Legea nr. 82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, publicata in Monitorul Oficial nr. 406 din 18 iunie 2012 si intrata in vigoare in 21 iunie, se aplica atat persoanelor fizice, cat si celor juridice. Potrivit actului normativ, furnizorii de servicii telecom pot stoca date privind sursa si destinatia unei comunicari, fie ca este vorba de un apel telefonic, e-mail sau sms, precum si date privind data, ora si durata respectivei comunicari.
De asemenea, pot fi stocate datele necesare pentru identificarea tipului de comunicare, a echipamentului de comunicatie al utilizatorului, precum si date pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile. Aceste informatii se pastreaza timp de 6 luni de la data efectuarii comunicarii, urmand ca la finalul acestei perioade sa fie distruse ireversibil.
Totusi, se stabileste expres ca legea nu vizeaza continutul comunicarii sau informatiilor consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice.
Mai exact, informatiile stocate de operatori vor fi utilizate "in cadrul activitatilor de prevenire,de cercetare, de descoperire si de urmarire penala a infractiunilor grave sau pentru rezolvarea cauzelor cu persoane disparute ori pentru punerea in executare a unui mandat de arestare sau de executare a pedepsei".
Amenzi de milioane de euro pentru Romania daca nu adopta Legea Big Brother
Respinsa de Senat in decembrie 2011, legea nu este o noutate in Romania. La sfarsitul anului 2008, Parlamentul Romaniei a adoptat Legea nr. 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii.
Legea avea la baza Directiva europeana 2006/24/CE, adoptata in 2006, care prevede obligatia furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii de a asigura crearea unor baze de date in vederea pastrarii, pe o perioada de timp cuprinsa intre 6 si 24 de luni, sub rezerva conditiilor prevazute de directiva, cu scopul ca aceste date sa fie folosite pentru prevenirea, cercetarea, descoperirea si urmarirea penala a infractiunilor si, in special, a criminalitatii organizate.
Insa, in octombrie 2009, Curtea Constitutionala a hotarat, prin Decizia nr. 1258, ca prevederile acestei legi sunt neconstitutionale, iar actul normativ a fost abrogat.
Totusi, Romania era in continuare obligata sa transpuna in legislatia autohtona directiva europeana amintita. Mai mult decat atat, potrivit unui raport al deputatilor de la Comisia juridica, Comisia Europeana a declansat in iulie 2011 procedura de infringement (incalcare a dreptului comunitar) impotriva Romaniei pentru netranspunerea in dreptul intern a Directivei 2006/24/CE.
Practic, pana in iunie 2012 (data intrarii in vigoare a legii Big Brother, n.red.), Romania s-a aflat in etapa procedura de infringement, Comisia Europeana solicitand Guvernului Romaniei, prin emiterea avizului motivat din data de 27 octombrie 2011, sa ia masuri in vederea asigurarii conformitatii depline cu normele Uniunii Europene in domeniul pastrarii datelor.
In plus, in data de 22 martie 2012 Comisia Europeana a avertizat Guvernul Romaniei ca, in cazul in care actiunea va ajunge in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene, Comisia va solicita Curtii impunerea de sanctiuni, care pot ajunge la sume considerabile, respectiv suma forfetara minima de aproximativ 1.710.000 euro si plati cu titlu cominatoriu de aproximativ 44.770,32 euro pentru fiecare zi de intarziere de la data pronuntarii Hotararii de condamnare, pana la transpunerea completa a directivei.
Puteti consulta AICI Legea nr. 82/2012.
Comentarii articol (22)