Anul 2012 aduce din nou oportunitati de finantare pentru segmentul de turism rural prin intermediul Programului National de Dezvoltare Rurala, Masura 313 "Incurajarea activitatilor turistice". Alocarea bugetara propusa pentru aceasta masura este una dintre cele mai generoase in cadrul programului, insumand 185,55 milioane de euro pentru singura sesiune a anului 2012, planificata in perioada 17 aprilie -16 mai.
In asteptarea modificarilor pentru anul 2012
Atat pentru masura aflata in discutie, dar si pentru altele din cadrul programului, au fost solicitate modificari privind criteriile de acordare a ajutorului nerambursabil in cadrul sesiunilor de anul acesta. Insa, in lipsa raspunsului final din parte Comisiei Europene, raman destul de multe necunoscute, iar timpul necesar pregatirii unor astfel de propuneri de proiect pare tot mai scurt, avand in vedere in special necesitatea anexarii la cererea de finantare cel putin a
certificatului de urbanism, a avizelor si acordurilor, evidentiate ca documente obligatorii pentru conformitatea administrativa si a eligibilitatii.
La mai putin de doua luni distanta fata de momentul planificat al deschiderii sesiunii, lipsa ghidului solicitantului, macar in varianta consultativa, impiedica evident posibilitatea unei bune organizari si planificari a activitatilor in etapa de pregatire a oricarui proiect, mai ales atunci cand este vorba si de o constructie. Tot in aceste circumstante, lipsa elementului determinant in constituirea unui buget, respectiv stabilirea intensitatii ajutorului nerambursabil, in functie de beneficiar si tipul investitiei, paralizeaza pregatirea proiectului.
Asteptam si incercam sa pregatim proiecte pe baza documentelor din 2011
Pentru pregatirea oricarei propuneri de proiect, documentul fundamental care descrie procedura si conditiile de acordare a sprijinului nerambursabil este Ghidul solicitantului. In ciuda repetatelor solicitari din partea factorilor interesati ca aceste ghiduri sa apara din timp, pentru a putea pregati proiecte de calitate, nu doar in cantitate, se pare ca ramane una dintre problemele nerezolvate ale institutiilor care gestioneaza astfel de fonduri, problema fiind chiar mai grava in cadrul sesiunilor de depunere continua, primul venit – primul servit. In acest din urma caz, publicarea tarzie a ghidurilor in forma finala, urmata de „intrecerea”, mai mult sau mai putin transparenta, in primele minute de inregistrare, atrag inevitabil o
calitate scazuta a multor proiecte si de aici alte probleme in etapele urmatoare, pe langa cele structurale deja cunoscute. De mentionat si apreciat ca, in ultimul timp, au fost lansate tot mai putine sesiuni cu depunere continua, criteriul determinant al „numarului de ordine”, mai ales acolo unde interesul este crescut, nefiind nici pe departe unul de incurajat.
In acest context nu putem insa ramane pasivi, mai ales in calitate de consultanti, si incercam sa facem cat putem, bazandu-ne pe informatiile sesiunilor anterioare, sub rezerva adusa mereu la cunostinta clientilor privind posibile modificari ce vor aparea in 2012.
Cine sunt solicitantii eligibili?
In privinta solicitantilor eligibili in cadrul masurii in discutie, respectiv ”Incurajarea activitatilor turistice”, tindem sa credem ca nu vor fi modificari. Pot sa beneficieze de acest sprijin in primul rand
microintreprinderile, dar si
persoanele fizice, sub rezerva autorizarii ulterioare, precum si
comunele, prin reprezentantii lor legali si
ONG-urile. In ceea ce priveste incurajarea in continuare a start-up-urilor, ramane de vazut daca grila de punctare le vor mai favoriza, stiut fiind faptul ca intra in contradictie cu opinia pregnanta a bancilor, care isi asuma tot mai putin riscul cofinantarii unor astfel de proiecte.
Activitati finantate in cadrul programului
Ultima sesiune de finantare a turismului rural in cadrul PNDR, pentru perioada 2007 – 2013, cum se anunta a fi cea din 2012, va finanta in continuare ca si activitati principale:
a) Investitii în infrastructura de primire turistica - constructia, modernizarea, extinderea si dotarea structurilor de primire turistice;
b) Investitii în activitati recreationale - investitii private în infrastructura turistica de agrement independenta sau dependenta de structura de primire turistica;
c) Investitii în infrastructura la scara mica precum centrele de informare, amenajarea de marcaje turistice;
d) Dezvoltarea si/ sau marketingul serviciilor turistice legate de turismul rural;
Elaborare de materiale promotionale precum prima editare a materialelor în scopul promovarii actiunilor turistice: brosuri de prezentare, panouri de informare, etc.
Daca esti un potential beneficiar trebuie sa cunosti bine regulile
Demararea unui proiect presupune o analiza prealabila atenta, nu doar din punctul de vedere al eligibilitatii, ci si a capacitatii efective de implementare si exploatare ulterioara. In acest sens, persoanele interesate ar trebui sa aiba in vedere cel putin urmatoarele:
- procedura de obtinere efectiva a ajutorului nerambursabil presupune
decontarea cheltuielilor facute, aspect care obliga la suportarea initiala a acestora, exceptie fiind cheltuielile facute din avansul oferit, dar pentru care trebuie sa existe garantii, pentru a-l primi;
- sursa de cofinantare a proiectului trebuie avuta in vedere inca din etapa de pregatire a acestuia si
justificarea existentiei cofinantarii proprii trebuie facuta prin documente atasate cererii de finantare;
- strategia de marketing, proiectiile financiare etc., nu trebuie doar sa „sune frumos” si „sa dea bine”, ele trebuie sa reflecte modul de exploatare a obiectivului dupa implementare si trebuie
sa ofere raspuns privind rentabilitatea investitiei, in primul rand beneficiarului si apoi finantatorilor;
- fara implicarea personala, cu
resurse inclusiv financiare din partea beneficiarului, va fi foarte greu, poate chiar imposibil, sa se obtina ajutor nerambursabil si cofinantare exclusiv prin imprumut bancar, mai ales in actuala conjunctura economica;
- terenul unde se implementeaza proiectul trebuie sa fie detinut in proprietate de beneficiar sau sa existe un drept de folosinta pe cel putin 10 ani asupra lui, cu observatia ca un tert proprietar trebui sa fie de acord cu eventualele constructii;
- intr-un haos in ceea ce priveste politica de urbanism a multor comune, obligativitatea incadrarii constructiilor in specificul arhitectural al zonei este bine-venita, trebuie cunoscuta, acceptata ca atare si toata partea tehnica a proiectului sa se pregateasca tinandu-se cont de acele criterii;
- in final, dar deloc lipsit de importanta, trebuie cunoscut faptul ca,
semnarea unui contract de finantare nu presupune automat obtinerea acelei finantari; implemntarea necorespunzatoare a proiectului poate atrage pierderea partiala sau totala a finantarii.
Aspectele evidentiate mai sus nu sunt exhaustive. Fiecare proiect are particularitatile lui si cu cat acesta este mai complex, cu atat mai convinsi sa fiti ca aveti nevoie de sprijin de specialitate.