Actualul mecanism de taxare a serviciilor prestate de oficiile registrului comertului se fundamenteaza pe taxe si tarife diferentiate, al caror cuantum final se obtine prin insumarea taxelor aplicabile diverselor operatiuni efectuate.
Ministerul Justitiei vrea sa modifice acest sistem si propune taxarea operatiunilor de inregistrare in functie de tipul solicitarii, aceasta fiind " singura varianta care permite aplicarea unei taxe unice, fara costuri suplimentare pentru comercianti, dar si fara reducerea veniturilor la bugetul de stat".
Tarifele unice pe care le propune Ministerul Justitiei sunt necesare in conditiile in care registrul comertului este obligat, ca orice alta institutie publica, sa se inregistreze in Sistemul National Electronic de Plata on-line a taxelor si impozitelor (SNEP), care va permite plata electronica a taxelor si tarifelor. Or, sistemul de plata on-line este bazat pe taxe si tarife unice.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de HG lansat in dezbatere publica de MJ in 30 martie 2012, taxele unice propuse in proiect pentru operatiunile de inregistrare in registrul comertului au fost determinate prin insumarea contravalorii serviciilor prestate pentru un fiecare tip de inregistrare in registrul comertului.
Mai mult decat atat, in taxele unice propuse sunt incluse si comisioanele pentru operatiunile efectuate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru alte institutii.
ONRC precizeaza in comunicatul de presa emis in 1 august ca "per ansamblu, nu sunt cresteri ale cuantumului taxelor pentru operatiunile de inregistrare in registrul comertului".
Cat va costa inmatricularea unei firme sau a unei PFA
Proiectul de HG stabileste ca inregistrarea unei persoane juridice in registrul comertului va costa 250 de lei, operatiune ce cuprinde autorizarea constituirii, inmatricularea si autorizarea functionarii prin declaratie pe proprie raspundere.
In prezent, conform informatiilor prezentate de ONRC, inregistrarea unei persoane juridice cu un singur asociat si cererea de autorizare pentru 2 obiecte de activitate costa 244,95 lei, tariful fiind compus din: verificare unicitate sediu - 10 lei; verificare unicitate asociat unic - 10 lei; inmatriculare - 120 lei; obtinere CUI - 10 lei; certificat constatator Lg.359/2006 (2ex.) - 60 lei; transmitere declaratii catre autoritati - 10 lei; transmitere publicare acte in Monitorul Oficial - 10 lei; obtinere cazier fiscal - 10 lei; indrumare prealabila - 4,95 lei.
Inregistrarea in registrul comertului a unei persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale ori familiale ar urma sa fie taxata cu 90 de lei, solicitarea cuprinzand atat inmatricularea, cat si autorizarea functionarii prin declaratie pe proprie raspundere. Conform tarifelor actuale, inregistrarea unei PFA este tot de 90 de lei, suma platita pentru: inmatriculare - 30 lei; obtinere CUI - 10 lei; obtinere cazier fiscal - 10 lei; transmitere declaratii catre autoritati - 10 lei; eliberarea certificatului constatator - 30 lei.
Proiectul de HG mai prevede ca cererile de mentiuni simple, cum ar fi cererea de verificare disponibilitate / rezervare denumire firma sau cererea de verificarea disponibilitate/rezervare emblema vor costa 45 de lei, indiferent ca se refera la persoane juridice, PFA sau inreprinderi familiale ori individuale.
Tot o taxa de 45 de lei se va percepe si pentru cererile de depunere si mentionare acte, cererile de radiere sau cererile de eliberare certificat constatator si extras de registru.
Pentru cererile de mentiuni complexe, cu 2 sau mai multe operatiuni, depuse de persoanele juridice, taxa va fi de 220 de lei.
In ceea ce priveste incasarea tarifelor pentru publicarea in Monitorul Oficial a actelor modificatoare ale actelor constitutive, si incasate prin Oficiul National al Registrului Comertului, se percepe un tarif de 104lei/pagina de manuscris (maxim 2.000 de caractere), tariful final fiind stabilit functie de numarul de pagini.
Si pentru publicarea rezolutiilor de autorizare si functionare a societatilor comerciale, tariful de publicare in Monitorul Oficial este unic, respectiv de 31,5 lei.
Tarife unice si pentru solicitarile de informatii din registrul comertului
Proiectul de ordin lansat in dezbatere publica de MJ stabileste tarife unice si pentru furnizarea informatiilor din registrul comertului computerizat.
Astfel, cererile de eliberare a unor informatii punctuale de baza despre o societate (numar de ordine in registrul comertului, denumire, forma juridica, cod unic de inregistrare, sediu social, durata de functionare, stare firma, activitate principala, capital social, administratori, asociati / actionari, etc. ) vor fi taxate cu 8 lei/firma.
In schimb, cererile de eliberare a unor informatii punctuale extinse vor fi taxate cu 24 lei/firma. Informatiile extinse se refera la informatiile punctuale de baza, mentionate anterior, la care se adauga alte categorii de informatii suplimentare, cum ar fi: activitate secundara, activitati autorizate; administratori / reprezentanti pentru sucursale / subunitati / sedii secundare; cenzori.
De asemenea, potrivit prevederilor din proiectul de ordin, un raport istoric al unei societati va costa 250 de lei.
Avantajele tarifelor unice
"Avantajele taxelor si tarifelor unice sunt multiple, in primul rand pentru persoanele fizice si juridice care au obligatia de a inregistra in registrul comertului anumite acte si fapte la lansarea si in cursul derularii afacerii, inclusiv obtinerea informatiilor din registrul comertului computerizat", arata Ministerul Justitie in nota de fundamentare a proiectului.
MJ explica in documentul mentionat ca, prin aplicarea noului sistem de taxare, se elimina deplasarile solicitantilor la sediile oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, acestia avand posibilitatea sa plateasca online operatiunile si sa primeasca tot electronic documentatia de la Oficiul National al Registrului Comertului.
De asemenea, in opinia MJ, sunt eliminate neajunsurile create de calcularea, la ghiseu, a contravalorii serviciilor prestate, noul sistem de taxe prezentand predictibilitate, ceea ce ii permite operatorului economic sa stabileasca o prognoza fidela a cheltuielilor legate de inregistrarea la registrul comertului, la momentul constituirii si in cursul derularii unei afaceri.
"Pe langa instituirea posibilitatii de plata on-line, taxele si tarifele unice permit simplificarea accentuata a procedurilor de inregistrare in registrul comertului si, pe aceasta cale, reducerea perioadei de solutionare a cererilor de inregistrare in registrul comertului si a timpului necesar operatorului economic pentru realizarea formalitatilor de publicitate prin registrul comertului", puncteaza MJ.
Puteti consulta atasat proiectul de HG privind tarifele unice percepute de Oficiul National al Registrului Comertului.