„Stabilirea unor conditii de participare excesive raportat la obiectul contractului preconizat apare ca una dintre piedicile principale pe care le intampina operatorii economici”, spune Laura Iarca, senior associate Zamfirescu Racoti Predoiu. (foto dreapta)
O alta problema intalnita frecvent de operatorii economici este estimarea unei valori a contractului care depaseste valoarea corecta, ceea ce poate conduce la considerarea ofertelor participantilor ca fiind neobisnuit de scazute.
In plus, companiile se pot confrunta si cu „o posibila ineficienta a unor cai de atac in anumite situatii, fata de necorelarea anumitor dispozitii legale”, apreciaza Cosmin Vasile, partener Zamfirescu Racoti Predoiu. (foto stanga)
„Se intampla de multe ori ca autoritatile sa faca unele confuzii intre criteriile de calificare si continutul ofertei tehnice, cu consecinta respingerii unor oferte in mod gresit ca inadmisibile”, puncteaza Laura Iarca.
Cum depui o contestatie ?
Persoana care se considera vatamata printr-un act emis de catre autoritatea contractanta in cadrul procedurii de achizitie publica poate sa formuleze contestatie sau direct actiune in anulare.
Contestatia este o cale speciala de atac in aceasta materie, care se judeca de catre un organism constituit in acest scop, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor. Competenta pentru judecarea actiunii in anulare revine Tribunalului.
“De regula, procedura contestatiei este preferata, intrucat, fata de regulile stabilite pentru desfasurarea acesteia, permite o judecare cu celeritate si, in plus, este gratuita, neexistand obligatia achitarii unei taxe de timbre”, explica Cosmin Vasile.
Contestatia poate fi formulata de persoana interesata, intr-un termen calculat de la data cand a luat la cunostinta de respectivul act, care poate fi de 10, respectiv 5 zile, in raport de anumite praguri de valoare a contractului. Contestatia se comunica in mod obligatoriu, cu respectarea termenelor mentionate, si autoritatii contractante, sub sanctiunea respingerii acesteia ca tardiva.
In plus, se poate solicita si suspendarea procedurii de achizitie pana la solutionarea contestatiei, cerere ce va fi admisa doar daca Consiliul va aprecia ca exista un caz bine justificat si astfel se evita producerea unei pagube iminente.
Conform Raportului de activitate pentru anul 2011 al CNSC, in anul 2011 au fost emise doar 599 decizii de suspendare, din totalul de 6000 dosare in care au fost emise decizii.
“Exista insa o dispozitie expresa care stabileste ca autoritatea poate incheia contractul de achizitie publica doar dupa ce i se comunica decizia Consiliului”, subliniaza avocatul de la Zamfirescu Racoti Predoiu.
Consiliul solicita dosarul de la autoritatea contractanta si, in termen de 20 de zile de la primirea lui, are obligatia de a emite decizia.
In cazul respingerii contestatiei ca nefondata, autoritatea va retine contestatorului o cota din garantia de participare, a carei valoare este variabila in raport de valoarea estimata a contractului.
Decizia emisa de CNSC poate fi atacata cu plangere. In anul 2011, din cele 6000 de decizii pronuntate de CNSC, doar pentru 763 (12,72%) s-a formulat plangere. Din acestea, 109 au fost desfiintate sau modificate de instanta.
Plangerea se formuleaza in termen de 10 zile de la data comunicarii si se solutioneaza de catre Curtea de Apel in a carei raza se afla sediul autoritatii contractante . Totodata, petentul are obligatia de a achita taxa de timbru conform grilei stabilite de lege
Modificari in legislatie
In prezent, ANRMAP vrea sa modifice mai multe prevederi din Ordonanta de Urgenta 34/2006. Printre cele mai importante schimbari se numara:
- Impunerea obligatiei autoritatilor contractante de a include toate cerintele de calificare in fisa de date.
- Obligarea autoritatilor contractante la publicarea, odata cu documentatia de atribuire, a unei declaratii pe propria raspundere a reprezentantului legal, care sa contina datele de identificare ale persoanelor cu functie de decizie, pentru a incerca astfel depistarea preventiva a unui conflict de interese
- Modificarea cotei de la care pretul ofertat poate fi considerat un pret neobisnuit de scazut, intrucat s-a observat ca, in practica, cand stabilesc valoarea estimata, autoritatile au in vedere preturile maximale practicate pe piata.
- Obligatia membrilor CNSC de a se abtine sa participe la solutionarea unei contestatii, daca, in cadrul acelei proceduri, au solutionat o alta contestatie. Se intentioneaza asigurarea impartialitatii membrilor Consiliului
- Retinerea unei sume din garantia de participare si in cazul in care contestatia este admisa doar in parte. in prezent, aceasta posibilitate exista doar in cazul in care contestatia este admisa.
- Posibilitatea de a solicita suspendarea procedurii de achizitie publica si ulterior solutionarii contestatiei, respectiv daca se formuleaza cale de atac. in prezent, legea mentioneaza doar posibilitatea de a solicita suspendarea contractului.
Comentarii articol (4)