Actele de executare, valabile fara semnatura si stampila Fiscului
Finantele vor sa extinda posibilitatea emiterii actelor de executare si a celor procedurale( pe langa cele administrative) printr-un centru de imprimare masiva. In acest fel, acestor acte le va fi aplicabila exceptia potrivit careia ele sunt valabile fara semnatura si stampila organului emitent.
Potrivit MFP, masura are ca scop reducerea cheltuielilor de administrare, pe de o parte si, pe de alta parte eficientizarea administrarii fiscale, in conditiile in care exceptia priveste, in principiu, emiterea masiva de acte administrative.
Data depunerii declaratiei fiscale va fi data validarii
Prin acest proiect, Finantele vor sa reglementeze si data depunerii declaratiei fiscale in situatia in care contribuabilul depune declaratia, insa aceasta nu a fost validata ca urmare a unor erori in completarea declaratiei. Astfel, se propune, ca regula generala, ca data depunerii sa fie data validarii potrivit mesajului electronic transmis contribuabilului.
Totodata, se propune si o regula speciala in cazul contribuabililor care depun la termenul prevazut de lege declaratia insa, in procesul de validare, au fost detectate erori. In acest caz se va recunoaste respectarea termenului daca contribuabilul depune o declaratie corecta pana in ultima zi lucratoare a aceleiasi luni.
In acest fel se asigura eliminarea interpretarilor aparute in practica in aceste situatii, in conditiile in care corectarea unei declaratii care a fost depusa dar nu a fost validata datorita detectarii unor erori in completare, consta de fapt in depunerea unei noi declaratii aferenta aceleiasi perioade de declarare.
Efectuarea platii de catre o alta persoana decat debitorul
De asemenea, prin acest proiect de OG se coreleaza prevederile Codului de procedura fiscala cu prevederile noului Cod civil, in ceea ce priveste dispozitiile privind efectuarea platii de catre o alta persoana decat debitorul. Avand in vedere ca dispozitiile art. 114 alin. (26) din Codul de procedura fiscala fac trimitere la prevederile din vechiul Cod civil, se impune modificarea acestuia in vederea corelarii cu noile dispozitii ale acestui act normativ.
Exceptii de la ordinea de stingere a datoriilor
Printre noile modificari se numara si reglementarea unei exceptii de la ordinea de stingere in cazul amenzilor de orice fel, precum si in cazul obligatiilor fiscale suplimentare stabilite de organele de inspectie fiscala in sensul ca stingerea sa se efectueze potrivit optiunii contribuabilului.
In mod similar, trebuie reglementata o exceptie de la ordinea de stingere si in cazul obligatiilor fiscale suplimentare stabilite de organele de inspectie fiscala, astfel incat, in urma stingerii acestora pana la termenul prevazut de lege, contribuabilii sa poata beneficia de reducerea la jumatate a penalitatii de 30% instituite in cazul stabilirii de catre inspectia fiscala de sume suplimentare datorate bugetului consolidat al statului.
Astfel, se asigura cadrul legal necesar realizarii unor drepturi conferite de lege pentru indeplinirea obligatiei de plata;
Se reduc penalitatile de intarziere
MFP propune reducerea penalitatii de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale perceputa pentru intarzieri de peste 60 de zile de la 15% la 10 %;
Suspendarea executarii silite
Proiectul de OG lansat in dezbatere publica reglementeaza si o situatie alternativa de neincepere sau suspendare a executarii silite a obligatiilor individualizate intr-un act administrativ fiscal contestat. Astfel, executarea silita a obligatiei stabilite printr-un act administrativ contestat nu incepe sau se suspenda daca contribuabilul depune o scrisoare de garantie bancara la nivelul obligatiilor fiscale contestate.
Totodata, se reglementeaza reguli procedurale tinand cont de incidentele aparute in perioada de valabilitate a garantiei:
- respingerea contestatiei. In acest caz, organul fiscal executa scrisoarea de garantie in ultima zi de valabilitate a acesteia insa numai daca pana la acea data obligatia nu a fost achitata si nu intervine un alt act de suspendare a executarii silite (o alta scrisoare de garantie sau o decizie a unei instante de contencios administrativ de admitere a cererii de suspendare depusa de contribuabil potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004);
- admiterea contestatiei in totalitate sau depunerea unei decizii a unei instante de contencios administrativ de admitere a cererii de suspendare depusa de contribuabil potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. in acest caz, scrisoarea de garantie ramane fara obiect;
Penalitate de 30% daca declari mai putini bani la Fisc
O alta propunere din cadrul proiectului de OG vizeaza crearea unui regim sanctionator special in cazul stabilirii de catre inspectia fiscala de sume suplimentare datorate bugetului consolidat al statului. Astfel, se propune instituirea unei penalitati speciale de 30% din obligatiile fiscale principale de plata individualizate in decizia de impunere. Aplicarea acestei penalitati nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale.
Potrivit motivarii Finantelor, masura urmareste descurajarea comportamentului acelor contribuabili, care incearca prin diferite mijloace sa diminueze obligatiile fata de bugetul general consolidat al statului. Astfel, se preconizeaza ca aceasta masura sa ajute la obtinerea unui nivel mai mare de conformare (depunerea de declaratii fiscale corecte in termen si plata sumei corecte atunci cand este datorata), cu impact direct in combaterea evaziunii fiscale.
Proiectul de OG pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala poate fi consultat in fisier atasat.