Supermarketurile si hipermarketurile ar putea fi obligate sa vanda produse romanesti in proportie de cel putin 80%, potrivit unei propuneri legislative inregistrate la Senat, ce prevede, totodata, si construirea celor doua tipuri de centre comerciale in afara oraselor.
Proiectul de lege inregistrat la Senat a fost initiat de un grup de 7 senatori independenti si propune modificarea Ordonantei Guvernului 99/ 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, prin introducerea unui articol ce prevede ca
centrele de vanzare de suprafata medie si mare vor vinde produse romanesti in proportie de 80%.
Astfel, potrivit propunerii legislative, in cadrul supermarketurilor si hipermarketurilor se vor desface,
in proportie de cel putin 80%, produse alimentare si nealimentare
de productie romaneasca.
Mai mult decat atat, daca nu vor respecta acest lucru, iar pe rafturi nu se vor regasi cat mai multe produse romanesti, centrele comerciale vor fi sanctionate cu
amenzi de la 2.000 la 10.000 lei si cu
suspendarea activitatii pentru 3 luni.
Initiatorii proiectului de lege sustin, in expunerea de motive, ca in acest fel se vor promova
interesele consumatorilor si producatorilor din Romania, aratand totodata ca lipsa normelor legale privind obligativitatea de a desface produse de productie romaneasca a dus la afectarea drepturilor comerciale ale producatorilor si consumatorilor.
Senatorii au mai introdus in proiectul de lege si un articol referitor la
pozitionarea in afara oraselor a centrelor comerciale "cu suprafata medie sau mare, definite ca supermarket sau hipermarket".
Astfel, conform propunerii legislative, autoritatile vor fi obligate sa autorizeze constructia centrelor la o distanta de
minimum 500 m de zona locuibila a localitatii.
Masura se va aplica chiar si in cazul supermarketurilor si hipermarketurilor autorizate inaintea intrarii in vigoare a proiectului de lege, acestea fiind nevoite sa-si mute locatia, in termen de
maximum 3 ani de la punerea in aplicare a prevederilor legale.
In cazul in care isi vor continua activitatea fara sa respecte aceste norme, centrele comerciale vor fi amendate contraventional, cu cu sume cuprinse intre 20.000 si 100.000, dar si cu suspendarea activitatii pentru o perioada de 6 luni.
Ce spune Consiliul Concurentei?
Referitor la aceasta propunere legislativa, Consiliul Concurentei (CC) a transmis un raport initiatorilor, in care subliniaza ca prevederea ce conditioneaza vanzarea produselor romanesti in proportie de cel putin 80% reprezinta
discriminare fata de alte structuri de comercializare, precum magazinele mici de cartier sau chioscurile.
Totodata, potrivit CC, promovarea produselor romanesti poate insemna discriminare si fata de bunurile din alte tari ale Uniunii Europene, in conditiile in care statele membre trebuie sa se asigure ca nu exista astfel de discriminari la nivelul achizitionarii si vanzarii bunurilor intre cetatenii UE.
In ce priveste construirea in afara oraselor a centrelor de vanzare cu suprafata medie sau mare, CC considera ca masura poate avea, in timp, atat efecte pro-concurentiale, cat si efecte negative, precum reducerea posibilitatilor de alegere pentru consumatori sau cresterea costurilor cu transportul (consumatorii vor fi influentati sa foloseasca masina).
Comentarii articol (5)