Dublarea tarifului de pornire
Propunerea de modificare a Legii 38/2003 aduce o modificare importantă în ceea ce privește tarifele pentru serviciile de taxi. Se modifica tariful de pornire înregistrat automat de aparatul de taxat la începutul cursei. Acest tarif este vizibil pe afișajul pentru clienți odată cu activarea dispozitivului de control din poziția de operare "Liber" în poziția de operare "Ocupat" și, conform propunerii, ”nu poate fi mai mare decât dublul tarifului de distanță”, exprimat în lei pe kilometru. În varianta actuală a legii, acest tarif poate fi maxim echivalentul tarifului de distanță.
De asemenea, propunerea prevede obligativitatea stabilirii unui tarif de noapte, care poate fi mai mare decât cel de zi, dar cu maximum 50%. În plus, pentru deplasările în afara localității, tariful pe care companiile îl vor putea percepe clienților va putea fi și el mărit cu 50% față de cel de zi sau cel de noapte, după caz, în funcție de momentul efectuării cursei.
Primăriile vor putea închiria mașini pentru a organiza servicii de taxi
În situația în care într-o anumită localitate nu există transportatori autorizați care să presteze servicii de taxi, consiliul local are posibilitatea să aprobe ca executarea acestor servicii să se facă în gestiune directă, la cerere, de către compartimentul sau serviciul de specialitate al primăriei. Acest lucru se poate face doar cu autovehiculele deținute de primărie în proprietate, doar în baza unei licențe eliberate în acest scop de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Transport (ANRSC).
De asemenea, norma va permite utilizarea mașinilor deținute de companiile de taxi în baza unor contracte de închiriere sau comodat, ceea ce, în momentul de față, legislația nu permite.
Accesul taxiurilor la benzile speciale pentru transportul în comun
Cu scopul declarat de initiatori în expunerea de motive care prefațează proiectul de lege de a reduce timpul de deplasare, emisiile poluante și blocajele în trafic, taxiurile vor avea în continuare acces pe benzile speciale destinate transportului în comun. Interesant este faptul că, referitor la acest drept, propunerea precizează că autoritățile locale nu îl vor putea restrânge decât dacă circulația mijloacelor de transport în comun este ”grav perturbată”.
Subcontractarea, permisă numai către persoane fizice autorizate
În prezent, deținătorii de licențe de taximetrie nu pot delega gestionarea acestui tip de servicii. Proiectul propune menținerea acestei interdicții numai în ceea ce privește alte firme, subcontractarea urmând să fie posibilă doar către persoane fizice autorizate.
De asemenea, potrivit noii reglementări propuse, un manager de transport în regim de taxi și închiriere va putea conduce activitatea a cel mult patru astfel de operatori de transport.
Procedura de atribuire a licențelor
Procedura de atribuire a licențelor se va modifica, fiind introduse noi criterii de punctare pentru fiecare autovehicul în parte deținut de operatorul de transport. Criteriile de departajare vor fi bazate pe efortul investițional al transportatorului și modul de deținere a mașinilor, respectiv se introduc și contractele de închiriere sau comodat, pe lângă cele de leasing sau mașinile aflate în proprietate. Prin urmare, solicitanții care își constituie parcul auto cu un efort financiar mai mic (de exemplu, prin încheierea unor contracte de comodat) vor primi un punctaj inferior celor care și-au constituit parcul prin contracte de leasing sau prin cumpărare, de pildă. Dacă un operator participă la procedura de atribuire cu un angajament de achiziție a autovehiculelor, va trebui să depună o scrisoare de garanție în cuantum de 5% din valoarea fiecărui autovehicul, iar nerespectarea angajamentului va duce la pierderea garanției.
Atentie! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie adoptată la Camera Deputaților, promulgată de președintele țării și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (1)