Una dintre modificarile majore aduse de Ordonanta de Urgenta nr. 125/2011 privind modificarea Codului Fiscal vizeaza schimbarea competentei de administrare a contributiilor sociale obligatorii care va reveni, incepand cu data de 1 iulie 2012, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Simplificam pe o parte, complicam pe alta
“Desi intentia legiuitorului a fost, pe langa cea de a avea sistem unic de control si colectare a taxelor, aceea de simplificare a procesului de declarare si plata a contributiilor sociale, modul in care aceasta a fost reglementata ridica o serie de probleme, de la interpretarea anumitor prevederi ale Ordonantei nr. 125/2011, pana la modul in care acestea vor fi implementate. Cu toate acestea, speram ca, pana la data de 1 iulie 2012, data de la care competenta de administrare a contributiilor sociale va reveni in exclusivitate Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, anumite aspecte care vizeaza inclusiv modalitatea de declarare sa fie clarificate”, spune Andrada Coiciu-Trifan, avocat in cadrul Bulboaca si Asociatii (foto dreapta).
Mai mult, in opinia avocatei de la Bulboaca si Asociatii, impartirea exceptiilor in doua capitole distincte - exceptii generale conform art. 296^15 si exceptii specifice conform art. 296^16 - creeaza una din numeroasele dificultati de interpretare a legii.
”Felul in care textul de lege este redactat arata superficialiatea legiuitorului, principala problema creata fiind neconcordanta intre legislatia fiscala si cea specifica”, a subliniat Dan Schwartz, managing partner RSM Scot (foto stanga), in cadrul conferintei "Modificari fiscale de ultima ora", organizata de AvocatNet.ro in luna februarie.
Potrivit acestuia, exista neconcordante intre prevederile din legea pensiilor si cele din legislatia fiscala. In aceste conditii, carei norme ne conformam? Cum corelam prevederile fiscale cu cele ale legilor specifice asigurarilor sociale si de sanatate?
“Vreau sa cred ca pana la sfarsitul lunii iunie legile specifice vor fi amendate pentru a fi puse in concordanta cu Codul fiscal sau Codul fiscal va fi modificat corespunzator pentru a fi facut compatibil cu legile specifice”, apreciaza Dan Schwartz.
“Contributiile sociale nu sunt impozite, ele fac parte din parafiscalitate. Asta ma face sa ma intreb daca nu ar trebui modificata denumitea Codului fiscal in Codul fiscal si cel al contributiilor sociale", spune Gabriel Biris, partener Biris Goran (foto dreapta), in cadrul conferintei “Modificari fiscale de ultima ora”, organizata de AvocatNet.ro.
Potrivit lui Dan Schwartz, o alta prevedere importanta se regaseste in cadrul art.296^4, care introduce in baza de calcul a contributiilor sociale indemnizatiile administratorilor societatilor comerciale cu capital privat, care pana acum nu erau cuprinse in aceasta baza, pana acum acesti administratori avand dreptul si obligatia de a incheia un contract individual de asigurari sociale sau de a nu incheia niciun fel de contract, daca obtineau si venituri din activitati dependente.
“Dorinta autoritatilor de a colecta cat mai multe taxe le-a adus in situatia in care nu mai respecta principii eocnomice si chiar fiscale – administratorii societatilor comerciale desfasoara o activitate independenta (ei trebuie sa fie independenti fata de companie). Cu toate acestea, veniturile administratorilor sunt asimilate veniturilor din activitati dependente in sensul Codului Fiscal ( din punct de vedere al impozitarii), cand de fapt veniturile administratorilor ar trebui sa fie venituri din activitati independente si impozitate ca atare. Fiind tratate ca venituri provenind din activitati dependente, sunt supuse impozitului pe venit si contributiilor sociale (cu exceptia contributiilor la Fondul de asigurari de somaj, Sistemul de Asigurare pentru Accidente de Munca si Boli Profesionale si la Fondul de garantare a creantelor salariale) in aceleasi conditii ca si veniturile din salarii, conchide Schwartz.
Ce alternative avem?
In opinia avocatului Gabriel Biris, Guvernul ar trebui sa creeze un sistem unitar, bazat pe principiul solidaritatii sociale (fara exceptii).
Totodata, avocatul propune plafonarea bazei de calcul a tuturor contributiilor sociale la un nivel reglabil, iar cuantumul contributiilor datorate sa nu mai fie in functie de modul de obtinere a venitului, ci doar in functie de nivelul venitului.