Eliminarea fiselor fiscale este prevazuta in OG 30/2011, actul normativ care a modificat Codul fiscal in luna septembrie a anului 2011.
Printre altele, OG 30/2011 a reformulat art. 59 din Codul Fiscal referitor la fisele fiscale (formular 210). In vechea forma, acest articol stabilea ca informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind in fisele fiscale, iar platitorul de venituri are obligatia sa completeze aceste formulare pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor si sa le pastreze pe intreaga durata a angajarii. Copii dupa fisele fiscale trebuiau depuse la organul fiscal competent, pentru fiecare an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.
Insa, odata cu modificarea art. 59 prin OG 30/2011, angajatorii nu mai obligatia sa completeze si sa depuna fisele fiscale. Prevederea se aplica incepand de la 1 ianuarie 2012 pentru drepturile salariale si asimilate salariilor dupa aceasta data. Acest lucru inseamna ca primul an in care nu se mai depun fise fiscale este 2013.
Conform modificarilor aduse art. 59 din Codul Fiscal, in locul fiselor fiscale, angajatorii vor avea obligatia de a completa si a depune incepand de anul viitor o Declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit in termenul prevazut in Codul Fiscal la art. 93 alin. (2), adica tot pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat.
Informatiile din fisele fiscale se vor declara in formularul 205 modificat
Declararea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit se va face incepand din 2013 in formularul 205, care a fost modificat substantial prin Ordinul ANAF nr. 1913/2012, publicat in Monitorul Oficial nr. 850 din 17 decembrie 2012.
"Aceasta declaratie se depune de platitorii de salarii pentru impozitul pe salarii precum si platitorii altor categorii de ventiuri, acolo unde exista obligatia retinerii la sursa a impozitului", a explicat pentru AvocatNet.ro Maria Cojocariu, Senior Payroll Accountant in cadrul Accace.
Prin ordinul publicat luni, Fiscul a introdus in formularul 205 rubrici speciale referitoare la veniturile din salarii, care pana acum nu mai existau, astfel incat angajatorii sa poata completa aceasta declaratie in locul fiselor fiscale pe care le depuneau pana acum.
Mai mult decat atat, actul normativ stabileste si posibilitatea ca declaratia 205 sa poata fi depusa si pe internet, prin utilizarea serviciului de depunere declaratii on-line, existent pe portalul e-guvernare.ro.
Pana acum, aceasta declaratie putea fi depusa doar la organul fiscal competent in format electronic, pe suport magnetic sau optic, acelasi lucru fiind valabil si in cazul fiselor fiscale.
"Consideram ca reprezinta un avantaj major fata de modalitatea limitativa de depunere a formularul 210 (fisele fiscale) care era posibila numai in format electronic", a subliniat Maria Cojocariu.
De asemenea, ANAF clarifica prevederile privind organul competent la care trebuie depusa declaratia 205. Pana acum, in Instructiunile de completare a formularului era precizat ca "declaratia se depune la organul fiscal la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala".
Si dupa modificarea Instructiunilor, organul fiscal competent este tot cel la care platitorii de venituri sunt inregistrati in evidenta fiscala. Totusi, noile prevederi precizeaza si ca, in cazul sediilor secundare inregistrate ca platitori de impozit pe veniturile din salarii, declaratia corespunzatoare activitatii sediilor secundare, se depune de contribuabilul care le-a infiintat, pe codul de inregistrare fiscala al acestuia, la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul.
Mai mult decat atat, noile reglementari stabilesc ca pentru salariatii care au fost detasati la o alta unitate, declaratia se completeaza de catre unitatea care a incheiat contractele de munca cu acestia.
"In situatia in care plata venitului salarial se face de unitatea la care salariatii au fost detasati, angajatorul care i-a detasat comunica angajatorului la care acestia sunt detasati date referitoare la deducerea personala la care este indreptatit fiecare salariat, precum si eventualele modificari ale acesteia aparute in cursul anului. Pe baza acestor date unitatea la care salariatii au fost detasati intocmeste statele de salarii, calculeaza impozitul si transmite lunar unitatii de la care au fost detasati informatii privind venitul brut realizat, alte deduceri, venitul baza de calcul, precum si impozitul retinut pentru angajat, in scopul completarii declaratiei", se mai arata in noile instructiuni de completare.
Si amenzile vor fi mai mari pentru contribuabilii care nu depun la timp declaratia 205, comparativ cu amenzile care trebuiau platite pentru nedepunerea fiselor fiscale.
"Declaratia 205 reprezinta o declaratie informativa, iar conform codului fiscal, amenzile pentru nedepunerea acesteia in termenele stabilite de lege au valori cuprinse intre 12.000 si 14.000 lei, mult mai mari fata de cele stabilite pentru fisele fiscale", a punctat Maria Cojocariu, care a mai precizat ca valorile amenzilor prevazute pentru nedepunerea fiselor fiscale in termenul prevazut de lege erau cuprinse pentru persoanele fizice intre 500 si 1.000 lei, iar pentru persoanele juridice, intre1.000 si 5.000 lei.
Din 2013, angajatorii au o noua obligatie declarativa. De data aceasta, fata de salariat
Potrivit prevederilor din OG nr. 30/2011, au obligatia de a elibera, la cererea angajatilor, un document care nu este un formular tipizat, insa trebuie sa cuprinda cel putin informatii privind:
- datele de identificare ale contribuabilului,
- venitul realizat in cursul anului,
- deducerile personale acordate,
- impozitul calculat si retinut.
Suzana Adamache, Tax Partner la FinExpert Consulting a subliniat ca fisa fiscala este inlocuita practic de doua declaratii :
- una care are un model standard, aprobat de ANAF (declaratia 205 actualizata si modificata) - aceasta se depune la ANAF ;
- una a carei forma si continut sunt la latitudinea contribuabililor dar pentru care se reglementeaza un minim de informatii. Aceasta se va elibera, la cerere, salariatiilor.
Ce se mai modifica in formularul 205
Modificarile din formularul fiscal 205 nu vizeaza doar declararea si calcularea impozitului retinut din veniturile de salarii, ci mai sunt si alte noutati in noul model al declaratiei.
In conditiile in care incepand cu data de 1 ianuarie 2012, impozitul pe veniturile din arenda sa se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la data platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final, cu exceptia cazului in care se opteaza pentru stabilirea venitului net in sistem real, in formularul 205 au fost introduse si rubrici speciale referitoare la veniturile din arendare.
De asemenea, din declaratie au fost eliminate anumite categorii de venituri, avand in vedere ca acestea au fost incluse in categoria veniturilor obtinute in baza contractelor civile, potrivit Codului Civil.
Spre exemplu, din declaratie au disparut campurile referitoare la:
- Venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie
- Venituri obtinute in baza unui contract de comision sau mandat comercial.
Atentie! Noul model al declaratiei 205 trebuie utilizat din 2013 pentru declararea veniturilor realizate incepand cu 1 ianuarie 2012.
Puteti consulta Ordinul ANAF nr. 1913/2012 in sectiunea noastra de Legislatie, unde a fost publicat astazi.
Comentarii articol (22)