Dupa cum se mentioneaza in legislatia fiscala, potrivit art.7 alin. 23 din Codul fiscal, „persoana fizica nerezidenta este orice persoana fizica ce nu este persoana fizica rezidenta”. Este considerata persoana fizica rezidenta orice persoana fizica care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii :
• are domiciliul in Romania;
• centrul intereselor vitale este amplasat in Romania;
• este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
• este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.
Din stabilirea rezidentei fiscale rezulta modalitatea de impunere a veniturilor obtinute de persoana fizica atat din Romania cat si din strainatate. Anterior datei de 01 ianuarie 2012 legea prevedea ca persoanele fizice nerezidente care au indeplinit una din conditiile de rezidenta mentionate mai sus timp de 3 ani consecutivi, vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu al patrulea an.
Incepand cu anul 2012, prin OG nr.30/2011 a fost modificata regula in sensul in care, daca persoana fizica este considerata rezidenta, va fi supusa impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator anului in care aceasta devine rezidenta in Romania. Hotararea 50/2012 si Ordinul 74/2012 aduc o serie de completari si clarificari in ceea ce priveste stabilirea rezidentei fiscale.
Potrivit Ordinului 74/2012, daca persoana fizica nerezidenta indeplineste conditiile de rezidenta pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat, devine persoana fizica rezidenta incepand cu ziua urmatoare indeplinirii termenului. Este important de precizat ca cele 183 de zile vor fi calculate nu doar daca acestea sunt consecutive ci si daca acestea au fost indeplinite fractionat, pe parcursul a 12 luni consecutive.
De asemenea, pentru a stabili rezidenta fiscala a unei persoane fizice care soseste in Romania, autoritatile romane se mai pot raporta si la oricare dintre urmatoarele elemente: persoana are domiciliul in Romania; Centrul intereselor vitale este amplasat in Romania; Persoana este prezenta in Romania; Persoana detine unul sau mai multe autovehicule inregistrate in Romania; Persoane are permis de conducere emis de autoritatea competenta din Romania; Persoana are pasaport emis de autoritatea competenta din Romania; Persoana este asigurata la sistemul de asigurari sociale din Romania in toata perioada in care sta in Romania. Sigur, in cazul in care autoritatile considera ca acestea nu sunt suficiente pot cere si alte dovezi, in functie de caz.
Inca o noutate pe care o aduce Ordinul 74/2012 o reprezinta obligatia completarii si inregistrarii la autoritatea competenta, de catre persoana fizica nerezidenta pasibila de indeplinirea conditiilor de rezidenta, a formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania", in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.
Odata cu depunerea formularului mentionat, persoana fizica are obligatia depunerii si a altor documente suplimentare, printre care si certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta a statului in care persoana fizica isi are deja rezidenta fiscala.
Este important de precizat ca Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri cu diferite state membre ale Uniunii Europene, iar astfel, daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri, atunci rezidenta persoanei fizice se va stabili, luandu-se in considerare aspecte precum: locuinta permanenta aflata la dispozitia sa, centrul intereselor vitale, statul in care locuieste frecvent, statul a carui nationalitate/cetatenie o are.
In acest caz, ca urmare a completarii chestionarului de catre persoana fizica nerezidenta si verificarii acestuia de catre autoritatea fiscala, aceasta are obligatia de a trimite in termen de 30 de zile, de la depunerea formularului, o notificare persoanei vizate, prin care stabileste mentinerea sau, dupa caz, recalificarea rezidentei fiscale.
Daca persoana este rezidenta a unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit, prevazuta in conventie, care se aplica asupra acelui venit. in situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Daca o persoana fizica nerezidenta nu face dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie si indeplineste conditiile de rezidenta se va considera ca este rezident fiscal in statul roman. In aceste conditii persoana fizica va fi supusa impozitului pe venit pentru venitul obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator anului in care aceasta devine rezident fiscal in Romania.
Foarte important de mentionat este si faptul ca intra sub incidenta acestor reguli si au obligatia completarii si depunerii chestionarului si persoanele fizice care au sosit in Romania dupa 1 ianuarie 2009 si care continua sa fie prezente in Romania si dupa 1 ianuarie 2012
Persoanei fizice, care are in Romania obligatie fiscala integrala, i se elibereaza la cerere certificatul de rezidenta fiscala.
In concluzie, modificarile aparute incepand cu anul 2012 au scopul de a clarifica procedurile de calificare a persoanelor fizice sosite din afara statului roman ca fiind rezidente sau nerezidente pe teritoriul Romaniei, inlaturand astfel dificultatile privind stabilirea rezidentei fiscale a unei persoane si modalitatea de impozitare a veniturilor.
Comentarii articol (7)