OG 17/2015, publicata in Monitorul Oficial nr. 540 din 17 iulie, reglementeaza o noua procedura pentru gestionarea contribuabililor care lucreaza cu entitati publice si care, desi au bani de incasat de la acestea, sunt in acelasi timp si datori la bugetul de stat cu TVA si taxe colectate tocmai datorita lucrarilor prestate si neplatite.
Mai exact, este vorba despre operatorii economic care au participat la licitatii publice, efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii catre entitati publice, cum ar fi spitale sau primarii, colecteaza TVA si impozitele aferente vanzarilor, fara ca beneficiarii acestor livrari de bunuri sau servicii sa le achite la scadenta. Ca urmare a acestei situatii, operatorul economic ramane dator catre bugetul statului, desi in acelasi timp, are de incasat sume de la beneficiari entitati publice.
Pana acum, un contribuabil aflat intr-un asemenea caz era considerat ca avand datorii la bugetul de stat si nu mai putea sa participe la alte licitatii publice, urmand a fi executat silit pentru debitele restante.
Odata cu noile reglementari aprobate prin OG nr. 17/2015, care au intrat in vigoare din 20 iulie, contribuabilul nu va mai fi considerat cu obligatii fiscale restante, acest lucru fiind mentionat in certificatul de atestare fiscala. Mai mult, sumele certe, lichide si exigibile datorate de aceste entitati publice devin urmaribile de catre ANAF.
Prin obligatii fiscale restante se inteleg:
- obligatii fiscale pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata;
- diferentele de obligatii fiscale principale si accesorii stabilite prin decizie de impunere chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata.
Nu sunt considerate obligatii fiscale restante:
- obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut in actul de acordare a inlesnirii
- obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- obligatiile fiscale cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare judiciara aprobat in conditiile legii.
Conform OG nr. 17/2015, nu se considera ca un contribuabil inregistreaza obligatii fiscale restante in situatia in care suma obligatiilor fiscale inscrise in certificatul de atestare fiscala emis de organul fiscal, este mai mica sau egala cu suma de rambursat/restituit. In certificatul de atestare fiscala se face mentiune in acest sens.
In cazul in care debitorul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, executarea silita se continua prin poprirea acestor sume ori de cate ori, ulterior comunicarii somatiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau institutia publica respectiva prin care se certifica ca sumele sunt certe, lichide si exigibile.
Un nou instrument pentru a suspenda executarea silita
OG nr. 17/2015 introduce o noua situatie care permite suspendarea executarii silite. Astfel, contribuabilii pot solicita suspendarea procedurii cand prezinta organului fiscal o polita de asigurare a debitelor, care sa aiba o valabilitate de minimum 6 luni de la data emiterii.
Potrivit noilor reglementari, iIn cazul contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creante fiscale, inclusiv pe timpul solutionarii actiunii in contencios administrativ, executarea silita se suspenda sau nu incepe pentru obligatiile fiscale contestate daca debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie la nivelul obligatiilor fiscale contestate si neachitate la data depunerii garantiei.
In situatia in care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie contestatia ori actiunea in contencios administrativ este respinsa, in totalitate sau in parte, organul fiscal executa garantia in ultima zi de valabilitate a acesteia daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- contribuabilul nu plateste obligatiile fiscale pentru care s-a respins contestatia sau actiunea in contencios administrativ;
- contribuabilul nu depune o noua scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie;
- instanta judecatoreasca nu a dispus, prin hotarare executorie, suspendarea executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie ramane fara obiect daca:
- contestatia a fost admisa, in totalitate, de organul de solutionare a contestatiei;
- actul administrativ fiscal contestat a fost desfiintat, in totalitate, de catre organul de solutionare a contestatiei;
- actiunea in contencios administrativ a fost admisa in totalitate;
- instanta judecatoreasca admite, prin hotarare executorie, cererea contribuabilului/platitorului de suspendare a executarii actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
- daca pe perioada solutionarii contestatiei, in procedura administrativa sau in procedura de contencios administrativ, contribuabilul achita in totalitate obligatiile fiscale contestate.
In situatia in care contribuabilul achita partial obligatiile fiscale contestate acesta poate redimensiona garantia in mod corespunzator.
Pe toata perioada suspendarii executarii silite, creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii nu se sting, cu exceptia situatiei in care debitorul opteaza pentru stingerea acestora.