Proiectul de lege prin care furnizorii de servicii telecom vor trebui sa stocheze timp de sase luni anumite date despre apelurile telefonice, sms-urile si mesajele electronice ale populatiei, pentru a le folosi ca instrument de investigare in caz de infractiuni, a fost adoptat, marti, cu 197 de voturi "pentru", 18 voturi "impotriva" si 13 abtineri de Camera Deputatilor. Pentru a se aplica, legea trebuie promulgata de presedintele Romaniei si publicata in Monitorul Oficial.
Potrivit proiectului de lege, care
se va aplica atat persoanelor fizice, cat si celor juridice, vor fi stocate date privind sursa si destinatia unei comunicari, fie ca este vorba de un apel telefonic, e-mail sau sms, precum si date privind data, ora si durata respectivei comunicari. De asemenea, vor fi stocate datele necesare pentru identificarea tipului de comunicare, a echipamentului de comunicatie al utilizatorului, precum si date pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile. Aceste informatii se pastreaza timp de
6 luni de la data efectuarii comunicarii, urmand ca la finalul acestei perioade
sa fie distruse ireversibil.
Totusi, se stabileste expres ca legea
nu vizeaza continutul comunicarii sau informatiilor consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice.
Potrivit proiectului de lege adoptat de deputati, informatiile stocate de operatori vor fi utilizate "in cadrul activitatilor de prevenire,de cercetare, de descoperire si de urmarire penala a
infractiunilor grave sau pentru
rezolvarea cauzelor cu persoane disparute ori pentru punerea in executare a unui mandat de arestare sau de executare a pedepsei".
Respins de Senat in decembrie 2011, acest proiect de lege nu este o noutate in Romania. La sfarsitul anului 2008, Parlamentul Romaniei a adoptat
Legea nr. 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii.
Legea avea la baza Directiva europeana 2006/24/CE, adoptata in 2006, care prevede obligatia furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii de a asigura crearea unor baze de date in vederea pastrarii, pe o perioada de timp cuprinsa intre 6 si 24 de luni, sub rezerva conditiilor prevazute de directiva, cu scopul ca aceste date sa fie folosite pentru prevenirea, cercetarea, descoperirea si urmarirea penala a infractiunilor si, in special, a criminalitatii organizate.
Insa, in octombrie 2009, Curtea Constitutionala a hotarat, prin Decizia nr. 1258, ca prevederile acestei legi sunt neconstitutionale, iar
actul normativ a fost abrogat.
Amenzi de milioane de euro pentru Romania daca nu adopta Legea Big Brother
Totusi, Romania are in continuare obligatia de a transpune in legislatia autohtona directiva europeana amintita. Mai mult decat atat, potrivit unui raport al deputatilor de la Comisia juridica, Comisia Europeana a declansat in iulie 2011 procedura de infringement (incalcare a dreptului comunitar) impotriva Romaniei pentru netranspunerea in dreptul intern a Directivei 2006/24/CE.
In prezent Romania se afla in etapa a II-a a procedurii de infringement, Comisia Europeana solicitand Guvernului Romaniei, prin emiterea avizului motivat din data de 27 octombrie 2011, sa ia masuri in vederea asigurarii conformitatii depline cu normele Uniunii Europene in domeniul pastrarii datelor.
Raportul deputatilor arata ca, in data de 22 martie 2012 Comisia Europeana a avertizat Guvernul Romaniei ca, in cazul in care actiunea va ajunge in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene, Comisia va solicita Curtii impunerea de sanctiuni, care pot ajunge la sume considerabile, respectiv
suma forfetara minima de aproximativ 1 710 000 euro si plati cu titlu cominatoriu de aproximativ
44.770,32 euro pentru fiecare zi de intarziere de la data pronuntarii Hotararii de condamnare, pana la transpunerea completa a directivei.
Ce se intampla mai departe cu legea votata de deputati?
Camera Deputatilor este for decizional in ceea ce priveste Legea Big Brother, ceea ce inseamna ca proiectul si-a incheiat parcursul legislativ in Parlament.
In continuare, legea este trimisa la promulgare presedintelui Romaniei, Traian Basescu. El o poate promulga, caz in care legea va fi publicata in Monitor si va putea fi aplicata. Insa, presedintele are de asemenea dreptul sa trimita legea inapoi in Parlament pentru a fi dezbatuta din nou.
Comentarii articol (43)