Potrivit raportului CE, s-au realizat progrese din anul 2007 pana in prezent, insa tintele MCV nu au fost inca atinse, iar obiectivele de referinta nu au fost indeplinite in mod satisfacator. Reforma nu este inca durabila si ireversibila.
„Cu toate acestea, raportul este adoptat intr-un moment in care se pun intrebari importante legate de respectarea statului de drept si de independenta sistemului judiciar din Romania”, se precizeaza in document.
Astfel, Comisia considera ca masurile adoptate recent de Guvernul Romaniei genereaza preocupari serioase privind respectarea principiilor fundamentale: „aceste masuri au fost luate intr-un sistem politic excesiv de polarizat, in care neincrederea dintre entitatile politice si acuzatiile sunt o practica obisnuita; totusi, acest context politic nu poate explica natura sistematica a mai multor actiuni”.
Presiunile exercitate asupra CCR, interventii inacceptabile
„Pronuntarea in luna iunie a unei condamnari definitive intr-un caz emblematic de coruptie la nivel inalt, precum si actiunile Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ale Consiliului Superior al Magistraturii si ale Curtii Constitutionale de a rezista contestarilor politice ale independentei sistemului judiciar si de a-si afirma integritatea profesionala dupa pronuntarea verdictului au reprezentat o schimbare majora in acest sens”, se mentioneaza in raport.
Cu toate acestea, Comisia este ingrijorata de recenta presiune exercitata de unii membri ai Guvernului roman si de politicieni de rang inalt asupra Curtii Constitutionale: acestea sunt interventii inacceptabile pe langa o institutie judiciara independenta. Guvernul si toate nivelurile politice trebuie sa respecte separarea puterilor si, de asemenea, independenta sistemului judiciar.
Mai mult, Comisia este ingrijorata de recenta limitare a competentelor Curtii Constitutionale in ceea ce priveste hotararile Parlamentului. „Autoritatile romane trebuie sa reinstituie de urgenta aceste competente in conformitate cu Constitutia Romaniei. Prin scrisoarea sa din 16 iulie, prim-ministrul Romaniei a informat Comisia ca aceasta cerinta va fi indeplinita”, informeaza CE.
Parlamentul a refuzat inceperea urmaririi penale impotriva parlamentarilor
Referitor la Directia Nationala Anticoruptie (DNA), CE apreciaza ca performanta acestei institutii privind anchetarea si urmarirea cazurilor de coruptie la nivel inalt poate fi considerata drept unul dintre cele mai semnificative progrese inregistrate de Romania de la aderare. „De la un an la altul, DNA a fost in masura sa furnizeze un numar in crestere constanta de trimiteri in judecata, anchetele fiind efectuate rapid si in mod proactiv”.
Totusi, CE subliniaza faptul ca Parlamentul a refuzat, inca din 2007, arestarea sau perchezitionarea parlamentarilor, precum si inceperea urmaririi penale impotriva acestora.
Mai mult, prin desemnarea si chiar numirea ca ministri de catre noul Guvern a unor persoane impotriva carora au fost pronuntate hotarari definitive sau se asteapta pronuntarea unor astfel de hotarari, s-a creat o controversa si s-a aratat ca NU se doreste acceptarea si insusirea faptului ca statul de drept este un principiu fundamental. „Rezulta ca mai sunt lucruri de facut pentru stabilirea unor standarde ridicate in cazul functiilor inalte”, este de parere Comisia.
In raport este punctat si rolul Avocatului Poporului, in special din perspectiva celui de al patrulea obiectiv de referinta, si anume prevenirea si combaterea coruptiei. CE subliniaza ca Avocatul Poporului este singura institutie care poate ataca in mod direct ordonantele Guvernului in fata Curtii Constitutionale, motiv pentru care autoritatile romane trebuie sa numeasca in functia de Avocat al Poporului o persoana care sa se bucure de sprijinul larg al tuturor partidelor politice si care va avea capacitatea sa isi exercite efectiv atributiile legale in deplina independenta.
Evenimentele din ultima perioada au zdruncinat increderea in Romania
In cadrul unei conferinte de presa sustinute miercuri, presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a afirmat ca „intr-un sistem democratic trebuie garantat echilibrul necesar intre puteri. Desi in ultimii cinci ani s-au inregistrat progrese privind reforma sistemului judiciar si combaterea coruptiei, aceste progrese au fost puse sub semnul intrebarii de evenimentele derulate in ultima luna”.
In concluzie, conform raportului, Romania va redobandi increderea partenerilor sai din UE numai daca demonstreaza ca statul de drept se situeaza deasupra intereselor de partid, ca toate partile respecta pe deplin controlul jurisdictional, inclusiv la nivel constitutional, si ca reformele sunt ireversibile, iar Comisia va monitoriza indeaproape evolutiile in acest domeniu.
Barroso a mai precizat ca CE va adopta un nou raport privind Romania, inainte de sfarsitul anului 2012, in care se va analiza daca au fost rezolvate problemele privind statul de drept si independenta sistemului judiciar si daca a fost restabilit echilibrul democratic, mentiune inclusa si in raportul MCV.
Recomandarile CE
La finalul raportului, CE precizeaza ca, pentru a rezolva controversele actuale, Romania trebuie sa actioneze imediat in domeniile urmatoare:
- abrogarea Ordonantei de Urgenta nr. 38/2012 si a Ordonantei de Urgenta nr. 41/2012 si asigurarea respectarii deciziilor Curtii Constitutionale referitoare la cvorumul pentru referendum si la domeniul de responsabilitate al Curtii;
- respectarea, pe viitor, a prevederilor Constitutiei la emiterea ordonantelor de urgenta;
- punerea in aplicare a deciziilor Curtii Constitutionale;
- asumarea angajamentului de a impune sanctiuni disciplinare tuturor membrilor de Guvern sau de partid care submineaza credibilitatea judecatorilor sau care exercita presiuni asupra institutiilor judiciare;
- numirea in functia de Avocat al Poporului a unei persoane care se bucura de sprijinul diferitelor partide, in cadrul unui proces transparent si obiectiv, menit sa asigure alegerea unui candidat cu o autoritate, o integritate si o independenta de necontestat;
- introducerea unui proces transparent de numire a Procurorului General si a procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie; un astfel de proces transparent ar trebui sa includa depunerea unor candidaturi deschise, fondate pe criterii de experienta profesionala, integritate si rezultate pozitive in actiunea anticoruptie;
- abtinerea de la numiri in cursul presedintiei interimare;
- evitarea acordarii de gratieri prezidentiale in cursul presedintiei interimare;
- abtinerea de la numirea in posturi de ministru a persoanelor impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti in materie de integritate; eliberarea functiei de catre ministrii aflati intr-o astfel de situatie;
- adoptarea unor proceduri clare prin care sa se prevada demisia parlamentarilor impotriva carora au fost pronuntate hotarari definitive privind incompatibilitatea sau conflicte de interese ori care au fost condamnati definit intr-un caz de coruptie la nivel inalt.
Totusi, in raport se precizeaza ca, prin scrisoarea sa din 16 iulie si anexa actualizata din 17 iulie, prim-ministrul Romaniei i-a confirmat Presedintelui Comisiei ca toate aceste cerinte au fost sau urmeaza sa fie indeplinite.
Textul integral al raportului CE este disponibil in fisierul atasat.
Comentarii articol (3)