Art. I. - Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 50/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 28 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 17, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 17. -
(1) La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, dupa caz, al persoanei singure se iau in considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat in luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, obligatii legale de intretinere si alte creante legale, cu exceptia alocatiei pentru sustinerea familiei prevazute de Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, a bugetului personal complementar prevazut de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a ajutoarelor de stat acordate in baza Ordonantei Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 74/2010, cu completarile ulterioare, a burselor de studiu si a burselor sociale, precum si a sprijinului financiar prevazut de Hotararea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala «Bani de liceu», cu modificarile si completarile ulterioare.”
2. La articolul 24, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu urmatorul cuprins: „(61) Pentru drepturile stabilite anterior, pe data de 5 ale lunii primarul transmite modificari/suspendari/incetari ale dreptului cu efect din luna respectiva.”
3. La articolul 27 alineatul (1), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „b) sa depuna, din 3 in 3 luni, la primaria unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale in a carei raza teritoriala isi are domiciliul ori resedinta, declaratia prevazuta la art. 9 alin. (5).”
4. Articolul 311 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 311. -
(1) Pentru mentinerea dreptului la ajutorul social, potrivit prevederilor art. 161 din lege, familiile si persoanele singure beneficiare, ale caror drepturi sunt stabilite de cel putin 6 luni, au indatorirea sa isi achite obligatiile legale fata de bugetul local pentru bunurile pe care le detin in proprietate, conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Obligatiile legale prevazute la alin. (1) sunt cele stabilite potrivit art. 248 lit. a)-c) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si se datoreaza bugetelor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti
(3) Sunt exceptati de la prevederile alin. (1) beneficiarii ajutorului social definiti la art. 2 alin. (2) din lege
(4) In situatia in care se constata ca obligatia prevazuta la alin. (1) nu a fost indeplinita in termenul prevazut la art. 161 alin. (2) din lege, acordarea ajutorului social se prelungeste cu inca 2 luni, urmand ca dupa acest termen plata ajutorului social sa fie suspendata in conditiile art. 161 alin. (4) din lege
(5) In aplicarea prevederilor art. 161 din lege, beneficiarii de ajutor social care au in proprietate bunuri aflate in alta unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala decat cea in care s-a stabilit dreptul la ajutorul social au obligatia ca, pana la data de 20 ianuarie, respectiv 20 martie a fiecarui an, sa prezinte la primaria unde s-a stabilit dreptul la ajutorul social dovada eliberata de organul fiscal competent al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza teritoriala se afla bunurile impozabile sau taxabile, prin care se confirma achitarea obligatiilor legale catre bugetele locale pentru anul anterior.”
5. La articolul 33 alineatul (1), litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „d) daca nu depune, din 3 in 3 luni, declaratia prevazuta la art. 27 alin. (1) lit. b);”.
6. La articolului 33 alineatul (1), dupa litera h) se introduce o noua litera, litera i), cu urmatorul cuprins: „i) in situatia in care, in urma controlului efectuat de inspectorii sociali sau de reprezentanti ai Curtii de Conturi a Romaniei s-au constatat date eronate cu privire la componenta familiei ori a veniturilor beneficiarilor.”
7. La articolul 33, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(2) Suspendarea dreptului de ajutor social se face prin dispozitie scrisa a primarului, incepand cu luna urmatoare celei in care s-au constatat de catre serviciul sau persoana/persoanele prevazute la art. 15 alin. (3) motivele prevazute la alin. (1) lit. a)-d) si g), respectiv cu luna aprilie a fiecarui an in situatia prevazuta la lit. h), si se comunica titularului in termen de 15 zile de la data emiterii acesteia
(3) Pentru situatiile prevazute la alin. (1) lit. e), f) si i) plata ajutorului social se suspenda prin decizie a directorului agentiei teritoriale, incepand cu luna urmatoare celei in care s-a facut constatarea, potrivit prevederilor art. 18 alin. (3) din lege.”
8. La articolul 34, alineatele (3)-(5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(3) In cazul prevazut la art. 33 alin. (1) lit. h), achitarea obligatiilor legale catre bugetul local in perioada de suspendare prevazuta la art. 161 alin. (4) din lege atrage reluarea platii ajutorului social, prin dispozitia primarului, incepand cu luna urmatoare celei in care s-a achitat obligatia, inclusiv pentru drepturile cuvenite in perioada suspendarii
(4) Pe perioada suspendarii dreptului la ajutor social in conditiile prevazute la art. 161 alin. (4) din lege, beneficiarii nu au obligatia de a efectua actiunile sau lucrarile de interes local prevazute la art. 28 alin. (1)
(5) La reluarea acordarii dreptului conform prevederilor 161 alin. (5) din lege, orele aferente actiunilor si lucrarilor de interes local se repartizeaza proportional de catre primar, astfel incat efectuarea lor sa fie finalizata in termen de maximum 3 luni de la reluarea platii.”
9. La articolul 35 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „c) daca in urma verificarii prevazute la art. 18 alin. (3) din lege se constata ca beneficiarul nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege;”.
10. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 39. -
(1) Ajutoarele de urgenta prevazute la art. 37 se acorda pentru acoperirea nevoilor de baza ale familiei sau ale persoanei singure aflate in situatiile prevazute la art. 28 alin. (1) din lege, in vederea sustinerii acestora
(2) Pentru acordarea ajutoarelor de urgenta agentiile teritoriale transmit Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala anchetele sociale efectuate in conditiile art. 38, pe baza de borderou care cuprinde numele beneficiarului, adresa de domiciliu/resedinta, situatia pentru care se propune ajutorul de urgenta si suma propusa cu titlu de ajutor de urgenta
(3) Pe baza borderourilor prevazute la alin. (2) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala transmite Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale situatia centralizatoare privind propunerile de ajutoare de urgenta
(4) Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, la solicitarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, are obligatia de a prezenta acestuia anchetele sociale.”
11. La articolul 50, alineatele (1), (2), (5) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 50. -
(1) Pentru locuintele aflate in proprietatea familiilor, respectiv persoanelor singure beneficiare de ajutor social, in conditiile legii, in situatia in care nu este incheiata o polita facultativa in baza prevederilor art. 3 alin. (9) din Legea nr. 260/2008, republicata, asigurarea obligatorie impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren sau inundatiilor se plateste de catre Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale, prin agentiile teritoriale, cu respectarea Normelor privind forma si clauzele cuprinse in contractul de asigurare obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 15/2012, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Plata primelor de asigurare se face de catre agentiile teritoriale direct in contul Societatii Comerciale «Pool-ul de Asigurare impotriva Dezastrelor Naturale» - S.A., care pe baza listei cuprinzand persoanele beneficiare de ajutor social va emite politele de asigurare aferente acestora.................................................................................................
(5) Sumele aferente platii primelor de asigurare vor fi achitate integral de catre agentiile teritoriale si vor fi calculate la cursul valutar stabilit de BNR pentru ziua in care acestea realizeaza fundamentarea de credite bugetare. Fundamentarea de credite bugetare se efectueaza in aceeasi zi de catre toate agentiile teritoriale..................................................................................................
(7) Pentru plata asigurarii obligatorii a locuintei, Agentia Nationala pentru Prestatii Sociale, in numele agentiilor teritoriale, incheie cu PAID protocol in care vor fi stabilite obligatiile partilor, precum si modalitatea in care se realizeaza regularizarile pentru eventualele diferente de plati sau de curs valutar fata de cursul prevazut de Legea nr. 260/2008, republicata.”
12. La articolul 50, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins: „(51) Contractul de asigurare obligatorie a locuintelor este valabil pe o perioada de 12 luni, cu incepere de la ora 0,00 a zilei urmatoare celei in care agentiile teritoriale vireaza sumele in contul PAID.”
13. Anexa nr. 4 se modifica si se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. II. - Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 38/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 21 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 7, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(3) Veniturile nete realizate de membrii familiei, inscrise in cererea si declaratia pe propria raspundere, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, obligatii legale de intretinere si alte creante legale, cu exceptia ajutorului social prevazut de Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, a bugetului personal complementar prevazut de Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a ajutoarelor de stat acordate in baza Ordonantei Guvernului nr. 14/2010 privind masuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producatorilor agricoli, incepand cu anul 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 74/2010, cu completarile ulterioare, a burselor de studiu si a burselor sociale, precum si a sprijinului financiar prevazut de Hotararea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala «Bani de liceu», cu modificarile si completarile ulterioare, se dovedesc, dupa caz, prin documentele eliberate de angajator sau de alte autoritati competente, mandate postale de plata, extrase de cont, decizii de stabilire si altele asemenea si se verifica prin ancheta sociala prevazuta la art. 9.”
2. La articolul 8, alineatele (3) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(3) Beneficiaza de alocatie si familiile care au in intretinere copii de varsta scolara, dar care intrerup temporar frecventarea cursurilor de invatamant organizate potrivit legii sau repeta anul scolar din motive de sanatate dovedite cu certificat medical..................................................................................................
(10) In situatia in care unul dintre copii finalizeaza cursurile invatamantului general obligatoriu, conform legii, dar nu a implinit varsta de 18 ani sau unul dintre copii repeta anul scolar din alte motive decat cele medicale, acesta nu este luat in calcul la numarul de copii din familia respectiva in vederea stabilirii dreptului de alocatie, iar alocatia se va acorda corespunzator numarului de copii din familie care indeplinesc conditiile prevazute de lege.”
3. La articolul 9, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(3) Ancheta sociala se efectueaza, in termenul prevazut la art. 15 alin. (2) din lege, de la data inregistrarii cererii, de catre personalul serviciului public de asistenta sociala din subordinea consiliului local sau, dupa caz, de catre personalul din compartimentul cu atributii in domeniul asistentei sociale din aparatul de specialitate al primarului.”
4. La articolul 10, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 10. -
(1) Dreptul la alocatie se stabileste prin dispozitie scrisa a primarului si se acorda incepand cu luna inregistrarii cererii, inclusiv pentru situatiile prevazute la art. 6 alin. (2) si (3).”
5. La articolul 13, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 13. -
(1) Dupa stabilirea dreptului la alocatie, titularul acesteia are obligatia de a depune, la termenul prevazut la art. 24 alin. (1) din lege, la primaria comunei, orasului, municipiului sau, dupa caz, a sectorului municipiului Bucuresti, in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta familia acestuia, o declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei si veniturile realizate de membrii acesteia. Modelul declaratiei este prevazut in anexa nr. 1.”
6. La articolul 14, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 14. -
(1) In vederea urmaririi respectarii conditiilor de acordare a dreptului la alocatie, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de cate ori este nevoie.”
7. Articolul 141 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 141. -
(1) Pentru mentinerea dreptului la alocatie, in conditiile art. 29 din lege, familiile beneficiare, cu drepturi stabilite de cel putin 6 luni, au indatorirea sa isi achite obligatiile legale fata de bugetul local pentru bunurile pe care le detin in proprietate, conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
(2) Obligatiile legale prevazute la alin. (1) sunt cele stabilite potrivit art. 248 lit. a)-c) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si se datoreaza bugetelor locale ale municipiilor, oraselor, comunelor, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti
(3) Sunt exceptati de la prevederile alin. (1) beneficiarii alocatiei definiti la art. 3 din lege
(4) In situatia in care se constata ca obligatia prevazuta la alin. (1) nu a fost indeplinita in termenul prevazut la art. 29 alin. (2) din lege, acordarea alocatiei se prelungeste cu inca doua luni, urmand ca dupa acest termen plata alocatiei sa fie suspendata in conditiile art. 29 alin. (4) din lege
(5) Beneficiarii de alocatie care au in proprietate bunuri aflate in alta unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala decat cea in care s-a stabilit dreptul la alocatie au obligatia ca, pana la data de 20 ianuarie, respectiv 20 martie a fiecarui an, sa prezinte la autoritatea publica locala unde s-a stabilit dreptul la alocatie copia certificatului de atestare fiscala eliberat de organul fiscal competent al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza teritoriala se afla bunurile impozabile sau taxabile, prin care se face dovada achitarii obligatiilor legale catre bugetele locale pentru anul anterior.”
Art. III. - Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 52/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 31 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (1), literele a) si b) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „a) oricare dintre parintii firesti ai copilului/copiilor;
b) oricare dintre sotii carora li s-a/s-au incredintat copilul/copiii in vederea adoptiei sau au adoptat copilul/copiii;”.
2. La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins: „(3) In situatia in care parintii copilului nu sunt casatoriti, dar copilul a fost recunoscut, indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (2) se demonstreaza pe baza anchetei sociale efectuate de autoritatea tutelara.”
3. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 2. -
(1) Drepturile prevazute la art. 2 alin. (1)-(3), art. 5, art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (4) si art. 9 alin. (4) si (5) din ordonanta de urgenta se cuvin pentru fiecare nastere sau, dupa caz, pentru fiecare situatie prevazuta la art. 8 alin. (2) din ordonanta de urgenta.”
4. Articolul 3 se abroga.
5. La articolul 41, alineatele (5), (6) si (8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „(5) In situatia in care persoana indreptatita opteaza potrivit alin. (2) la concediul fara plata, cererea pentru acordarea acestuia se depune si se inregistreaza la angajator, pe aceasta perioada aplicandu-se corespunzator prevederile art. 21 alin. (3) si art. 22 din ordonanta de urgenta
(6) Prevederile alin. (1)-(5) nu se aplica in situatia in care persoana indreptatita solicita numai acordarea stimulentului de insertie sau acesta este solicitat cu cel putin 3 luni inainte de implinirea de catre copil a varstei de un an ori cu 6 luni inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap...............................................................................................
(8) In situatia in care persoana indreptatita prevazuta la alin. (1) nu solicita dreptul la concediul propriu de cel putin o luna, aceasta are obligatia de a anunta in scris agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, denumita in continuare agentie teritoriala, cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de un an, 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, daca nu se inregistreaza situatia prevazuta la alin. (6).”
6. La articolul 7, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 7. -
(1) Concediul pentru cresterea copilului, prevazut la art. 2 alin. (1), art. 6 si 11 din ordonanta de urgenta, se acorda pe baza de cerere aprobata de catre angajatorul la care isi desfasoara activitatea persoana indreptatita
(2) In situatia persoanelor indreptatite care realizeaza venituri din activitati independente sau agricole si care nu lucreaza in baza unui contract individual de munca, concediul reprezinta intreruperea/suspendarea activitatii pe perioada de pana la implinirea de catre copil a varstei de un an sau 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, in situatia solicitarii drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1), art. 11, respectiv art. 31 alin. (1) din ordonanta de urgenta.”
7. La articolul 8, alineatele (5) si (7)-(9) se abroga.
8. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 11. - Concediul fara plata indemnizatiei pentru cresterea copilului prevazut la art. 6 din ordonanta de urgenta se acorda de catre angajator pe baza de cerere, insotita de copia livretului de familie sau a certificatului de nastere al copilului si, dupa caz, de actele doveditoare privind situatia juridica a copilului fata de persoana indreptatita.”
9. La articolul 12, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins: „
Art. 12. -
(1) Stimulentul de insertie prevazut la art. 7 alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda lunar persoanelor indreptatite care au optat pentru acordarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei lunare prevazute la art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta, daca acestea realizeaza venituri supuse impozitului, dupa cum urmeaza:
a) inainte de implinirea de catre copil a varstei de un an, in situatia prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta;
b) dupa implinirea de catre copil a varstei de un an, in situatia prevazuta la art. 2 alin (1) lit. b) din ordonanta de urgenta..................................................................................................
(3) Daca persoana indreptatita care a optat pentru concediul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, in perioada in care beneficiaza de stimulentul de insertie, solicita acordarea concediului fara plata prevazut la art. 6 din ordonanta de urgenta, nu mai beneficiaza de stimulentul de insertie la reluarea realizarii de venituri supuse impozitului.”
10. La articolul 12, dupa alineatul (4) se introduc patru noi alineate, alineatele (5), (6), (7) si (8), cu urmatorul cuprins: „(5) In situatia prevazuta la art. 41 alin. (1) si (2), daca solicitarea concediului de cel putin o luna se produce in ultima luna inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, stimulentul de insertie nu se mai acorda
(6) In cazul in care persoana indreptatita care a solicitat concediul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta realizeaza venituri profesionale inainte de implinirea de catre copil a varstei de un an, stimulentul de insertie se va acorda numai dupa implinirea de catre copil a varstei de un an
(7) In situatia in care unul dintre parinti se afla in plata stimulentului de insertie acordat in conditiile alin. (1) lit. a) si celalalt parinte se afla intr-o situatie de natura a genera un nou concediu pentru cresterea copilului, stimulentul de insertie se acorda pana la implinirea de catre copilul anterior a varstei de 2 ani
(8) In situatia in care unul dintre parinti se afla in plata stimulentului de insertie acordat in conditiile alin. (1) lit. b) si celalalt parinte se afla intr-o situatie de natura a genera un nou concediu pentru cresterea copilului, plata stimulentului de insertie se suspenda si se acorda indemnizatia pentru cresterea copilului, cu respectarea prevederilor art. 8, majorata cu suma prevazuta la art. 9 alin. (4) din ordonanta de urgenta.”
11. La articolul 13, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) In situatia stabilirii dreptului la stimulentul de insertie pentru persoana care beneficiaza de concediul pentru cresterea copilului si indemnizatia lunara prevazuta la art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta, cererea de acordare va fi insotita numai de documentele prevazute la alin. (1).”
12. La articolul 18, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Majorarea prevazuta la art. 9 alin. (4) din ordonanta de urgenta se acorda de la data nasterii copilului, la solicitarea scrisa a persoanei indreptatite, insotita de copia certificatului de nastere al copilului, depusa la primarie sau la agentia teritoriala in a carei raza domiciliaza, nu mai tarziu de data la care primul copil implineste varsta legala de incetare a concediului.”
13. La articolul 21, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „(2) Cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului se calculeaza prin aplicarea cotei de 85% asupra bazei de calcul stabilite potrivit alin. (1).”
14. La articolul 22, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins: „(5) In vederea verificarii veniturilor din activitati independente sau agricole, agentia teritoriala poate solicita directiei generale a finantelor publice din judet, respectiv municipiul Bucuresti situatia privind veniturile realizate efectiv de persoanele beneficiare ale indemnizatiei prevazute la art. 2 din ordonanta de urgenta
(6) In situatia in care persoana beneficiara nu transmite in termenul prevazut la alin. (2) dovada prevazuta la alin. (1), pe baza situatiei transmise de directia generala a finantelor publice, agentia teritoriala este indreptatita sa modifice cuantumul indemnizatiei.”
15. La articolul 24, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „b) de la data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data, in cazul persoanelor care nu indeplinesc conditiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate si a indemnizatiei aferente, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 7 alin. (2) lit.b) din ordonanta de urgenta;”.
16. La articolului 26, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 26. -
(1) Plata indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului, a stimulentului de insertie si a drepturilor prevazute la art. 31 alin. (2) si art. 32 alin. (1) lit. c) si d) si alin. (2) din ordonanta de urgenta se efectueaza incepand cu luna urmatoare aprobarii cererii prin decizie a directorului executiv al agentiei teritoriale.”
17. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 31. - In cazul in care persoana beneficiara de drepturile prevazute la art. 2 alin. (1), art. 7, 31 si art. 32 alin. (1) lit. c) si d) si alin. (2) din ordonanta de urgenta isi schimba domiciliul ori, dupa caz, resedinta in alta unitate/subdiviziune administrativ-teritoriala decat cea de domiciliu sau de resedinta, agentia teritoriala platitoare a acestor drepturi, la solicitarea acesteia, are obligatia de a transfera cererea si actele doveditoare care au stat la baza deschiderii dreptului, insotite de situatia privind data pana la care s-a efectuat plata drepturilor si sumele restante, agentiei teritoriale in a carei raza beneficiarul si-a stabilit noul domiciliu ori, dupa caz, resedinta.”
18. La articolul 32, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „
Art. 32. -
(1) Suspendarea platii/Incetarea drepturilor/Reluarea platii drepturilor/Modificarea cuantumului drepturilor prevazute la art. 2 alin. (1), art. 7, 31 si art. 32 alin. (1) lit. c) si
d) si alin. (2) din ordonanta de urgenta se face prin decizie scrisa a directorului executiv al agentiei teritoriale, care se comunica beneficiarului in termen de 15 zile lucratoare. Modelele deciziilor se aproba prin decizie a directorului general al Agentiei.”
19. La articolul 38, dupa alineatul (4) se introduc doua noi alineate, alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins: „(5) Institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala au obligatia sa transmita trimestrial Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale situatia privind numarul de beneficiari si sumele platite cu acest titlu
(6) Situatia prevazuta la alin. (5) se va trimite pana la data de 15 a lunii urmatoare celei in care s-a incheiat trimestrul.”
20. La articolul 381, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 381. -
(1) Pentru mentinerea dreptului la indemnizatie, stimulent de insertie sau a celor prevazute la art. 31 alin. (1) si (2) si art. 32 alin. (1) lit. c) si d) din ordonanta de urgenta, in conditiile art. 38 din ordonanta de urgenta, beneficiarii cu drepturi stabilite de cel putin 6 luni au indatorirea sa isi achite obligatiile legale fata de bugetul local pentru bunurile pe care le detin in proprietate, conform prevederilor Codului fiscal.”
21. La articolul 381, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (21) si (22), cu urmatorul cuprins: „(21) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) persoanele singure care au in ingrijire si in crestere copii si care beneficiaza de drepturile prevazute la art. 2, 7, 31 si 32 din ordonanta de urgenta. (22) In situatia in care se constata ca obligatia prevazuta la alin. (1) nu a fost indeplinita in termenul prevazut la art. 38 alin. (3) din ordonanta de urgenta, acordarea indemnizatiei se prelungeste cu inca doua luni, urmand ca dupa acest termen plata sa fie suspendata in conditiile art. 38 alin. (6) din ordonanta de urgenta.”
Art. IV. - Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, precum si pentru reglementarea modalitatilor de stabilire si plata a alocatiei de stat pentru copii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 442 din 12 iunie 2008, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 6, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins: „(2) Cererea prevazuta la alin. (1) se depune si se inregistreaza la agentia pentru plati si inspectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, denumita in continuare agentie teritoriala, pana pe data de 5 a fiecarei luni si cuprinde, atat pentru serviciile publice, cat si pentru cele private, listele cu numele si codul numeric personal ale copiilor, numarul si data emiterii hotararii comisiei pentru protectia copilului judetene, respectiv a sectorului municipiului Bucuresti sau ale instantelor judecatoresti, prin care s-a stabilit masura de protectie speciala, datele privind reprezentantul legal si contul deschis in numele copilului de catre directia generala. Cererea este insotita de extrasele de cont pentru conturile in care vor fi virate sumele cu titlu de alocatie de stat pentru copii.”
2. La articolul 7, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins: „
Art. 7. -
(1) Primarii au obligatia de a transmite lunar agentiilor teritoriale, pana la data de 5 a fiecarei luni, cererile inregistrate in luna anterioara, potrivit prevederilor art. 3, precum si documentele justificative. Acestea sunt insotite de un tabel centralizator, intocmit potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4.”
Art. V. -
(1) Persoanele care au optat pentru concediu pentru cresterea copilului, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului sau care realizeaza venituri profesionale la data intrarii in vigoare a Legii nr. 166/2012 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 124/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative care reglementeaza acordarea de beneficii de asistenta sociala, beneficiaza de stimulentul de insertie in conditiile legii, daca cererea este depusa in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
(2) Daca cererea este depusa dupa termenul prevazut la alin. (1), stimulentul de insertie se acorda de la data depunerii cererii.
Art. VI. -
(1) Calcularea noilor cuantumuri potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 13 din Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, se face cu respectarea termenului de verificare prevazut la art. 141 alin. (1) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv ale art. 24 din Legea nr. 277/2010, republicata, dar nu mai tarziu de data de 31 ianuarie 2013
(2) Aplicarea „Listei bunurilor care conduc la excluderea acordarii ajutorului social” conform anexei nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 50/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se face incepand cu data de 1 ianuarie 2013. Pentru drepturile stabilite pana la aceasta data, aplicarea se face de la data la care se implineste termenul de 3 luni prevazut la art. 141 alin. (1) din Legea nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv art. 24 din Legea nr. 277/2010, republicata.
Art. VII. - Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 50/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 28 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 38/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 21 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 52/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 31 ianuarie 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, precum si pentru reglementarea modalitatilor de stabilire si de plata a alocatiei de stat pentru copii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 442 din 12 iunie 2008, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se vor republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, Mariana Campeanu
Ministrul administratiei si internelor, Mircea Dusa
Ministrul apararii nationale, Corneliu Dobritoiu
Ministrul delegat pentru administratie, Radu Stroe
Viceprim-ministru, ministrul finantelor publice, Florin Georgescu
Bucuresti, 18 decembrie 2012.
Nr. 1.291.
Nota: Anexa HG nr. 1291/2012 este disponibila in fisierul atasat.
Comentarii articol (2)