OUG nr. 24/2012 a modificat recent Codul fiscal, actul normativ fiind publicat in Monitorul Oficial. nr. 384 din 7 iunie 2012. Printre altele (citeste AICI ce alte modificari a adus OUG nr. 24/2012 Codului fiscal), OUG nr. 24/2012 a adus cateva noutati importante in ceea ce priveste impozitul pe profit.
Spre exemplu, actul normativ limiteaza dreptul de deducere pentru cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice.Conform noilor prevederi, interpretate de Directia Generala a Finantelor Publice Valcea, aceste cheltuieli sunt deductibile in procent de 50% pentru cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii. Noua reglementare se va aplica de la 1 iulie 2012.
In prezent, aceste cheltuieli erau deductibile integral pentru un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu atributii de conducere sau administrative intr-o entitate juridica.
De asemenea, OUG nr. 24/2012 modifica art. 21, litera t) care prevede in momentul de fata ca nu sunt deductibile 50% din cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.
Dupa modificare, litera t) prevede ca nu sunt cheltuieli deductibile "50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului". Noua reglementare seva aplica de la 1 iulie 2012.
Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
- vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
- vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
- vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
- vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
- vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
Codul fiscal mai prevede ca cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
Cum se aplica noile prevederi privind deductibilitatea cheltuielilor cu vehiculele?
Ministerul Finantelor Publice a publicat in dezbatere publica un proiect de HG prin care se modifica si normele de aplicare a Codului fiscal. Astfel, prin acest proiect, se explica cum se vor pune in practica noile reguli din legislatia fiscala, introduse de OUG nr. 24/2012.
In privinta impozitului pe profit, normele de aplicare a art. 21 lit. t) din Codul fiscal, in forma lansata in forma publicata de Finante, arata ca " regulile de deducere, termenii si expresiile prevazute la art. 21 alin. (4) lit. t) pct. 1 - 5 din Codul fiscal, conditiile in care
vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, se considera a fi utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, sunt cele prevazute la pct. 451 din normele metodologice date in aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din titlul VI „Taxa pe valoarea adaugata".
Iata ce stabilesc aceste prevederi la care se face trimitere (modificate si ele prin proiectul de HG recent publicat de MFP).
Care sunt "cheltuielile aferente vehiculelor" deductibile in limita a 50% la calculul impozitului pe profit?
Potrivit prevederilor mentionate, prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se inteleg orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt cheltuielile de reparatii, de intretinere, cheltuielile cu lubrifianti, cu piese de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului.
Totodata, conform proiectului de HG publicat de MFP, in cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind si cheltuielile reprezentand: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, etc.
"In sensul prezentelor norme prin vehicul se intelege orice vehicul avand o masa totala maxima autorizata care nu depaseste 3500 kg si nu are mai mult de noua scaune, inclusiv scaunul soferului", se mai arata in norme.
Ce inseamna utilizarea in scopul activitatii economice a vehiculelor?
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal stabilesc ca utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu.
In cazul vehiculelor utilizate pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca se considera ca vehiculul este utilizat in scopul activitatii economice atunci cand exista dificultati evidente in folosirea altor mijloace de transport adecvate, cum ar fi lipsa mijloacelor de transport in comun, decalajul orarului mijloacelor de transport in comun fata de programul de lucru al persoanei impozabile. Reprezinta vehiculele utilizate de angajator pentru transportul angajatilor la si de la locul de munca vehiculele utilizate pentru transportul angajatilor de la resedinta acestora/locul convenit de comun acord la locul de munca, precum si si de la locul de munca la resedinta angajatilor/locul convenit de comun acord. Prin angajati se inteleg salariatii, administratorii societatilor comerciale, directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat si persoanele fizice rezidente si/sau nerezidente detasate, in situatia in care persoana impozabila suporta drepturile legale cuvenite acestora.
Transportul la si de la locul de munca al angajatilor in alte conditii decat cele mentionate este considerat uz personal al vehiculului, iar cheltuielile cu vehiculul nu mai pot fi deduse in limita a 50% la calculul impozitului pe profit.
Atentie! Se considera ca un vehicul nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice in situatia in care, pe langa utilizarea in scopul activitatii economice, vehiculul este utilizat ocazional sau de o maniera continua si pentru uz personal. Uzul personal este definit ca utilizarea unui vehicul in folosul propriu de catre angajatii unei persoane impozabile, ori pentru a fi pus la dispozitie in vederea utilizarii in mod gratuit altor persoane, pentru alte scopuri decat desfasurarea activitatii sale economice.
Foaia de parcurs, necesara pentru justificarea utilizarii vehiculelor
Normele de aplicare a art, 21 lit. t) din Codul fiscal mai prevad ca justificarea utilizarii vehiculelor, in sensul acordarii deductibilitatii la calculul profitului impozabil, se efectueaza pe baza documentelor justificative si prin intocmirea foii de parcurs. Conform prevederilor, acest document trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
De asemenea, normele de aplicare mai stabilesc ca aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra taxei pe valoarea adagata pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata.
Iata si exemplele pe care le dau cei de la Finante in Normele de aplicare a Codului fiscal pentru a ilustra cum se aplica noile prevederi in ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor cu vehiculele.
Exemplul 1. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice
- cheltuielile cu intretinerea si reparatiile - 2000 lei,
- partea de TVA nedeductibila - 240 lei,
- baza de calcul a valorii nedeductibile a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile 2240 lei (2000 + 240)
- valoarea nedeductibila a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile 2240 x 50% = 1120 lei
Exemplul 2. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor privind combustibilii aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice
- cheltuieli privind combustibilii - 1000 lei
- partea de TVA nedeductibila - 120 lei
- baza de calcul a valorii nedeductibile a cheltuielilor privind combustibilii 1120 lei (1000 + 120)
- valoarea nedeductibila a cheltuielilor privind combustibilii 1120 x 50% = 560 lei.