Acest volum va fi mult mai mare dupa aderare, fondurile de asistenta in sectorul transporturilor urmand sa fie dirijate spre cinci proiecte prioritare, printre care Romania nu se regaseste. Oficialii europeni sfatuiesc Bucurestiul sa reactioneze Propunerile oficialilor europeni lasa in plan secund alte cateva zeci de proiecte definite initial ca fiind importante. Infrastructura romaneasca, precum si a tarii vecine, Bulgaria, nu este cuprinsa in proiectele spre care va fi dirijat sprijinul. "Eu cred ca Romania si Bulgaria ar trebui sa urmareasca extrem de critic acest schimbari pentru ca sunt existentiale. Aceste tari ar trebui sa se opuna retrasarii coridorului IV (n.r.-care traverseaza Romania pe directia Nadlac- Bucuresti- Constanta) pentru ca vor pierde astfel legatura cu Europa Centrala", a declarat recent oficialul european, Herwig Nowak.
"E clar ca, daca se vor hotara sa finanteze doar anumite portiuni din reteaua europeana va fi o problema pentru noi daca nu intram in planurile lor", ne-au declarat surse oficiale din Ministerul Transporturilor. "Implicatiile ar fi foarte grave in ce priveste viitorul infrastructurii noastre. Daca UE isi defineste alte prioritati fata de cele convenite deja, cu siguranta viteza de lucru va fi foarte scazuta", spune fostul insarcinat cu relatii externe al Ministerului Transporturilor, Marius Sorin Bota. Bajbaielile dambovitene, taxate de Bruxelles Una din cauzele pentru care ar putea fi redefinite prioritatile de finantare este si bajbaiala oficialilor romani. "Experienta noastra din ultimii ani din acest domeniu nu este cea mai buna, din vina Bucurestiui si nu a UE", opineaza Markus Ferber, presedintele grupului crestin-social din Parlamentul European. Opinia euro-parlamentarului este impartasita si de Marius Bota. El spune ca "UE nu sta dupa noi sa ne limpezim gandurile si prioritatile nationale cu privire la infrastructura. La masa UE trebuia sa fim prezenti si sa le sustinem proiectele creionate in 2004". Mai multe proiecte prezentate in 2004 spre finantare UE au fost stopate de actualii guvernantI, adauga fostul oficial din Ministerul Transporturilor.
"In ce priveste reabilitarea drumurilor nationale, programul e blocat la etapele 6 si 7 pentru care trebuiau semnate acordurile de imprumut in acest an cu BEI, proiectele de parteneriat public-privat (PPP) pe Coridorul IV sunt pur si simplu anulate, iar pentru ruta Timisoara-Lugoj acordul de finantare cu BEI ar fi trebuit semnat, dar nimeni nu spune nimic daca se va mai semna. La fel si proiectul PPP pentru Sibiu-Orastie care nici nu s-a discutat, desi era agreat cu BEI si BERD", conchide acesta. Comisia Europeana pune batista pe tambal Proiectele au fost elaborate de un grup de lucru exterior Comisiei Europene, iar propunerile grupului vor fi discutate de CE in urmatoarele luni, urmand ca apoi acestea sa fie inaintate Parlamentului European si Consiliului Europei, au precizat oficiali ai Delegatiei CE la Bucuresti. Totusi, in urma cu o luna, Comisia Europeana a decis infiintarea unei noi Agentii care sa se ocupe exclusiv de dezvoltarea a doar cinci proiecte in domeniul infrastructurii si care nu vizeaza sectoarele romanesc sau bulgar al Coridoarelor. Semnalele primite de la Bruxelles l-au determinat pe fostul negociator-sef cu UE, Vasile Puscas, sa interpeleze in Parlament, cu mai bine de cinci luni in urma, pe ministrului Transporturilor, Gheorghe Dobre, primind insa raspunsuri "nesatisfacatoare" din partea acestuia.
Comentarii articol (0)