"Da, o vom introduce (plata TVA la incasarea facturii – n.red.)", a afirmat premierul Victor Ponta, la finalul intalnirii cu Fondul Monetar International, Banca Mondiala si Comisia Europeana, precizand ca decizia organismelor internationale in ceea ce priveste aceasta masura a fost una favorabila.
Seful Executivului explica la mijlocul lunii iulie ca sistemul cu plata TVA la incasarea facturilor se poate implementa in Romania numai daca si institutiile internationale (FMI, Comisia Europeana, Banca Mondiala) care finanteaza deficitul tarii noastre sunt de acord. In 16 iulie, Guvernul a si informat FMI despre intentia de a introduce achitarea TVA la momentul incasarii facturii pentru firmele cu cifra de afaceri de maximum 500.000 euro, data aplicarii urmand sa fie stabilita dupa discutiile oficiale.
De cand se va aplica noul sistem?
Prim-ministrul Victor Ponta a mai declarat miercuri, dupa intalnirea cu delegatia FMI, ca noul sistem de plata a TVA la incasarea facturii se va aplica cel tarziu de la 1 ianuarie 2013.
"Recunosc si recunoastem ca ne-am dori sa facem lucrul asta si mai devreme", a subliniat miercuri premierul, precizand ca spera ca o decizie finala in privinta datei de aplicare a masurii sa fie anuntata luni.
"E o discutie despre termen (pentru aplicarea noului sistem de plata a TVA – n.red.) si il vom discuta in weekend. (…) Decizia sper s-o avem pana luni", a aratat prim-ministrul.
Ce conditii ar trebui indeplinite pentru a aplica acest sistem?
Potrivit declaratiilor de pana acum ale premierului si ale oficialilor din Finante, plata TVA la incasarea se va aplica doar pentru firmele cu o cifra de afaceri de pana la 500.000 euro.
"Asadar, firma A - cu sub 500.000 euro cifra de afaceri - transmite firmei B o factura. In prezent, firma A are de platit TVA, iar firma B isi deduce TVA. Cand plateste insa B lui A facura, nu mai conteaza. Ceea ce avem in analiza este ca firma A sa plateasca TVA numai cand primeste efectiv banii de la B, dar nici firma B sa nu isi poata deduce TVA pana la achitarea facturii. Mai mult, acest lucru sa poata fi facut doar daca banii sunt virati prin banca", preciza secretarul de stat in Ministerul Finantelor, Liviu Voinea, la inceputul lunii iulie.
Voinea explica tot atunci ca proiectul privind plata TVA la incasarea facturii este in lucru, fiind deja elaborate nota de fundamentare, anexele si tabelele.
Implementarea noului sistem de TVA nu va fi lipsita de dificultati
Atat in opinia oficialilor, cat si in opinia consultantilor fiscali, intentia Guvernului de a introduce plata TVA la incasarea facturii, si nu la emiterea ei, este acea gura de oxigen care ar putea salva multe dintre firmele romanesti cu probleme de lichiditati.
Totusi, cred expertii fiscali, implementarea unei asemenea masuri, indelung asteptata de mediul de afaceri, si mai ales de intreprinderile mici si mijlocii, nu va veni fara inconveniente pentru contribuabili si pentru Fisc.
Alexandru Cristea, Tax Partner la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, declara pentru AvocatNet.ro ca implementarea unui asemenea sistem de "cash accounting" (plata la buget pe baza incasarii – n.red.) va insemna cateva dificultati de administrare in practica, atat pentru contribuabili, cat si pentru organele fiscale.
"Odata ce au optat pentru acest regim, contribuabilii vor trebui sa tina evidente separate detaliate referitoare la momentul incasarii pentru fiecare tranzactie si evidentierea legaturii cu plata TVA la buget", preciza consultantul fiscal.
"Si mai complicat pare a fi sistemul ce va trebui gestionat de beneficiarii unor astfel de facturi emise in regim derogatoriu. In conditiile in care un beneficiar aplica regimul normal de TVA, acesta va trebui sa tina evidente duble cu privire la cele doua tipuri de furnizori (cei care aplica regimul normal versus IMM-uri cu regim special). Daca in prima situatie, beneficiarul va putea cere deducerea taxei la momentul primirii facturii, fara plata acesteia, in cel de-al doilea caz va putea beneficia de acest drept doar in baza platii. In mod clar, aceste aspecte vor ridica complexitatea aparatului de administrare si control fiscal", concluziona specialistul.
Comentarii articol (27)