Articol scris de Raluca Mihai, Managing Associate
Ce dispune CNSC in urma unei contestatii impotriva raportului de atribuire
Potrivit dispozitiilor art. 255 din OUG 34/2006 , orice persoana care se considera vatamata intr-un drept ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, prin incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, poate solicita, prin contestatie, anularea actului, obligarea autoritatii contractante de a emite un act, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim pe cale administrativ-jurisdictionala.
Fiind investit cu solutionarea unei contestatii, CNSC va examina din punctul de vedere al legalitatii si temeiniciei actul atacat si va pronunta o decizie de respingere a contestatiei sau de admitere a acesteia cu consecinta anularii in parte sau in tot a actului atacat sau obligarea autoritatii contractante de a emite un act sau a dispune orice alta masura necesara pentru remedierea actelor ce afecteaza procedura de atribuire.
Astfel, avand in vedere dispozitiile de mai sus, precum si cele ale art. 72 al. 2 lit. h din HG 925/2006 , numai Comisia de evaluare a Autoritatii Contractante este indreptatita sa stabileasca care oferte sunt admisibile (acceptabile si conforme) si sa stabileasca castigatorul procedurii de atribuire.
Este inadmisibil ca CNSC, in solutionarea unei contestatii impotriva raportului de atribuire dintr-o astfel de procedura, sa stabileasca ca o anumita oferta este admisibila si, deci, castigatoare.
In cazul in care contestatia impotriva raportului de atribuire dintr-o procedura de achizitie publica cu care este investit este temeinica, CNSC anuleaza raportul de atribuire si obliga autoritatea contractanta la reevaluarea ofertelor in limitele deciziei sale.
CNSC stabileste astfel directii de actiune clare si precise, in limita carora autoritatea contractanta este obligata sa dispuna reevaluarea si sa emita un nou raport de atribuire.
Ce obligatie are autoritatea contractanta
Autoritatea contractanta este obligata sa se conformeze intocmai deciziei CNSC si sa dispuna reevaluarea ofertelor in limitele stabilite de Consiliu.
Autoritatea contractanta nu se poate folosi de aceasta reevaluare pentru a permite ofertantilor sa depuna noi documente, la fel cum nu poate decide altfel in ceea ce priveste aspectele asupra carora a decis deja si care nu au facut obiectul analizei CNSC.
In caz contrar, o completare a ofertelor incalca grav prevederile art. 79 din HG 925/2006 – completarea ofertei atrage neconformitatea acesteia -, prevederile art. 201 al. 2 din OUG 34/2006 – autoritatea contractanta nu are dreptul ca prin clarificarile/completarile solicitate sa determine aparitia unui avantaj evident in favoarea unui ofertant -, dar si principiul tratamentului egal al ofertantilor care trebuie sa guverneze orice procedura de achizitie publica.
Practica autoritatilor contractante in procedurile de reevaluare a ofertelor
Exista foarte multe autoritati contractante in Romania care, obligate fiind sa reevalueze ofertele urmare a dispozitiei CNSC, inteleg sa reevalueze de la bun inceput toate ofertele sub toate aspectele.
Se solicita noi documente, noi clarificari, avantajandu-se in mod nelegal unii ofertanti si depasindu-se cadrul reevaluarii dispus de Consiliu.
Cel mai intalnit exemplu este atunci cand, declarand castigatoare o oferta cu pret neobisnuit de scazut (sub 85% din valoarea estimata a contractului de achizitie publica), autoritatea contractanta, desi face aparent verificarile impuse de art. 202 si art. 203 din OUG 34/2006, nu verifica temeinic daca pretul este fundamentat, si este obligata de catre CNSC sa reevalueze oferta declarata castigatoare sub acest aspect.
Dispozitia CNSC este in sensul ca, in reevaluarea ofertei, autoritatea contractanta trebuie sa respinga acea oferta drept inacceptabila, in temeiul art. 36 al. 1 lit. f din HG 925/2006. Or, asa cum precizam mai sus, CNSC nu poate sa declare direct o oferta inacceptabila si obliga atunci autoritatea contractanta sa reevalueze oferta tinand cont de dispozitiile sale.
De fapt, autoritatile contractante, in acest caz al nejustificarii pretului neobisnuit de scazut, in reevaluare, solicita din nou documente ofertantului pentru justificarea pretului. Aceasta solicitare este nelegala si ii da dreptul ofertantului sa isi repare greseala initiala. Se ajunge astfel in situatia in care formularea unei contestatii, in loc sa restabileasca echilibrul in evaluarea ofertelor, creeaza premisa acordarii unei noi sanse autoritatii contractante si ofertantului declarat castigator. De multe ori, autoritatile contractante ajung sa pastreze in mod nelegal castigatorul initial al procedurii de atribuire desi erau obligate ca prin reevaluare sa respinga oferta inadmisibila a acestuia.
Cum poate fi sanctionat comportamentul nelegal al autoritatii contractante
In cazul in care autoritatea contractanta nu reevalueaza ofertele in limitele stabilite prin decizia CNSC, ofertantul care se considera neindreptatit de aceasta reevaluare, poate formula o noua contestatie impotriva raportului secund de atribuire, subliniind ca reevaluarea si atribuirea s-au facut in mod nelegal, depasindu-se limitele dispuse de CNSC prin decizia sa.
CNSC este astfel obligat sa anuleze noul raport de atribuire si sa oblige autoritatea contractanta sa reevalueze a doua oara ofertele cu respectarea dispozitiilor sale.
Oricum, potrivit art. 280 al. 3 din OUG 34/2006, decizia Consiliului este obligatorie pentru parti, contractul de achizitie publica incheiat cu nerespectarea deciziei fiind lovit de nulitate absoluta.
In practica insa, jurisprudenta CNSC nu este unitara in aceasta privinta. Sunt anumite complete care apreciaza ca reevaluarea poate fi facuta de autoritatea contractanta de la inceput, sub toate aspectele. Aceste complete resping contestatiile noi formulate impotriva noului raport de atribuire emis in urma reevaluarii complete de la bun inceput a ofertelor din procedura.
De lege ferenda: reglementarea limitelor reevaluarii ofertelor
De lege ferenda, ar trebui modificata si completata OUG 34/2006 in sensul mentionarii limitelor in care trebuie facuta reevaluarea ofertelor de catre o autoritate contractanta, urmare a deciziei CNSC care a anulat raportul de atribuire initial, constatand nelegalitati in evaluarea initiala.
S-ar evita astfel formularea de noi contestatii, reevaluari multiple ulterioare si s-ar unifica jurisprudenta Consiliului in aceasta privinta.