Agenda fiscala a ultimei luni s-a invartit in jurul propunerii scoase din joben de Guvern la mijlocul lunii iulie, prin care plata taxei pe valoare adaugata ar trebuie sa se faca la incasarea facturii. Intre timp, propunerea a devenit o realitate, urmand a fi aplicata de la 1 ianuarie 2013. Desi, aparent, masura ar trebui sa vina mai ales in ajutorul firmelor mici si mijlocii, se pare ca dezavantajele sunt in numar semnificativ mai mare decat beneficiile.
Am impartit in cadrul acestui articol opiniile pro si contra emise in presa de catre mai multi specialisti in domeniu in ultima luna, astfel incat sa ne putem face o imagine cat mai detaliata a modului in care se poate implementa sau nu acest sistem.
Argumente PRO
Gabril Biris, Biris Goran: Masura este menita sa ajute cash-flow-ul companiilor mici, care astfel nu vor mai fi obligate sa se decapitalizeze platind TVA aferenta facturilor neincasate.
Pieter Wessel, Deloitte: Plata TVA la incasarea facturilor aduce, in mod cert, anumite avantaje. Va conduce la imbunatatirea pozitiei de lichiditate a companiilor si va rezolva unele probleme din industriile in care platile se fac cu intarziere. Spre exemplu, in industria farmaceutica platile de la farmacii catre distribuitori si pana la producatori se finalizeaza in unele cazuri si in perioade mai mari de 200 de zile.
Alexandru Cristea, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax: Aplicarea unui asemenea sistem de plata a TVA ar avantaja firmele pentru ca ar debloca resursele financiare semnificative alocate prefinantarii TVA la bugetul de stat.
"In functie de industrie si portofoliu de clienti ai unei companii, aceasta prefinantare se putea intinde de la cateva luni (daca consideram media actuala de plata a furnizorilor) pana la cativa ani, in cazul in care beneficiarii intrau in insolventa (sumele platite de TVA fiind recuperate numai dupa pronuntarea hotararii definitive de faliment a beneficiarilor). Or, aceste resurse blocate (prin plata TVA la stat) de catre IMM-uri au insemnat de multe ori in practica limita supravietuirii financiare, in conditiile in care furnizorul era de cele mai multe ori lovit de doua ori, atat prin neincasarea TVA cat si a pretului serviciilor sau bunurilor livrate",
Serban Toader, Consiliul Investitorilor Straini: Unul din avantajele platii TVA la momentul incasarii este acela ca societatile furnizoare de bunuri sau prestatoare de servicii nu prefinanteaza plata acestui TVA in cazul in care clientii nu achita factura in timp util. Aceasta prevedere legislativa are avantaje pentru o societate mai ales daca clientii au termene de plata foarte mari sau platesc foarte greu. Ar trebui de asemenea sa fie avantajoasa daca clientii intra in insolventa sau faliment"
Argumente CONTRA:
Claudia Stanciu, TPA Horwath: Plata TVA la incasare incalca doua principii de baza ale fiscalitatii: cel al neutralitatii si principiul eficientei impunerii. Masura incalca principiul neutralitatii masurilor fiscale in raport cu diferite categorii de investitori si capitaluri, pentru ca nu asigura conditii egale investitorilor. In al doilea rand, principiul eficientei impunerii este lezat, avand in vedere ca nu asigura stabilitatea pe termen lung a prevederilor fiscale, astfel incat acestea sa nu conduca la efecte retroactive defavorabile pentru investitori.
Alex Milce, Ernst & Young: Implementarea masurii va deschide o cutie a Pandorei, intrucat posibilitatea de evaziune o sa devina incredibila. Daca avem doua firme care merg mana in mana, una emite factura si nu mai incaseaza, insa deduce, iar cealalta nu colecteaza. Poti sa faci in acest fel un carusel de zapacesti Fiscul de tot", explica Milcev.
Gabriel Biris, Biris Goran: Masura este o derogare de la regimul general al TVA si de fiecare data cand avem o derograre, aceasta creeaza oportunitati pentru smecherii.
Serban Toader, Consiliul Investitorilor Straini: Unul dintre dezavantajele acestei masuri este acela ca firmele nu isi mai pot exercita dreptul de deducere pentru facturile primite decat in momentul in care acestea sunt achitate. Aceasta prevedere poate fi mai putin atractiva daca o societate este in situatia de a cere rambursari frecvente de TVA sau daca achizitiile de bunuri si servicii se fac pe credit.
Alexandru Cristea, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax: Implementarea unui asemenea sistem de "cash accounting" (plata la buget pe baza incasarii – n.red.) va insemna cateva dificultati de administrare in practica, atat pentru contribuabili, cat si pentru organele fiscale Odata ce au optat pentru acest regim, contribuabilii vor trebui sa tina evidente separate detaliate referitoare la momentul incasarii pentru fiecare tranzactie si evidentierea legaturii cu plata TVA la buget
Si mai complicat pare a fi sistemul ce va trebui gestionat de beneficiarii unor astfel de facturi emise in regim derogatoriu. In conditiile in care un beneficiar aplica regimul normal de TVA, acesta va trebui sa tina evidente duble cu privire la cele doua tipuri de furnizori (cei care aplica regimul normal versus IMM-uri cu regim special).
Gabriel Sincu, Mazars: Cosmarul birocratic pe care il presupune implementarea acestei masuri ar putea sa il egaleze (daca nu sa il depaseasca) pe cel generat (daca va mai aduceti aminte) de taxa pe scaunele din restaurant introdusa de un ministru de finante pe la finele anilor '90. De ce? Pentru ca plata TVA la incasare de catre furnizor trebuie sa fie insotita de amanarea dreptului de deducere a TVA la beneficiar. Adica daca furnizorul nu plateste TVA, nici beneficiarul nu isi va putea deduce taxa neplatita. Asta inseamna (in ambele parti) evidente separate, "cash-basis accounting" si evident costuri cu contabilitatea mai mari. Si ce facem cand o factura se plateste doar partial?
Bonus: verificarea fiecarui furnizor in parte daca indeplineste sau nu criteriul cifrei de afaceri sub 500.000 EUR. Imaginati-va ce va insemna acest lucru la o companie cu cateva mii sau zeci de mii de furnizori: exact cum spuneam, un cosmar birocratic. Lucru care ar putea transforma avantajul intr-un dezavantaj, vor exista firme care vor prefera sa nu lucreze cu parteneri ce benficiaza de aceasta facilitate pentru a-si face viata mai usoara.
Ce e de facut? O alternativa la propunerea Guvernului
Gabriel Biris: Solutia este simpla: taxare inversa erga omnes. Asta ar insemna ca, atunci cand cumparatorul are drept de deducere, TVA sa nu mai fie platita efectiv catre vanzator. Sa facem un exercitiu de gandire: pentru contribuabili, taxarea inversa este echivalenta cu plata TVA la incasarea facturii (nu afecteaza cash-flow-ul); pentru buget, taxarea inversa elimina complet frauda de tip missing trader si rambursarile ilegale de TVA. in plus, elimina costurile asociate rambursarilor de TVA, iar inspectorii vor putea sa se ocupe de treburi serioase, nu de verificat facturi si de facut controale incrucisate.
Comentarii articol (20)