Una dintre cele mai importante noutati din Codul fiscal, care se aplica inca de la 1 iulie, este majorarea plafonului de la care persoanele impozabile sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA. Potrivit OUG nr. 24/2012, plafonul de la care firmele sunt obligate sa plateasca TVA a fost majorat de la 35.000 de euro la 65.000 de euro (la cursul de schimb din data aderarii Romaniei la UE - 3,3817).
Noul plafon de scutire va intra in vigoare la 1 iulie 2012, iar Finantele au elaborat prevederi tranzitorii pentru aplicarea lui in acest an. Cititi AICI cum se va aplica pana la finalul anului plafonul de TVA.
Cine are obligatia sa se inregistreze ca platitor de TVA in luna iulie 2012
Directia Generala a Finantelor Publice Brasov explica, intr-un document publicat pe pagina sa de internet, ca persoanele impozabile care in cursul lunii iunie 2012 au depasit plafonul de scutire de TVA de 220.000 lei au obligatia sa solicite, cel tarziu pana la data de 10 iulie 2012, inregistrarea in scopuri de TVA, astfel:
- persoanele impozabile infiintate anterior anului 2012 tin cont de plafonul de scutire de TVA de 220.000 lei inregistrat la data de 30 iunie 2012
- persoanele impozabile infiintate in cursul anului 2012 tin cont de plafonul de scutire de TVA de 220.000 de lei inregistrat la data de 30.06.2012 (nu se calculeaza proportional).
Potrivit Finantelor Brasov, aceasta este o exceptie de la regula potrivit careia obligatia solicitarii inregistrarii ca platitor de TVA, pana la data de 10 iulie 2012, revenea persoanelor impozabile care au depasit plafonul de scutire de TVA de 119.000 lei (pentru cei infiintati anterior anului 2012) sau plafonul de 119.000 lei recalculat proportional (pentru persoanele impozabile infiintate in perioada 01.01.2012 – 30.06.2012).
Astfel, prin exceptie de la regula, la data de 30 iunie 2012, plafonul de scutire de TVA este de 220.000 lei.
Asadar, subliniaza sursa citata, daca plafonul de scutire de TVA la data de 30 iunie 2012 este mai mare sau egal cu 119.000 lei, dar mai mic decat 220.000 de lei, persoana impozabila nu are obligatia sa solicite pana la data de 10 iulie 2012 inregistrarea in scopuri de TVA.
Anularea din oficiu a codului de TVA – noi reguli din iulie
Tot incepand cu luna iulie se aplica si noi reglementari in ceea ce priveste anularea din oficiu a codului de TVA. Potrivit legislatiei in vigoare, organele fiscale au dreptul sa anuleze din oficiu inregistrarea in scopuri TVA a unei persoane impozabile, printre altele, in cazul in care aceasta nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de TVA, dar nu este in inactivitate/inactivitate temporara. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul.
Noile reglementari, cuprinse in OUG nr. 24/2012 care a modificat Codul fiscal, clarifica procedura si stabilesc ca, incepand cu decontul aferent lunii iulie 2012, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala luna calendaristica, organele fiscale ii anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA daca nu a depus niciun decont de taxa pentru 6 luni consecutive. Anularea se face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa.
In cazul persoanelor care au perioada fiscala trimestrul, noile reglementari prevad ca, incepand cu decontul aferent trimestrului III al anului 2012, Fiscul le va anula inregistrarea in scopuri de TVA daca nu au depus niciun decont de taxa pentru doua trimestre calendaristice consecutive, iar anularea codului de TVA se va face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al doilea decont de taxa.
De asemenea, legislatia fiscala in vigoare mai permite organelor competente sa anuleze codul de TVA al unui contribuabil si in situatia in care in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/ prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare.
OUG nr. 24/2012 a clarificat si aceste prevederi, stabilind ca in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala luna calendaristica, incepand cu decontul aferent lunii iulie 2012 organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane impozabile in scopuri de TVA daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare. Anularea codului de TVA se va face din prima zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit termenul de depunere al celui de-al saselea decont de taxa. Mai multe informatii despre noile reglementari in acest domeniu, puteti citi AICI.
TVA la vehiculele achizitionate in leasing, deductibila doar in limita a 50%
O alta modificare importanta din Codul fiscal cu aplicare de la 1 iulie stabileste ca taxa pe valoarea adaugata va putea fi dedusa doar in limita a 50%, si nu integral, cum se intampla pana acum, pentru vehiculele procurate in baza unui contract de leasing sau inchiriere, daca acestea nu sunt utilizate exclusiv in scopuri profesionale.
Astfel, incepand cu 1 iulie, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice. Pana acum, pentru achizitiile in leasing firmele isi deduc TVA pentru intreaga suma (respectiv TVA aferenta ratelor lunare de leasing), mai putin valoarea reziduala platita la final.
Potrivit companiei de consultanta Mazars, prevederile se aplica inclusiv daca au fost emise facturi si/sau au fost platite avansuri, pentru contravaloarea partiala a bunurilor si sau serviciilor, inainte de 01 iulie 2012, daca livrarea / prestarea intervine dupa aceasta data. Cititi mai multe despre noile prevederi AICI.
Sa fim cu ochii pe…
Recent, ANAF a lansat in dezbatere publica un proiect de act normativ ce modifica Ordinul ANAF prin care se stabileste ca inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata este valabila doar dupa ce organul fiscal elibereaza o decizie in acest sens. Daca va fi publicat curand, proiectul de ordin ar putea intra in vigoare tot in luna iulie.
Mai exact, proiectul ANAF modifica art. 6 din Ordinul ANAF nr. 1967/2011, care aproba atat procedura de inregistrare in scopuri de TVA potrivit prevederilor art.153 alin.(1) lit.a) sau c) din Codul fiscal, cat si modelul formularului de Decizie privind inregistrarea in scopuri de TVA.
In momentul de fata, acest articol stabileste ca inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile se considera valabila incepand cu:
- data comunicarii deciziei de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in conditiile art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
- prima zi a lunii urmatoare celei in care i s-a comunicat persoanei impozabile decizia de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA, in cazul prevazut la art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Fiscul propune modificarea prevederilor astfel incat inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile sa se considere valabila incepand cu data comunicarii deciziei de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA.
De asemenea, prin proiectul eloborat, ANAF propune si modificarea unor prevederi din procedura de inregistrare in scopuri de TVA.
Conform procedurii actuale, persoana impozabila care solicita inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, in conditiile art. 153 alin. (1) lit. a) sau c) din Codul fiscal, depune la organul fiscal competent declaratia de inregistrare/mentiuni, avand completata rubrica "Date privind vectorul fiscal", sectiunea "taxa pe valoarea adaugata".
In schimb, prevederile din proiect stabilesc ca o persoana impozabila care solicita inregistrarea in scopuri de TVA va trebui sa depuna la organele fiscale mai multe documente decat in prezent, si anume:
- cererea de inregistrare in scopuri de TVA, insotita de documentele prevazute de legislatia in vigoare, in cazul persoanelor impozabile care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.153 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal;
- declaratia de inregistrare, avand completata rubrica „Date privind vectorul fiscal”, sectiunea taxa pe valoarea adaugata, in cazul persoanelor impozabile care nu sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.153 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal;
- declaratia de mentiuni, avand completata rubrica „Date privind vectorul fiscal”, sectiunea taxa pe valoarea adaugata, in cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art.153 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal.
Totodata, si decizia de inregistrare in scopuri de TVA este modificata de ANAF prin proiectul de ordin lansat in dezbatere publica. Mai multe detalii despre acest proiect puteti citi AICI.