Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011. Aceasta a fost aprobata prin Legea nr. 161/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.
Potrivit Ordonantei, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Asadar, utilizarea cauciucurilor de iarna nu este conditionata de o anumita perioada de timp, ci doar de starea carosabilului, dupa cum ne-a explicat mai demult comisarul sef de politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane. Acesta a declarat pentru AvocatNet.ro ca reprezinta „contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul actului normativ - n.red.) la o anumita perioada a anului”.
In cazul in care incalcati aceste prevederi, riscati sa ramaneti fara certificatul de inmatriculare, dar si sa platiti o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Amintim ca, de la 1 ianuarie 2014, salariul minim brut a crescut de la 800 la 850 de lei, ceea ce inseamna ca valoarea unui punct de amenda este acum de 85 de lei, fata de 80 de lei, cat valora un punct-amenda anul trecut. Prin urmare, anul acesta amenzile sunt cuprinse intre 765 si 1700 de lei.
Singurele anvelope de iarna acceptate sunt cele inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.
Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti "mud" and "snow", care inseamna "noroi (namol)" si, respectiv, "zapada".
“Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)”, explica Ministerul Transporturilor acum ceva timp.
Numarul obligatoriu de cauciucuri, subiect de controversa
Numarul cauciucurilor de iarna cu care un autoturism trebuie sa fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discutii, prevederile legale nefacand o precizare explicita in acest sens. Directia Rutiera a clarificat, la solicitarea AvocatNet.ro, si acest aspect.
Astfel, potrivit comisarului sef de politie, Lucian Dinita, autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe toate rotile. Aceeasi prevedere este valabila si pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.
Pe de alta parte, asa cum precizeaza si norma legala, vehiculele transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.
Totusi, comisarul sef de politie, Lucian Dinita, subliniaza, in raspunsul trimis AvocatNet.ro, ca aceste vehicule trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe rotile axei/axelor de tractiune sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.
Cine poate sa controleze daca autoturismul este dotat cu anvelope de iarna
Trebuie sa stiti ca singura autoritate abilitata sa controleze daca un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru tot spectrul de autovehicule, dupa cum a declarat reprezentantul Directiei Rutiere.
Acesta a precizat totusi ca, pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dreptul de oprire si control in trafic revine si Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR). Reamintim ca, incepand din 4 decembrie 2011, ISCTR a preluat atributiile de control ale Autoritatii Rutiere Romane , ale Registrului Auto Roman, precum si pe cele ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Mai multe despre acest subiect puteti citi AICI.
Desi Politia locala are anumite atributii in domeniul circulatiei, pe care le-am prezentat intr-un articol mai vechi pe AvocatNet.ro, trebuie sa retineti ca politistii locali nu au dreptul sa verifice daca masina pe care o conduceti este sau nu echipata cu anvelope de iarna. (Cititi AICI ce atributii are politia locala in domeniul circulatiei)
Efectuarea controlului anvelopelor – "normele sunt interne"
Potrivit unui comunicat de presa emis de Ministerul Transporturilor, verificarea anvelopelor poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.
Lucian Dinita a explicat la solicitarea AvocatNet.ro, ca "durata controlului in trafic privind anvelopele de iarna nu este legal prevazut, dar se urmareste sa se limiteze la minim timpul de verificare".
Desi am incercat sa aflam mai multe detalii despre cum se vor desfasura controalele, reprezentantul Directiei Rutiere a subliniat doar ca, "la nivelul Politiei Rutiere sunt prevazute norme interne privind efectuarea unitara a controalelor, ce vizeaza dotarea cu anvelope de iarna, care sunt respectate intocmai de toti lucratorii de politie rutiera".
"Verificarile efectuate in trafic de lucratorii de politie rutiera se refera la anvelopele care au alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute in cartea de identitate a vehiculului, prezinta taieturi sau rupturi ale cordului ori sunt uzate peste limita legal admisa. De asemenea, cu aceasta ocazie se controleaza si echiparea cu anvelope de iarna", a mai punctat Lucian Dinita.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (60)