate.
Asta inseamna accesorii de plata si penalitati pentru contributiile sociale neplatite de platitorul de venit, chiar daca ele au fost platite de persoana fizica in contract direct cu casa de sanatate si casa de pensii? Asta inseamna ca platitorul de venit trebuia sa depuna declaratia unica 112 privind contributiile de asigurari sociale retinute la sursa? Ce se va intampla cu contributiile de asigurari sociale platite de PFA si I.I de la 1 octombrie 2011 si pana acum? Multe intrebari si, din pacate, nici un raspuns.
In alta ordine de idei veniturile obtinute din profesii libere (contabili autorizati, experti contabili, avocati, notari, consultant fiscali, etc.) si din drepturi de autor sunt activitati INDEPENDENTE. Cu alte cuvinte, ANAF a reconsiderat, fara sa mai verifice, TOATE contractele civile ca DEPENDENTE si, in concluzie, le taxeaza ca atare!
Se pare ca ANAF a uitat de normele metodologice de la art. 7 din Codul Fiscal care prevad ca activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 si 2.2 din Codul fiscal.
Dreptul la replica al autoarei articolului, Beatrice Ambro (membru APEC), cu privire la comentariile cititorilor:
Va multumesc tuturor pentru comentarii, fie ele pro sau contra. Asta este, de fapt, esenta democratiei, sa ne putem spune toti opinia. Nelamurirea mea este alta: de ce unii prefera sa improaste cu noroi pe cineva care le aduce in atentie o neclaritate a legii ?? Cred ca legiuitorul era cel indreptatit sa primeasca comentariile "acide" pentru grija cu care elaboreaza legile in Romania. Eu doar am incercat sa aduc in atentia opiniei publice o problema care afecteaza multi contribuabili. Poate, odata declansata, aceasta discutie vor veni si rezolvarile.
Ma bucur ca domnul avocat Gabriel Biris a venit cu lamuriri suplimentare si sper ca Ministerul Finantelor Publice sa remedieze cat mai curand aceasta "gafa".
Beatrice Ambro
Comentarii articol (99)