Guvernul a modificat in septembrie sistemul de taxe si tarife la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), stabilind ca taxarea operatiunilor de inregistrare se va face in functie de tipul solicitarii. In prezent, actualul mecanism de taxare a serviciilor prestate de oficiile registrului comertului se fundamenteaza pe taxe si tarife diferentiate, al caror cuantum final se obtine prin insumarea taxelor aplicabile diverselor operatiuni efectuate.
Mai exact, prin HG nr. 902/2012, publicata in Monitorul Oficial nr. 667 din 24 septembrie, Guvernul a introdus un set de tarife unice pentru operatiunile de inregistrare in registrul comertului. Noul sistem de taxare la ONRC intra in vigoare la 60 de zile de la publicare, ceea ce inseamna ca se va aplica din 23 noiembrie.
Potrivit notei de fundamentare a HG nr. 902/2012, aceste tarife au fost determinate prin insumarea contravalorii serviciilor prestate pentru un fiecare tip de inregistrare in registrul comertului.
Mai mult decat atat, in taxele unice propuse sunt incluse si comisioanele pentru operatiunile efectuate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale pentru alte institutii.
ONRC preciza la inceputul lunii august intr-un comunicat de presa ca "per ansamblu, nu sunt cresteri ale cuantumului taxelor pentru operatiunile de inregistrare in registrul comertului".
Cat va costa inmatricularea unei firme sau a unei PFA
Actul normativ publicat in septembrie stabileste ca, din 23 noiembrie, inregistrarea unei persoane juridice in registrul comertului va costa 250 de lei, operatiune ce cuprinde autorizarea constituirii, inmatricularea si autorizarea functionarii prin declaratie pe proprie raspundere.
In prezent, conform informatiilor prezentate de ONRC in luna august, inregistrarea unei persoane juridice cu un singur asociat si cererea de autorizare pentru 2 obiecte de activitate costa 244,95 lei, tariful fiind compus din: verificare unicitate sediu - 10 lei; verificare unicitate asociat unic - 10 lei; inmatriculare - 120 lei; obtinere CUI - 10 lei; certificat constatator Lg.359/2006 (2ex.) - 60 lei; transmitere declaratii catre autoritati - 10 lei; transmitere publicare acte in Monitorul Oficial - 10 lei; obtinere cazier fiscal - 10 lei; indrumare prealabila - 4,95 lei.
Inregistrarea in registrul comertului a unei persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale ori familiale ar urma sa fie taxata cu 90 de lei, solicitarea cuprinzand atat inmatricularea, cat si autorizarea functionarii prin declaratie pe proprie raspundere. Conform tarifelor actuale, inregistrarea unei PFA este tot de 90 de lei, suma platita pentru: inmatriculare - 30 lei; obtinere CUI - 10 lei; obtinere cazier fiscal - 10 lei; transmitere declaratii catre autoritati - 10 lei; eliberarea certificatului constatator - 30 lei.
HG nr. 902/2012 mai prevede ca cererile de mentiuni simple, cum ar fi cererea de verificare disponibilitate / rezervare denumire firma sau cererea de verificarea disponibilitate/rezervare emblema vor costa 45 de lei, indiferent ca se refera la persoane juridice, PFA sau intreprinderi familiale ori individuale.
Tot o taxa de 45 de lei se va percepe si pentru cererile de depunere si mentionare acte, cererile de radiere sau cererile de eliberare certificat constatator si extras de registru.
Pentru cererile de mentiuni complexe, cu 2 sau mai multe operatiuni, depuse de persoanele juridice, taxa va fi de 220 de lei.
Tarife unice si pentru solicitarile de informatii din registrul comertului
Hotararea de Guvern stabileste tarife unice si pentru furnizarea informatiilor din registrul comertului computerizat.
Astfel, cererile de eliberare a unor informatii punctuale de baza despre o societate (numar de ordine in registrul comertului, denumire, forma juridica, cod unic de inregistrare, sediu social, durata de functionare, stare firma, activitate principala, capital social, administratori, asociati / actionari, etc. ) vor fi taxate cu 8 lei/firma.
In schimb, cererile de eliberare a unor informatii punctuale extinse vor fi taxate cu 24 lei/firma. Informatiile extinse se refera la informatiile punctuale de baza, mentionate anterior, la care se adauga alte categorii de informatii suplimentare, cum ar fi: activitate secundara, activitati autorizate; administratori / reprezentanti pentru sucursale / subunitati / sedii secundare; cenzori.
De asemenea, potrivit noilor prevederi, un raport istoric al unei societati va costa 250 de lei.
"Pentru serviciile auxiliare prestate de Oficiul National al Registrului Comertului si oficiile registrului comertului de pe langa tribunale, nivelul tarifelor pentru multiplicarea documentelor, transmiterea de documente prin fax, prin posta, in tara, tehnoredactarea cererilor si declaratiilor, indrumarea pentru completarea corecta a cererilor adresate registrului comertului, altele decat cererile de inregistrare si autorizare a functionarii, si alte asemenea servicii, precum si expedierea de documente, prin posta, in strainatate, cu/fara confirmare de primire, se stabilesc in mod unitar prin ordin al ministrului justitiei, pe baza de calculatie de pret", se mai precizeaza in actul normativ.
Conform reglementarilor din HG nr 902/2012, serviciile de transmitere de acte si informatii prin e-mail se presteaza cu titlu gratuit.
Noi modalitati de plata a taxelor
Pe langa noul sistem de taxare la Registrului Comertului, HG nr. 902/2012 introduce posibilitatea ca platile sa se efectueze si online. Astfel, actul normativ stabileste ca taxele si tarifele ONRC se pot achita in numerar, prin virament bancar in conturile deschise la Trezoreria Statului, si online, prin portalul de servicii al Registrului Comertului (Puteti citi mai multe informatii despre portalul ONRC aici)
De asemenea, plata se va putea face si prin intermediul Sistemului national electronic de plata online a taxelor si impozitelor utilizand cardul bancar, insa numai de la data la care interconectarea Oficiului National al Registrului Comertului cu Sistemul electronic national este operationala.
Noile reglementari precizeaza ca, in cazul in care contribuabilul achita mai muti bani decat era necesar, taxele si/sau tarifele platite in plus se vor restitui potrivit preverilor din Codul de procedura fiscala.
Totusi, taxele si tarifele nu se restituie in cazul renuntarii la solutionarea cererilor adresate Oficiului National al Registrului Comertului si/sau oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale si nici in cazul respingerii cererilor de inregistrare.
Actul normativ prevede insa si o exceptie de la aceasta regula. Astfel, taxele si tarifele se vor restitui integral in cazul cererilor adresate Oficiului National al Registrului Comertului si/sau oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale la a caror solutionare se renunta in aceeasi zi in care au fost achitate taxele/tarifele aferente cererii.
Avantajele tarifelor unice
"Avantajele taxelor si tarifelor unice sunt multiple, in primul rand pentru persoanele fizice si juridice care au obligatia de a inregistra in registrul comertului anumite acte si fapte la lansarea si in cursul derularii afacerii, inclusiv obtinerea informatiilor din registrul comertului computerizat", se arata in nota de fundamentare a HG nr. 902/2012.
In acelasi document se preciza ca, prin aplicarea noului sistem de taxare, se elimina deplasarile solicitantilor la sediile oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, acestia avand posibilitatea sa plateasca online operatiunile si sa primeasca tot electronic documentatia de la Oficiul National al Registrului Comertului.
De asemenea, in opinia Guvernului, sunt eliminate neajunsurile create de calcularea, la ghiseu, a contravalorii serviciilor prestate, noul sistem de taxe prezentand predictibilitate, ceea ce ii permite operatorului economic sa stabileasca o prognoza fidela a cheltuielilor legate de inregistrarea la registrul comertului, la momentul constituirii si in cursul derularii unei afaceri.
"Pe langa instituirea posibilitatii de plata on-line, taxele si tarifele unice permit simplificarea accentuata a procedurilor de inregistrare in registrul comertului si, pe aceasta cale, reducerea perioadei de solutionare a cererilor de inregistrare in registrul comertului si a timpului necesar operatorului economic pentru realizarea formalitatilor de publicitate prin registrul comertului", mai punctau reprezentantii Guvernului in documentul citat.
Consultati HG nr. 902/2012 in sectiunea noastra de legislatie.