Modificarile sunt incluse in cadrul unui proiect de OG pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala, despre care AvocatNet.ro a vorbit aici.
Una din prevederile acestui proiect vizeaza introducerea unui regim sanctionator special in cazul stabilirii de catre inspectia fiscala de sume suplimentare datorate bugetului consolidat al statului. Astfel, se propune instituirea unei penalitati speciale de 30% din obligatiile fiscale principale de plata individualizate in decizia de impunere.
Aplicarea acestei penalitati nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale.
Ce spune proiectul de OG
"Pentru obligatiile fiscale de plata nedeclarate de contribuabil si stabilite de organele de inspectie fiscala, contribuabilii sunt sanctionati cu o penalitate de 30% din obligatiile fiscale principale de plata individualizate in decizia de impunere."
Pe de alta parte, prevederile nu sunt aplicabile in cazul solutionarii cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata cu control anticipat.
Noua penalitate se va reduce la jumatate in cazul obligatiilor fiscale principale stabilite de organele de inspectie fiscala care sunt stinse pana la data de 5 sau 20 ale lunii urmatoare, in functie de momentul emiterii deciziei.
Suma se face venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala stabilita de organele de inspectie fiscala.
Avocatul Grabriel Biris, citat de Mediafax, crede ca masura este exagerata, in conditiile in care suma de plata ar deveni mult prea mare, prin cumularea tuturor dobanzilor si penalitatilor, care se aplica simultan.
"Ca principiu, sunt de acord cu sanctionarea celor care ascund obligatii fiscale si un tratament diferentiat al contribuabililor care declara corect ce sume trebuie sa achite, chiar daca au intarzieri de plata. Totusi aceasta suprapunere de penalitati, in actualul context economic dificil, ar putea reprezenta inchiderea unor afaceri, sau incurajarea coruptiei", a precizat Biris.
El a adaugat ca o astfel de masura ar trebui acompaniata de introducerea principiului "in dubio contra fiscum", prin care contribuabilul ar urma sa fie avantajat de orice dubiu asupra normei aplicabile, susceptibila de interpretari ambigue sau multiple, sau privind existenta faptului impozabil sau naturii acestuia.
Finantele vor ca prin aceasta masura sa descurajeze comportamentului acelor contribuabili, care incearca prin diferite mijloace sa diminueze obligatiile fata de bugetul general consolidat al statului.
Astfel, MFP preconizeaza ca aceasta masura sa ajute la obtinerea unui nivel mai mare de conformare (depunerea de declaratii fiscale corecte in termen si plata sumei corecte atunci cand este datorata), cu impact direct in combaterea evaziunii fiscale.
Totodata, Finantele cred ca prin aplicarea acestei masuri se instituie un tratament diferentiat intre contribuabilii care au un comportament corect, de buna credinta (contribuabilii care declara corect sumele datorate) si contribuabilii care actioneaza cu rea credinta (contribuabilii care isi diminueaza obligatiile fiscale depunand declaratii incorecte).