Guvernul a anuntat luni ca a informat deja FMI despre intentia de a introduce achitarea TVA la momentul incasarii facturii, pentru firmele cu cifra de afaceri de maximum 500.000 euro, cu conditia ca platile sa se faca prin banca.
"Este o masura pe care mediul de afaceri a cerut-o de foarte mult timp, o masura care va influenta direct activitatea a 92% din firmele active, reprezinta un oxigen pentru economie, prin facilitarea fluxurilor de lichiditati pentru IMM-uri", a afirmat tot luni primul-ministru.
Potrivit lui Alexandru Cristea, Tax Partner la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax, aplicarea unui asemenea sistem de plata a TVA ar avantaja firmele pentru ca ar debloca resursele financiare semnificative alocate prefinantarii TVA la bugetul de stat.
"In functie de industrie si portofoliu de clienti ai unei companii, aceasta prefinantare se putea intinde de la cateva luni (daca consideram media actuala de plata a furnizorilor) pana la cativa ani, in cazul in care beneficiarii intrau in insolventa (sumele platite de TVA fiind recuperate numai dupa pronuntarea hotararii definitive de faliment a beneficiarilor). Or, aceste resurse blocate (prin plata TVA la stat) de catre IMM-uri au insemnat de multe ori in practica limita supravietuirii financiare, in conditiile in care furnizorul era de cele mai multe ori lovit de doua ori, atat prin neincasarea TVA cat si a pretului serviciilor sau bunurilor livrate", a explicat consultantul fiscal pentru AvocatNet.ro.
Totusi, specialistul de la Tuca, Zbarcea & Asociatii considera ca noul sistem de plata a TVA nu ar favoriza neaparat cresterea economiei pentru ca, desi resursele financiare deblocate vor fi redirectionate catre capital curent, investitii si consum, masura nu va avea amploarea necesara pentru a conduce la efecte macroeconomice de stimulare a economiei.
"Mai degraba, aceasta masura trebuie vazuta ca un ajutor punctual acordat IMM-urilor in asigurarea sustenabilitatii acestora pe piata", puncteaza Cristea.
Pe de alta parte, nici bugetul statului nu va fi extrem de afectat de o eventuala aplicare a noului sistem de plata a TVA, asa cum au sustinut criticii acestei masuri.
"Nu vad dezavantaje semnificative la nivelul incasarilor la bugetul de stat. Pe de o parte, datorita sferei de aplicare limitata a acestui regim derogatoriu (se va aplica doar persoanelor impozabile cu cifra de afaceri anuala pana la 500.000 de euro - n.red), pe de alta parte datorita efectului complementar pe care acesta ar trebui sa il produca. Si anume, avem pe de o parte plata amanata de TVA la bugetul de stat, doar la momentul incasarii dar pe cealalta parte, beneficiarul, daca este o persoana impozabila normala (cu drept deducere) ar trebui sa poata deduce doar la acelasi moment ulterior al platii", a punctat Alexandru Cristea.
Proiect posibil. Este si probabil?
Sistemul de plata taxei pe valoarea adaugata la incasarea facturii se poate implementa in Romania numai cu acordul institutiilor internationale cu care Romania are incheiate acorduri de finantare: Fondul Monetar International si Comisia Europeana.
Mai mult decat atat, pentru a putea fi aplicat acest sistem, tara noastra trebuie sa obtina de la Comisia Europeana si o derogare de la mecanismul de colectare normal impus de sistemul comun de TVA european prin Directiva 112/2006.
Alexandru Cristea este de parere, ca obtinerea acestei derogari nu reprezinta un obstacol pentru Romania.
"Nu vedem o problema majora in acordarea acestei derogari Romaniei, atata vreme cat acest regim a fost aprobat in alte tari membre, fiind aplicat cu succes in tari ca UK, Suedia, Slovenia si altele", a precizat consultantul fiscal.
Unde apar, totusi, dificultatile?
Implementarea unui asemenea sistem de "cash accounting" (plata la buget pe baza incasarii – n.red.) va insemna cateva dificultati de administrare in practica, atat pentru contribuabili, cat si pentru organele fiscale, arata Partenerul de Taxe de la Tuca, Zbarcea & Asociatii Tax.
"Odata ce au optat pentru acest regim, contribuabilii vor trebui sa tina evidente separate detaliate referitoare la momentul incasarii pentru fiecare tranzactie si evidentierea legaturii cu plata TVA la buget", precizeaza consultantul fiscal.
"Si mai complicat pare a fi sistemul ce va trebui gestionat de beneficiarii unor astfel de facturi emise in regim derogatoriu. In conditiile in care un beneficiar aplica regimul normal de TVA, acesta va trebui sa tina evidente duble cu privire la cele doua tipuri de furnizori (cei care aplica regimul normal versus IMM-uri cu regim special). Daca in prima situatie, beneficiarul va putea cere deducerea taxei la momentul primirii facturii, fara plata acesteia, in cel de-al doilea caz va putea beneficia de acest drept doar in baza platii. In mod clar, aceste aspecte vor ridica complexitatea aparatului de administrare si control fiscal", concluzioneaza specialistul.