Guvernul a adoptat o Ordonanta pentru modificarea si completarea
reglementarilor privind auditul intern. Proiectul de Ordonanta aprobat de
Executiv asigura o mai precisa delimitare a domeniilor reglementate şi
armonizarea dispozitiilor privind auditul intern si entitatile publice prevazute
in Legea nr. 672/2002 privind auditul intern si in Ordonanta de Urgenta a
Guvernului nr. 75/1999, republicata privind activitatea de audit financiar.
Astfel, articolul 1 din Legea 672/2002 se modifică în sensul
eliminării termenului „public” din sintagma „audit public intern”. La
definirea „entităţii publice” în articolul 2 al aceleaşi legi, se elimină
caracterul de utilizator de fonduri publice şi/sau patrimoniu public .
După alineatul (2) al articolului 3 se introduce unul nou, ce
prevede elaborarea de către Ministerul Finanţelor Publice şi Camera Auditorilor
Financiari din România a Cadrului Comun cuprinzând obiectivele specifice
auditului intern la entităţile economice din domeniul public. Potrivit
articolului 9 litera c) entitatea publică al cărei conducător stabileşte şi
menţine un compartiment funcţional de audit public intern, poate avea, pe lângă
deja menţionatul statut de entitate subordonată, şi pe cel de entitate aflată
sub coordonarea sau autoritatea altei entităţi publice. Acordul pentru
menţinerea compartimentului poate proveni din partea oricărei entităţi
superioare, nu numai de la cea imediat de rang superior, cum prevedea forma
anterioară a legii. Dacă acest acord nu se dă, auditul entităţii respective se
efectuează de către compartimentul de audit public intern al entităţii publice
care a decis aceasta.
În cadrul alineatului (2) al articolului 10, care se referă la
numirea/destituirea conducătorului compartimentului de audit public intern şi în
cadrul articolului 11, litera (a), care se referă la elaborarea normelor
metodologice, se lărgeşte aria de referinţă la entităţile publice subordonate,
aflate sub coodonare sau sub autoritatea altei entităţi publice.
Articolul 11, care defineşte atribuţiile compartimentului de audit
public intern, se completează cu o prevedere nouă, (h), prin care acestui
organism îi revine sarcina de verificare a respectării normelor,
instrucţiunilor, precum şi a Codului privind conduita etică în cadrul
compartimentelor de audit intern din entităţile publice subordonate, aflate în
coordonare sau sub autoritate şi posibilitatea iniţierii măsurilor corective
necesare, în cooperare cu conducătorul entităţii în cauză.
Art. 20 din Ordonanţa de Urgenţă 75/1999 a fost completat cu un
nou alineat, care prevede ca la regiile autonome, companiile/societăţile
naţionale, precum şi la celelalte entităţi economice cu capital majoritar de
stat, activitatea de audit intern să se organizeze şi să funcţioneze potrivit
cadrului legal privind auditul intern din entităţile publice.
De asemenea, a fost modificat şi art. 24, care face referire la
exercitarea independentă a profesiei de auditor financiar. Astfel, cu ocazia
exercitării independente a profesiei de auditor financiar, indiferent de cadrul
legal care se aplică pentru organizarea şi funcţionarea auditului intern în
entităţile economice menţionate la art. 20, auditorii financiari efectuează şi
evaluarea funcţiei de audit intern; aceasta se referă la gradul de adecvare a
ariei de cuprindere a programelor conexe aplicate, cât şi la performanţele
acestuia, pentru a determina măsura în care auditorii financiari se pot baza pe
rezultatele auditului intern în desfăşurarea activităţii lor (art.24).
Comentarii articol (0)