In sistemul TVA la incasare, care va fi implementat de la 1 ianuarie 2013 de aproape toti contribuabilii a caror cifra de afaceri este mai mica de 2.500.000 lei, exigibilitatea taxei se amana pana la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii. (Cititi AICI categoriile de contribuabili care nu pot aplica noul sistem de TVA, chiar daca cifra de afaceri realizata este inferioara plafonului)
In cazul in care persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare nu au incasat contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii. In situatia in care factura nu a fost emisa in termenul prevazut de lege, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii. Codul fiscal stabileste ca orice persoane inregistrata in scopuri TVA, care efectueaza o livrare sau o prestare de servicii pentru care se deduce TVA, trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei.
Informatii noi de declarat in formularul 300
Odata cu aplicarea noului sistem de TVA, si decontul de TVA trebuie sa fie modificat pentru ca noile prevederi sa poata fi puse in practica. Agentia Nationala de Administrare a lansat in dezbatere publica proiectul unui ordin care aproba un nou model pentru formularul 300, care ar urma sa fie utilizat incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente primei perioade fiscale din anul 2013.
Potrivit Fiscului, persoanele impozabile care vor aplica sistemul TVA la incasare incepand cu anul 2013 vor continua sa inscrie in decontul de taxa informatiile privind operatiunile efectuate si taxa aferenta, a caror exigibilitate intervine in perioada de raportare.
Totusi, acesti contribuabili vor avea de completat inca o sectiune in decontul de TVA, care urmeaza sa fie introdusa in formular.
Rubrica nou-introdusa va avea caracter informativ si va reflecta situatia completa a soldului TVA de la sfarsitul fiecarei perioade fiscale. Mai exact, in aceasta noua sectiune vor fi inscrise informatiile privind soldul taxei pe valoarea adaugata care urmeaza sa devina exigibila sau pentru care urmeaza sa fie exercitat dreptul de deducere in perioadele urmatoare, ca urmare a aplicarii sistemului TVA la incasare, aferenta operatiunilor efectuate atat in perioada de raportare, cat si in perioadele anterioare. Iata cum arata noua sectiune introdusa in decont.
Concret, potrivit instructiunilor de completare propuse de ANAF in proiect, la Randul A se inscriu informatii privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate atat in perioada de raportare, cat si in perioadele anterioare, a caror taxa pe valoarea adaugata aferenta a ramas neexigibila, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, ca urmare a aplicarii sistemului TVA la incasare si care urmeaza sa devina exigibila in perioadele ulterioare.
In acelasi timp, se mai precizeaza in Instructiuni, la randul B, se inscriu informatii privind achizitiile de bunuri si servicii efectuate atat in perioada de raportare, cat si in perioadele anterioare, pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, si care urmeaza sa devina exigibila in perioadele ulterioare.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala precizeaza ca noua rubrica introdusa in decontul de TVA nu afecteaza modalitatea de evidentiere si de stingere prin mecanismul autocompensarii taxei pe valoarea adaugata aferenta operatiunilor pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare.
Decontul de TVA, modificat si la inceputul anului
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a mai modificat modelul decontului de TVA inca o data in acest an, in luna ianuarie.
Formularul modificat prin Ordinul ANAF nr. 3665/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 1, din 3 ianuarie 2012, a inceput sa fie utilizat de contribuabili din luna februarie (pentru declararea obligatiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2012).
La inceputul anului, in declaratia 300 au fost introduse rubrici noi, in care se raporteaza distinct operatiunile din interiorul tarii efectuate de catre persoane inregistrate in scopuri de TVA. Tot de atunci, formularul contine o rubrica speciala in care se declara daca au fost efectuate operatiuni cu cereale si plante tehnice pentru care se aplica taxarea inversa, dar si un rand referitor la operatiunile efectuate supuse masurilor de simplificare (taxare inversa).
De asemenea, de la inceputul anului, din declaratia 300 au fost eliminate randurile 7.1.1 si 19.1.1.
Puteti consulta atasat noul model al formularului 300, aflat inca in stadiul de proiect.