Incepand cu 25 februarie 2012, consumatorii isi vor putea alege durata serviciilor de telefonie mobila si vor fi la curent cu indicatorii de calitate aferenti serviciilor de interent, precum viteza de transfer a datelor sau termenele de remediere a deranjamentelor si de solutionare a reclamatiilor, se arata intr-un comunicat de presa al Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM).
Potrivit ANCOM, s-a stabilit un nou cadru legal privind durata si clauzele contractelor incheiate cu furnizorii de
telefonie mobila si de internet, iar noile prevederi din domeniul telecom sunt cuprinse in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice.
"Conform noului cadru legal din domeniul telecom,
durata maxima initiala a contractelor incheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depasi 24 de luni. Furnizorii au obligatia de a le oferi consumatorilor si posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durata contractuala de
cel mult 12 luni, astfel incat acestia sa poata alege
oferta care se potriveste cel mai bine nevoilor lor", precizeaza reprezentantii ANCOM.
Care sunt noile clauzele contractuale ce vor fi incluse in contracte?
In ceea ce priveste
clauzele contractuale, potrivit noilor dispozitii legale,
operatorii au obligatia de a include in contracte, printre altele,
restrictiile pe care le impun in ceea ce priveste utilizarea echipamentului terminal, categoriile de masuri pe care le pot lua in cazul aparitiei unor incidente sau amenintari de securitate, precum si informatii privind procedurile de gestionare a traficului in scopul de a evita congestionarea retelei, se arata in comunicatul de presa.
„Aceste informatii vor permite
abonatilor, de exemplu, sa afle daca furnizorul le va
restrictiona accesul catre anumite site-uri sau aplicatii de pe internet, daca le va
coda telefonul in reteaua sa sau daca le va
limita viteza de transfer dupa atingerea unui anumit volum al traficului”, se mentioneaza in comunicat.
Potrivit ANCOM, in afara acestor noi clauze, contractele trebuie
sa contina, ca si pana acum,
datele de identificare a furnizorului, serviciile oferite, calitatea asigurata, tarifele si modul de aplicare a acestora, modalitatea de obtinere a informatiilor la zi privind tarifele, termenul de conectare initiala, tipurile de servicii de asistenta tehnica oferite, durata contractului, conditiile de reinnoire si incetare a contractului, informatii privind suspendarea serviciului, despagubirile in cazul nerespectarii clauzelor contractuale si procedura de solutionare a litigiilor.
Mai multe informatii despre ce trebuie sa contina contractele incheiate cu utilizatorii finali sunt publicate pe
pagina de internet a ANCOM.
Ce vor contine contractele pentru furnizarea serviciilor de acces la internet
Potrivit comunicatului de presa al ANCOM, si contractele incheiate pentru furnizarea de servicii de
acces la internet vor fi schimbate.
Astfel, contractele trebuie sa contina clauza referitoare la parametri de calitate precum:
viteza nominala/maxima de transfer a datelor, viteza minim garantata, daca este cazul, intarzierea si variatia intarzierii de transfer, rata pierderii de pachete, termenul de la care va incepe furnizarea accesului la internet (exprimat in zile calendaristice), precum si termenele de remediere a deranjamentelor si de solutionare a reclamatiilor utilizatorilor (exprimate in ore).
Mai multe informatii cu privire la parametrii de calitate aferenti serviciului de acces la internet,
aici.
Alte prevederi ale noului act normativ
„Prin noul cadru legislativ, ANCOM a preluat atributiile de
monitorizare si control si asupra contractelor incheiate la
distanta intre furnizorii de servicii de comunicatii electronice si utilizatori”, spun reprezentantii ANCOM.
Potrivit sursei citate,
contractele la distanta sunt a
cele contracte incheiate exclusiv printr-unul sau mai multe mijloace de comunicatie la distanta care nu necesita prezenta fizica simultana a celor doua parti (de regula, telefon sau e-mail).
"De asemenea, ANCOM va putea lua masuri specifice, acolo unde este cazul, pentru a asigura accesul si posibilitatea
utilizatorilor finali cu dizabilitati de a beneficia de servicii de comunicatii electronice adaptate nevoilor lor si in conditii echivalente celor de care beneficiaza ceilalti utilizatori finali", subliniaza reprezentantii ANCOM.
De cand se aplica noile modificari?
"Aceste modificari se aplica atat contractelor incheiate incepand cu
25 februarie 2012, cat si contractelor aflate
in derulare, furnizorii avand obligatia de a le modifica, precum si de
a informa abonatii despre acest lucru", mentioneaza ANCOM.
ANCOM poate
sanctiona furnizorii de servicii de comunicatii electronice pentru neincluderea in contracte a acestor clauze minime obligatorii si poate solutiona litigiile nerezolvate pe cale amiabila dintre utilizatori si furnizori pentru nerespectarea acestor clauze, se mai precizeaza in comunicat.
Comentarii articol (14)