Cu siguranta, participantii la eveniment, si in special cei care sunt interesati de solutii de finantare a proprilor afacerii pe diferite nivele de dezvoltare din partea unui business angel sau fond de investitii, pot sa-si pregateasca din timp intrebarile, sa-si analizeze proiectele ca sa poata interactiona si primi raspunsuri cat mai aproape de nevoile lor, de la invitatii din panel legate de aceste provocari.
Iata in ce investesc si cum se implica in procesul investitional o parte din speakerii prezenti la “Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich”: Marius Ghenea, Ovidiu Sandor, Radu Tudorache, Andrei Pitis, Dan Visoiu, Alexandru Lapusan
Marius Ghenea, business angel
Pana in prezent, Marius Ghenea a investit in domenii precum: productie (tigla metalica, produse de etansare, alte tipuri de productie), servicii (comert online, servicii indoor media, servicii pentru industria de petrol si gaze, cafenea si club), distributie (IT, instalatii, energie verde), solutii (incalziri in pardoseala, panouri solare). Companiile in care a investit sunt la nivel de start- up sau in perioada imediat urmatoare, iar in alte situatii a inceput efectiv afacerea impreuna cu antreprenori, care aveau deja un proiect interesant, dar produsul sau serviciu nu era inca lansat pe piata.
In prezent, este business angel si deloc antreprenor: “nu mai sunt activ ca antreprenor, pentru ca un antreprenor trebuie sa se implice 100% in afacerea pe care o dezvolta si o (co)detine, nu se poate face „antreprenoriat part-time”. Deci sunt 0% antreprenor, ca activitate, insa raman antreprenor in spirit, atat in modul de a discuta cu alti antreprenori proiectele de afaceri, cat si strategiile de business. Activitatea mea principala este cea de business-angel, insa ea nu reprezinta 100% din activitatea mea, deoarece sunt destul de multe proiecte sociale in care ma implic, mai ales pe partea de educatie antreprenoriala, plus activitatea academica de predare (cursurile EMBA de la Maastricht School of Management si cursurile de la mai multe facultati din Romania), activitate care imi ocupa probabil 30-40% din timpul util, la care se adauga si participarile non-executive in diverse Board-uri de companii si organizatii non-guvernamentale, cea mai noua asemenea participare fiind in Consiliul de Administratie Tarom” , ne precizeaza Marius Ghenea in cadrul interviului.
Businessurile in care investesteste Marius, trebuie sa fie validate in piata “este esential sa existe un proof-of-concept, ceea ce inseamna o anumita validare, ce se poate face, in faza initiala, inainte de comercializare, pe focus-grupuri, beta-testeri, proiecte pilot, teste comerciale limitate, alte tipuri de testare in piata. Daca piata nu valideaza un concept de business, nu avem premise de succes, chiar daca ideea de business pare spectaculoasa si unica.”
Se implica relativ activ in procesul investitional, pentru ca nu participa doar la partea de finantare, ci incearca sa aduca contributii si la partea de strategie, are o o relatie permanenta cu antreprenorii si/sau managerii afacerii in care investeste: ” incerc sa generez networking valoros pentru business, contacte utile, sa deschid diverse usi pe care antreprenorii reusesc mai greu sa le deschida (la banci, la alti investitori mai mari, la furnizori sau clienti importanti)” continua Marius in cadrul interviului.
In calitate de Business Angel, pentru Marius in procesul investitional, e importanta implicarea financiara, la fel de mult cum este cea cu know – how, consultanta, insa nu crede in varianta in care el sa se implice intr- o afacere care are nevoie de investitie, numai la nivel de consultanta si know- how. “Eu nu cred intr-o participare de tip sweat-equity a unui business-angel, un astfel de investitor trebuie sa vina si cu o investitie materiala. Stiu ca exista alte structuri in care anumiti oameni primesc equity in companii antreprenoriale doar pentru contributia lor cu know-how, consultanta, de fapt am primit chiar si eu astfel de propuneri de la multi antreprenori care imi spuneau ca nu au nevoie de o finantare de la mine, ci mai curand de suportul meu de experienta si know-how, dar nu cred in asemenea variante. Exista, la limita, o formula in care un om cu multa experienta de business (dar care nu mai este un business-angel, ci un consultant) primeste mici parti de capital in companie, pentru diverse servicii prestate fie la nivel de Board, fie ca mentoring sau alte activitati, dar acolo procentele ar trebui sa fie foarte mici, nu ar trebui sa dilueze semnificativ antreprenorii”.
Ovidiu Sandor, antreprenor de succes si investitor
Pentru cine intereseaza, industria de interes in care ar investit Ovidiu Sandor este IT-ul, dincolo de propriile lui proiecte in imobiliare. Ovidiu Sandor se implica activ in procesul investitional, dincolo de implicarea financiara, vrea sa se implice si la nivel de know-how, in care sa-si exercite experienta acumulata de-a lungul anilor ca si antreprenor de succes.In prezent, are o mica investitie in zona de mobile media.
Investeste in start-up-uri IT, iar acestea trebuie sa aiba o echipa formata, “entuziasta, capabila si care intelege (macar partial) si partea de business. Nu cred ca as finanta doar o idee. Trebuie sa vad ca exista ceva, validat intr-o forma sau alta, chiar daca inca nu de catre piata.” ne precizeaza Ovidiu in interviul acordat echipei Business Days.
Andrei Pitis antreprenor, investitor si presedinte ANIS
Andrei va vorbi atat din perspectiva de antreprenor, dar mai ales din cea de investitor, fiind interesat cu precadere sa investeasca ” in companii cu un mare grad de implicare a tehnologiei software si de ce nu si hardware” ne spune Andrei.
Activitatea lui de investitor este in formare, plecand de la o experienta bogata in IT, in coordonarea de echipe software, dezvoltare de produs si mentoring, suport si experienta care le ofera si in businessurile in care investeste.
Andrei a investit pana in prezent in patru start-upuri , un start-up care a lansat un produsul public in parteneriat cu Orange (Clevertaxi.com), alt start-up care e in curs de a lansa un produs (i-Rewind.com), o agentie de recrutare care dezvolta o tehnologie inovatoare (TechMind.ro) si ne-a dezvaluit ca a avut si o investitie mai putin reusita intr-un start-up care s-a inchis si al carui produs era o un call center.
“Investesc doar in start-upuri, si doar la un stadiu incipient. Sigur, riscul e mai mare, insa si rewardul este potential mai mare. Ma bazez pe experienta si pe domain knowledge sa aduc valoare. Ma implic in angajarile de dupa investitie, in formarea echipei, in mentoring si in dezvoltarea de produs, fara a avea, in general, un rol executiv. Este o implicare la limita dintre activ si pasiv. Eu cred ca o investitie de tip angel trebuie sa aiba mai multe dimensiuni, nu doar cea baneasca” ne explica Andrei.
Citeste mai multe despre pe blogul Business Days.
Comentarii articol (0)