a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si
e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
In majoritatea cazurilor riscurile si avantajele care decurg din proprietatea asupra bunurilor trec la cumparator (si astfel factura este emisa si venitul este recunoscut) la transferul titlului de proprietate sau la transmiterea posesiei. Acest moment va depinde de conditiile de vanzare agreate intre parti si contabilitatea de angajamente a veniturilor trebuie sa fie aliniata cu datele de transport sau cu documentele de transport corespunzatoare acestor conditii agreate de vanzare.
In acest sens, regulile INCOTERMS sunt utilizate pe scara larga. Prin urmare, va prezentam in tabelul de mai jos exemple pentru momentul in care trebuie recunoscute veniturile pentru fiecare dintre regulile INCOTERMS actuale.
INCOTERMS este un acronim pentru INternational COmmercial TERMS ceea ce inseamna Termeni de Comert International.
Regulile INCOTERMS au fost initial create de transportatori pentru a imparti costurile si responsabilitatile tranzactiilor intre partile implicate in transport si pentru a definii practicile de ultima ora in transport.
In ciuda faptului ca nu au fost create pentru a oferi indrumari cu privire la recunoasterea veniturilor, regulile INCOTERMS pot fi folosite pentru a identifica daca acele criteriile de recunoastere a veniturilor sunt indeplinite sau nu. Urmatorul tabel furnizeaza legatura dintre Incoterms si momentul recunoasterii veniturilor si costurilor pentru cele mai comune reguli Incoterms (in cazul in care titlul de proprietate trece la client la momentul livrarii, un produs este considerat ca livrat atunci cand a ajuns la locul specificat de catre client ca adresa de livrare):
INCOTERM | Descrierea regulii INCOTERM |
Momentul recunoasterii veniturilor si cheltuielilor |
Toate tipurile de transport | ||
EXW (Franco fabrica) | Produsul si riscurile se transfera cumparatorului, inclusiv plata transportului si costul asigurarii de la poarta fabricii vanzatorului. Este conditia de livrare cea mai comoda pentru vanzator care trebuie sa puna marfa ambalata la dispozitia cumparatorului, care este obligat sa o incarce pe cheltuiala si riscul sau. | La data la care bunurile sunt la dispozitia cumparatorului si toate celelalte conditii de recunoastere a facturii si a vanzarilor in asteptare au fost indeplinite. In cazul in care conditiile de facturare si pastrare nu sunt indeplinite, nu se recunoaste venitul pana la momentul in care cumparatorul ridica bunurile |
FCA (Franco transportator) | Franco caraus inseamna ca vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa vamuita pentru export, in grija carausului desemnat de cumparator la locul sau punctul convenit. In cazul in care cumparatorul nu indica un punct precis, vanzatorul poate sa aleaga punctul de la locul sau raza teritoriala mentionata unde carausul urmeaza sa preia marfa in custodia sa. In cazul in care potrivit practicii comerciale este necesar sprijinul vanzatorului pentru incheierea contractului cu carausul (cum este cazul in transportul CFR sau aerian), vanzatorul actioneaza pe riscul si cheltuiala cumparatorului. | La data la care produsele sunt libere pentru export (vamuite pentru export) si: - daca locul convenit este depozitul/fabrica vanzatorului, atunci venitul se recunoaste cand produsele sunt incarcate in mijlocul de transport al transportatorului cumparatorului la acel loc; - altfel, venitul se recunoaste cand vanzarorul livreaza produsele la locul indicat |
CPT (Transport platit pana la) | CPT (Transport platit pana la) Vanzatorul plateste pentru transportul marfii la destinatia convenita. Riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii, precum si orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata carausului. In cazul in care pentru transportul marfii se folosesc carausi succesivi, riscurile trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata primului caraus. Termenul CPT implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export. | Atunci cand produsele sunt predate transportatorului, sunt vamuite pentru export si vanzatorul a contractat transportul |
CIP (Transport si asigurare platite pana la) |
Vanzatorul are aceleasi obligatii ca la termenul CPT dar suplimentar el trebuie sa efectueze si asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a marfii pe timpul transportului. Vanzatorul incheie contractul si plateste prima de asigurare. Cumparatorul trebuie sa ia nota ca in cazul CIP vanzatorul este obligat sa obtina prima de asigurarea pentru acoperire minima. Termenul CIP implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export. | Atunci cand produsele sunt predate transportatorului, sunt vamuite pentru export si vanzatorul a contractat transportul si asigurarea. |
DAT (Livrat la terminal) |
Vanzatorul livreaza si descarca din mijlocul de transport la terminalul (din portul sau locul) stabilit de parti. Terminal inseamna orice loc, cum ar fi: chei; depozit; strada; cargo terminal; terminal CFR. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la terminalul stabilit. Este recomandat ca notiunea de Terminal sa fie foarte bine precizata. DAT acopera formalitatile de vamuire la export dar NU include costul formalitatilor de vamuire la import. | Atunci cand produsele sunt descarcate din mijlocul de transport la terminalul (din portul sau locul) stabilit de parti. |
DAP (Livrat la locul convenit) | Vanzatorul livreaza marfurile cu mijloacele de transport adecvate la locul stabilit de parti. Vanzatorul acopera toate costurile pentru livrarea si descarcarea marfurilor la locul stabilit. In cazul in care vanzatorul suporta costuri legate de descarcare a bunurilor la destinatie, acesta NU are dreptul sa refactureze aceste costuri cumparatorului. Este recomandat ca notiunea de LOC sa fie foarte bine precizata. DAP acopera formalitatile de vamuire la export dar NU include costul formalitatilor de vamuire la import. | Atunci cand produsele sunt descarcate din mijlocul de transport la locul stabilit de parti. |
DDP (Livrat cu taxele vamale platite) | Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la locul convenit din tara importatoare. Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc inclusiv a taxelor vamale, a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import, precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale. | Atunci cand produsele au fost livrate la locul stabilit si au fost vamuite pentru import |
Transport maritim si terestru | ||
FAS (Franco de-a lungul vasului ) | Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul vasului, pe chei sau pe slepuri, barje sau pe bac, in portul de incarcare convenit. Aceasta inseamna ca toate costurile si riscurile de pierdere sau deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator. Termenul FAS implica obligatia cumparatorului de vamuire a marfii pentru export. | Atunci cand produsele sunt livrate de-a lungul navei in portul de incarcare convenit si sunt libere (vamuite) pentru export. |
FOB (Franco la bord) | Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a trecut balustrada vasului, in portul de incarcare convenit .Costurile si riscurile de pierdere si deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator. Termenul FOB implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export. | Atunci cand produsele sunt incarcate in vas in portul de incarcare convenit si sunt libere (vamuite) pentru export. |
CFR (Cost si navlu) | Vanzatorul trebuie sa plateasca navlu-ul si costurile necesare pentru aducerea marfii in portul de destinatie convenit, dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii, precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece de balustrada vasului in portul de incarcare. Termenul C.F.R implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export | Venitul este recunoscut atunci cand produsele au fost incarcate la bordul vasului, sunt libere (vamuite) pentru export si vanzatorul a contractat transportul. Cheltuiala cu transportul este recunoscuta la acceasi data la care are loc recunoasterea venitului, chiar daca nu s-a primit factura de transport. |
CIF (Cost, asigurare si navlu) | Vanzatorul are aceleasi obligatii ca in cazul termenului CFR dar suplimentar, el trebuie sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul cumparatorului de pierdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului maritim. Vanzatorul incheie si plateste contractele de asigurare si plateste prima de asigurare. Cumparatorul ia nota ca in cazul termenului CIF, vanzatorul este obligat sa obtina asigurarea pentru acoperirea minima. Termenul CIF implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export | Venitul este recunoscut atunci cand produsele au fost incarcate la bordul vasului, sunt libere (vamuite) pentru export si vanzatorul a contractat transportul si asigurarea. Cheltuiala cu transportul si asigurarea este recunoscuta la acceasi data la care are loc recunoasterea venitului, chiar daca nu s-a primit factura de transport si/sau decontul de asigurare. |
Din punct de vedere fiscal, regulile INCOTERMS prezinta o importanta deosebita in cazul operatiunilor triunghiulare. Astfel, pentru a putea beneficia de masurile de simplificare in cazul operatiunilor triunghiulare, una din conditii este ca relatia de transport al bunurilor din primul stat membru in al treilea stat membru sa existe intre furnizor si cumparatorul revanzator, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare.
Prin urmare, daca se doreste aplicarea masurilor de simplificare intr-o operatiune triunghiulara nu se recomanda utilizarea regulilor INCOTERMS : EXW, FCA, FAS si FOB.
Comentarii articol (2)