Ziua de 1 noiembrie a devenit o data importanta in calendarul tuturor soferilor deoarece marcheaza momentul in care obligativitatea cauciucurilor de iarna intra in vigoare. Astfel, incepand de astazi, puteti fi amendati, daca nu aveti autoturismul echipat cu anvelope pentru sezonul rece, atunci cand circulati pe drumuri acoperite cu zapada, polei sau gheata. Va oferim astazi, intr-o sinteza utila, toate informatiile importante despre tipul cauciucurilor acceptate, numarul lor, dar si despre cum le va verifica politia rutiera.
Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011. Aceasta a fost aprobata prin
Legea nr. 161/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.
Potrivit Ordonantei, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand
circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei. Asadar, utilizarea cauciucurilor de iarna
nu este conditionata de o anumita perioada de timp, ci doar de starea carosabilului, dupa cum ne-a explicat si comisarul sef de politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane. Acesta
a declarat pentru AvocatNet.ro ca reprezinta „contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul actului normativ - n.red.) la o anumita perioada a anului”.
Pozitia comisarului sef Lucian Dinita este confirmata si de Ministerul Transporturilor, care intr-un
comunicat recent stabileste ca “dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarna
nu depinde de o anumita perioada de timp, ci de conditiile meteo, si anume drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei”.
In cazul in care incalcati aceste prevederi, riscati sa ramaneti fara certificatul de inmatriculare, dar si sa platiti o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, punctul-amenda este in valoare de 67 de lei, ceea ce inseamna ca
amenzile sunt cuprinse intre 603 si 1.340 de lei.
Aceste prevederi intra in vigoare la data de 1 noiembrie 2011 si se vor aplica atata timp cat actul normativ ramane in vigoare.
Ce cauciuri sunt acceptate si cate trebuie sa aveti
Definirea cauciucurilor de iarna a reprezentat alt motiv de controverse printre soferi pentru ca multa vreme
declaratiile oficialilor au fost contradictorii.
Citeste ce spune Directia Rutiera: EXCLUSIV Cand sunt obligatorii cauciucurile de iarna? Precizari importante de la Directia Rutiera
Totusi, lucrurile sunt ceva mai clare acum. Tot ceea ce trebuie sa retineti din acest punct de vedere este ca
singurele anvelope de iarna acceptate sunt cele inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.
Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti "mud" and "snow", care inseamna "noroi (namol)" si, respectiv, "zapada".
“Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter,
pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)”, explica Ministerul Transporturilor in recentul comunicat publicat pe pagina de internet a institutiei.
Reprezentantii de la minister mai atrag atentia ca nu sunt recomandate anvelopele de iarna second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care inaltimea profilului lor este mai mica de 4 mm.
De asemenea, sursa citata considera ca verificarea anvelopelor de catre inspectorii Autoritatii Rutiere Romane sau Registrului Auto Roman poate dura cel mult 15 minute, fara a se verifica integral starea tehnica a autovehiculului.
In ceea ce priveste numarul cauciucurilor de iarna pe care un autoturism trebuie sa le aiba in dotare, atunci cand circula pe drumurile publice acoperite de zapada, polei sau gheata, actul normativ nu mentioneaza o anumita cifra, de unde tragem concluzia ca
masina trebuie echipata cu anvelope de iarna pe toate cele patru roti. Singura mentiune expresa se refera la vehiculele transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri pentru care este intr-adevar stipulat ca trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.
Ce mai impune Ordonanta
Potrivit OG nr. 5/2011, vehiculele de transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuia sa mai aiba montate pe rotile de tractiune, pe langa anvelope de iarna, si lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate.
Incalcarea acestor prevederi se pedepseste cu retinerea talonului auto si amenda cuprinsa intre 2.500 si 4.000 de lei.
“Daca fapta constatata are ca efect si blocarea unui sector de drum, sanctiunea contraventionala este de 5.000 - 8.000 lei plus costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat”, atrage atentia Ministerul Transporturilor.
Cum stau lucrurile in alte tari
Potrivit sursei citate, in momentul actual, in Europa exista mai multe tipuri de reglementari in ceea ce priveste cauciucurile de iarna.
Astfel, exista state europene in care anvelopele de iarna sunt
obligatorii in anumite perioade calendaristice si in functie de conditiile meteorologice. In aceasta categorie intra: Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Hertegovina, Slovenia.
Apoi, mai sunt statele europene care impun
utilizarea cauciucurilor de iarna in anumite perioade de timp (fara a se tine cont de conditiile meteorologice). Vorbim aici despre Suedia si Norvegia.
O a treia categorie este reprezentata de tarile in care exista o obligativitate “partiala” de utilizare a anvelopelor de iarna, in sensul ca acestea trebuie sa fie folosite atunci cand
conditiile de drum o impun (drumuri acoperite cu gheata/zapada/mazga/bruma/polei), indiferent de perioada calendaristica. Aceste tari sunt: Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franta, Spania.
Statele europene care doar
„recomanda” utilizarea anvelopelor de iarna sunt Polonia, Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda, Danemarca, Grecia. In mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea de lanturi, acolo unde exista marcaje rutiere in acest sens (Polonia, Portugalia, Bulgaria).
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (64)