Taxiurile ar putea practica un tarif unic de distanta si nu vor mai putea efectua servicii de transport decat in localitatea in care au autorizatie, potrivit unui proiect de lege aprobat de Comisia pentru industrii si servicii din cadrul Camerei Deputatilor. Consiliul Concurentei sustine ca aceste prevederi incalca regulile concurentei si trebuie respinse de Parlamentul Romaniei.
Comisia pentru industrii si servicii a adoptat recent
proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, care va fi depus spre aprobare Camerei Deputatilor (forul decizional). Conform acestui proiect de act normativ, ar putea fi instituit
tariful unic de distanta, desi legislatia in vigoare da libertate operatorilor sa practice diferite tarife, fara a depasi insa, limita maxima impusa.
Tot in ce priveste tariful practicat de taxiuri,
pretul de pornire s-ar putea mari, devenind "
egal cu dublul tarifului de distanta (lei/km)". Noua reglementare a fost aprobata de deputatii din Comisia pentru industrii si servicii, in conditiile in care, pana acum, normele legale prevedeau ca tariful de pornire era
egal cu tariful de distanta (lei/km).
Daca pretul de pornire se va majora, tariful de noapte (intervalul 22:00 - 06:00) s-ar putea ieftini, avand in vedere ca proiectul de act normativ prevede ca noaptea, taxiurile vor practica un tarif
cu 25% mai mare decat ziua. Pana acum, operatorii avea dreptul sa stabileasca un pret de noapte cu pana la 50% mai mare decat tariful de zi.
O alta modificare a legii taximetriei propusa este ca autorizatia de transport in regim de taxi sa fie
valabila numai pe raza localitatii de autorizare, iar in cazul in care autoturismul taxi va executa curse in alte localitati fata de cea de autorizare, acesta va fi amendat cu
suspendarea autorizatiei de taxi, odata cu ecusoanele aferente.
Proiectul de act normativ mai prevede ca, in cazul activitatilor neautorizate sau daca transportatorul nu poseda toate documentele ce fac dovada autorizarii, transportatorului nu i se va retrage doar autorizatia de taxi, ci
se vor retine si certificatul de inmatriculare si numerele de circulatie ale autovehiculului.
Tariful unic si interzicerea efectuarii de servicii in alte localitati incalca principiile liberei concurente
Consiliul Concurentei considera ca 2 dintre prevederile aprobate de Comisie, si anume tariful unic si interzicerea efectuarii curselor in afara localitatii de autorizare,
incalca principiile liberei concurente, informeaza un document de presa publicat recent de institutie.
Astfel, referitor la
tariful unic de distanta, Concurenta subliniaza ca trebuie luat in considerare faptul ca fiecare operator are
costuri diferite si trebuie sa isi determine in mod independent politica comerciala, respectiv tariful practicat precum si orice modificare a acestuia.
"Legea taximetriei in vigoare nu ii impiedica pe operatorii din piata, sub nicio forma, sa modifice, individual, tarifele practicate la un moment dat, fara a depasi insa aceasta limita maxima", sustin reprezentantii CC.
Mai exact,
daca nu depasesc limita maxima, operatorii sunt liberi sa practice orice tarife, in functie de costurile suportate de fiecare (tipul de carburant utilizat si consumul realizat, dimensiunile autovehiculului, capacitatea portbagajului, dotarea sau nu cu aer conditionat, abs-uri, alte aspecte ce tin de confotul si siguranta pasagerului, amortizari, asigurari de raspundere civila, salarii etc), informeaza documentul de presa.
"Tarifele unice sau cele minimale servesc doar interesul operatorilor de transport in regim de taxi, deoarece intr-o activitate economica,
principala forma de concurenta este cea prin pret, aceasta avand rolul de a genera eficienta economica si beneficii consumatorilor", mai precizeaza CC.
In ceea ce priveste faptul ca autorizatia de transport ar putea fi
valabila numai pe raza localitatii de autorizare, Consiliul Concurentei considera ca "trebuie avut in vedere ca acest lucru
sa nu ingradeasca posibilitatea prestarii serviciului in alta localitate, cu caracter ocazional, in situatii determinate in mod clar si obiectiv".
Comisia pentru industrii si servicii a adoptat recent proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, care
va fi depus spre aprobare Camerei Deputatilor (forul decizional).
Consiliul Concurentei a transmis opinia sa comisiilor de specialitate si Biroului Permanent al Camerei Deputatilor, considerand ca aceste proiecte de modificare
ar trebui respinse de catre Parlamentul Romaniei.
Traseul legislativ al proiectului de lege poate fi consultat aici.
Comentarii articol (2)