Proiectul de lege privind Codul Electoral, lansat in dezbatere publica de Autoritatea Electorala Permanenta (AEP), este un document ce cuprinde 14 capitole si 56 de anexe, integrand toata legislatia electorala din Romania, informeaza initiatorul in expunerea de motive.
"Consultarile electorale din ultimii ani au pus in evidenta o serie de lacune si inadvertente ale legislatiei electorale romanesti, cauzate de numarul mare al actelor normative care reglementeaza acest domeniu, pe de o parte si deselor modificari ale acestora, pe de alta parte", puncteaza AEP intr-o scrisoare deschisa, postata pe site-ul propriu.
In aceste conditii, AEP sustine ca solutia pentru armonizarea legislatiei electorale din Romania este adoptarea unei reglementari unice care sa creeze cadrul general pentru toate tipurile de alegeri si referendumuri.
Totusi, arata institutia in expunerea de motive, propunerea legislativa nu a preluat in totalitate prevederile actelor normative din domeniu, ci a urmarit sa le prelucreze prin prisma cerintelor sociale actuale si de perspectiva.
Astfel, in document se regasesc si prevederi noi, printre care faptul ca intregul proces electoral va putea fi monitorizat si de reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale romanesti care au ca obiect principal de activitate apararea valorilor democratiei si a drepturilor omului. De asemenea, printre observatori se vor putea numara si reprezentanti ai organismelor si institutiilor europene si internationale precum si de delegati ai presei scrise si audiovizuale romanesti si straine.
Nu vor mai exista liste speciale si suplimentare
O alta noutate propusa in proiect, conform expunerii de motive, este renuntarea la listele speciale si suplimentare in care erau inscrisi alegatorii care in ziua votarii se aflau in alta localitate decat cea de domiciliu sau alegatorii care in ziua votarii se aflau in strainatate.
Mai precis, propunerea legislativa stabileste ca va exista o singura lista electorala si ca fiecare alegator care doreste sa voteze la o sectie de votare din strainatate sau la o sectie de votare din tara, alta decat cea unde a fost arondat conform domiciliului, trebuie sa formuleze o cerere in acest sens, pana cel mai tarziu cu 25 de zile inaintea votarii. In acest fel, alegatorul va fi inscris pe lista electorala a sectiei de votare la care doreste sa voteze in timp util.
Conform proiectului de lege, lista electorala va fi structurata in trei parti, dupa cum urmeaza:
a) partea I cuprinde alegatorii romani inscrisi in Registrul Electoral;
b) partea a II-a cuprinde alegatorii comunitari inscrisi in Registrul Electoral;
c) partea a III-a cuprinde alegatorii omisi din partea I sau a II-a, dupa caz, care au dreptul de a fi inscrisi in lista electorala.
"Pentru fiecare alegere sau referendum, pana cel mai tarziu cu 3 zile inaintea datei votarii, primarii tiparesc partea I a listelor electorale, precum si partea a II-a, daca este cazul, pe baza datelor si informatiilor din Registrul Electoral, precum si tipizatul partii a III-a listelor electorale", se mai arata in proiectul Codului Electoral.
Registrul Electoral este o evidenta informatizata la nivel national a alegatorilor, ce cuprinde urmatoarele date ale fiecarui alegator: numele si prenumele; numele si prenumele parintilor; data si locul nasterii; sexul; codul numeric personal; domiciliul; resedinta; denumirea, seria si numarul actului de identitate; adresa de corespondenta; istoricul participarii la vot; numarul sectiei de votare unde este arondat conform domiciliului sau unde si-a exprimat dorinta de a vota si adresa localului de vot; mentiuni privind interdictii.
Cei din strainatate vor vota sambata, nu duminica
Proiectul propune si modificarea zilei de votare in strainatate, in statele in care, din cauza diferentei de fus orar, votarea organizata duminica ar urma sa se incheie dupa ora 21.00 a Romaniei. Concret, in aceste tari, votarea ar putea avea loc sambata, intre orele locale 7.00-21.00.
In tara, votarea se va desfasura, ca si pana acum, intr-o zi de duminica, intre orele 7.00 – 21.00.
Insa, potrivit expunerii de motive, ca o expresie a principiului periodicitatii alegerilor, propunerea legislativa stabileste si in care duminica se vor organiza diferitele tipuri de alegeri, dupa cum urmeaza:
- Alegerile generale pentru Camera Deputatilor si Senat si alegerile generale pentru Presedintele Romaniei au loc in a patra duminica a lunii noiembrie a anului in care mandatul acestora expira.
- Alegerile generale pentru autoritatile administratiei publice locale au loc in prima duminica a lunii iunie a anului in care mandatul acestora expira.
- Alegerile generale pentru Parlamentul European au loc in duminica din cadrul perioadei stabilite pentru alegeri de catre Consiliul Uniunii Europene.
- Alegerile anticipate au loc in termen de 90 de zile de la data dizolvarii Parlamentului sau a constatarii vacantei functiei de Presedinte al Romaniei.
Modificari la referendumul pentru demiterea Presedintelui. Din nou.
In ceea ce priveste referendumul privind demiterea Presedintelui Romaniei, proiectul de Cod Electoral stabileste ca demiterea va fi aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga tara ale alegatorilor romani care au participat la referendum.
Ca si pana acum, alegatorii care participa la referendum se vor pronunta prin "DA" sau "NU" la intrebarea inscrisa pe buletinul de vot: "Sunteti de acord cu demiterea Presedintelui Romaniei?".
Reamintim ca, in prezent, referendumul pentru demiterea presedintelui Romaniei este validat doar daca la vot participa 50% plus unul dintre cetatenii cu drept de vot inscrisi in listele electorale. Regula s-a aplicat, deja, in cazul referendumului national pentru demiterea Presedintelui Romaniei din 29 iulie 2012.
Pentru ca noul Cod Electoral sa se aplice, el trebuie aprobat cu 1 an inaintea datei alegerilor
Avand in vedere ca, in conformitate cu prevederile Codului de bune practici in materie electorala al Comisiei de la Venetia, legile electorale trebuie adoptate cu cel putin 1 an inaintea datei alegerilor, AEP puncteaza, in scrisoarea deschisa, ca urmareste adoptarea proiectului de lege intr-un termen care sa permita aplicarea Codului Electoral la alegerile pentru Parlamentul European din 2014.
Proiectul Codului Electoral nu este, totusi, o noutate, acesta fiind elaborat inca din 2011 si transmis presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, se arata in scrisoarea AEP. Mai mult, in intervalul 2011-2012, au continuat actiunile de mediatizare a proiectului, prin intermediul conferintelor si meselor rotunde. Astfel ca, AEP a decis sa relanseze in discutie acest proiect, “fiind convinsa de utilitatea unei reglementari unice in domeniul electoral”, se arata in scrisoarea deschisa publicata de institutie.
Perioada de consultare publica este de 30 de zile, proiectul putand fi citit integral pe site-ul AEP.
Comentarii articol (17)