Articol scris de Av. Catalina Maria Mircea
Cu privire la experienta similara, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita operatorilor economici prezentarea unei liste care sa contina, in functie de obiectul contractului, principalele livrari de produse efectuate, principalele servicii prestate sau lucrarile executate, in scopul verificarii capacitatii tehnice si/sau profesionale a ofertantilor ori candidatilor.
Trebuie avut in vedere ca notiunea de „experienta similara” nu este definita inca in legislatia achizitiilor publice, dar prin analizarea definitiei date de „Dictionarul explicativ al limbii romane” (DEX), „similaritatii”, respectiv:„similar, -a, intelegem „de aceeasi natura, de acelasi fel; asemanator, analog”.
Aceasta „similaritate” de multe ori este inteleasa in mod diferit de autoritatea contractanta, fata de ofertant ori candidat, fapt de natura sa conduca la un punct de vedere divergent intre cele doua entitati si de aici, la contestarea procedurii respective de catre ofertantant ori candidat.
Pentru a avea o oferta admisibila, operatorii economici participanti trebuie sa indeplineasca criteriile de calificare impuse de catre autoritatea contractanta prin documentatia de atribuire.
Cand impune cerintele minime de calificare referitoare la situatia economica si financiara ori la capacitatea tehnica si/sau profesionala a ofertantilor, autoritatea contractanta are obligatia de a indica in documentatia de atribuire informatiile pe care operatorii economici urmeaza sa le prezinte in acest scop, trebuind totodata sa justifice aceste cerinte care desigur, nu trebuie sa fie restrictive si sa incalce principiile OUG nr.34/2006.
Cerintele respective trebuie sa fie precizate, conform principiului transparentei, in cadrul anuntului de participare publicat in SEAP si in JOUE, dupa caz.
O astfel de cerinta minima care este solicitata in procedurile de achizitie publica, este cerinta experientei similare, cerinta care din pacate asa cum am aratat mai sus nu se regaseste definita in legislatia aferenta acestui domeniu.
Cerinta privind demonstrarea experientei similare trebuie solicitata de catre autoritatea contractanta, fara a fi considerata disproportionata in raport cu natura si complexitatea contractului de achizitie publica ce urmeaza a fi incheiat.
Potrivit legii, se considera a fi disproportionata in raport cu natura si complexitatea contractului de achizitie publica ce urmeaza sa fie atribuit, o cerinta minima de calificare conform careia suma valorilor/cantitatilor de produse furnizate, servicii prestate si lucrari executate, incluse in contractul/contractele prezentat/prezentate de catre operatorul economic ca dovada a experientei lui similare, sa fie mai mare decat valoarea/cantitatea de produse/servicii/lucrari ce vor fi furnizate/prestate ori executate in baza contractului care urmeaza sa fie atribuit.
Raportat la aceasta cerinta, observam ca agentii economici nou infiintati care nu au avut timpul necesar sa dobandeasca aceasta „experienta similara” sunt dezavantajati, neputand sa indeplineasca in nume propriu acesta cerinta minima de calificare la o procedura de achizitie publica.
In opinia noastra, asta nu inseamna ca un operator fara experienta similara nu poate indeplini contractul foarte bine, fiind demonstrat in practica faptul ca in ciuda experientei relevante pe care o are un alt agent economic care detine unul sau mai multe contracte cu o valoare mai mare sau egala cu cea solicitata prin documentatia de atribuire, acesta poate sa nu execute contractul la standardele solicitate prin caietul de sarcini.
Exista totusi posibilitatea oferita de legislatie prin care capacitatea tehnica si profesionala a ofertantului/candidatului poate fi sustinuta, pentru indeplinirea unui contract, si de o alta persoana, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre ofertant/candidat si persoana respectiva, numita “tert sustinator”.
In cazul in care ofertantul ori candidatul isi demonstreaza capacitatea tehnica si profesionala invocand si sustinerea acordata de catre o alta persoana atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, incheiat in forma autentica, prin care aceasta confirma faptul ca va pune la dispozitia candidatului ori ofertantului resursele tehnice si profesionale invocate in cazul in care ofertantul respectiv va fi declarat castigator in procedura de achizitie publica.
Mentionam un caz special, atunci cand un grup de operatori economici depune oferta/candidatura comuna, capacitatea tehnica si profesionala se demonstreaza prin luarea in considerare a resurselor tuturor membrilor grupului.
Legiutorul a avut in vedere ca operatorii economici sa indeplineasca anumite cerinte de calificare pentru a demonstra ca potentialul lor tehnic, financiar si organizational este de natura sa duca la realizarea in mod efectiv si in cele mai bune conditii a unui contract de achizitie publica, insa aceasta conditie nu trebuie sa fie restrictiva si sa excluda practic de la participare agentii economici la inceput de drum in activitatea lor si sa ofere sanse numai celor care au deja o experienta in domeniu.
Incheiem prin a ne pune din nou intrebarea: este experienta similara atat de importanta pentru executarea optima a unui contract de achizitie publica?
Comentarii articol (0)