Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 637/3012 pentru modificarea si completarea Regulamentului de ordine interioara a instantelor judecatoresti a fost publicata in Monitorul Oficial, nr. 559, din 8 august 2012, prevederile sale urmand a intra in vigoare odata cu noul cod de procedura civila, adica la 1 februarie 2013.
Totusi, un alt act normativ al institutiei, Hotararea CSM nr. 1093/2012, a stabilit ca unele dispozitii cuprinse de Hotararea CSM nr. 637/2012 au intrat in vigoare din 1 ianuarie 2013, nu in 1 februarie, cum era prevazut initial.
2 paragrafe abrogate din Regulamentul instantelor
Concret, la 1 ianuarie au fost abrogate 2 paragrafe din Regulamentul de ordine interioara a instantelor judecatoresti, si anume cel care stabileste atributiile judecatorilor ce solutioneaza cererile privind cetatenia romana, precum si cel care prevede atributiile judecatorilor la oficiul registrului comertului.
Pana sa intre in vigoare noile reglementari, judecatorii desemnati in Comisia pentru constatarea conditiilor de acordare a cetateniei romane aveau, printre altele, atributia de a intocmi rapoarte in vederea promovarii de catre ministrul justitiei a proiectelor de hotarari ale Guvernului pentru acordarea, redobandirea sau renuntarea la cetatenia romana. Totodata, judecatorii cu atributii la oficiul registrului comertului dispuneau inmatricularea societatilor comerciale si controlau actele si faptele ce tineau de competenta oficiului registrului comertului.
Iata cele 2 paragrafe abrogate:
§4. Judecatorii cu atributii in solutionarea cererilor privind cetatenia romana
Art. 30. - Judecatorii desemnati in Comisia pentru constatarea conditiilor de acordare a cetateniei romane au urmatoarele atributii:
a) participa la sedintele comisiei in zilele si la orele planificate;
b) examineaza cererile de acordare, redobandire sau renuntare la cetatenia romana, pe baza inscrisurilor depuse de solicitanti;
c) intocmesc rapoarte, potrivit legii, in vederea promovarii de catre ministrul justitiei a proiectelor de hotarari ale Guvernului pentru acordarea, redobandirea sau renuntarea la cetatenia romana;
d) redacteaza incheierile de respingere a cererilor solicitantilor.
§5. Judecatorii cu atributii la oficiul registrului comertului
Art. 31. - (1) Controlul legalitatii actelor sau faptelor care, potrivit legii, se inregistreaza in registrul comertului se exercita de catre justitie prin judecatori anume delegati.
(2) Judecatorii cu atributii la oficiul registrului comertului sunt delegati de presedintii tribunalelor sau tribunalelor comerciale si indeplinesc, in principal, urmatoarele atributii:
a) dispun inmatricularea societatilor comerciale, in conditiile legii;
b) dispun inregistrarea mentiunilor privind modificarile intervenite in organizarea si functionarea societatilor comerciale;
c) exercita, cel putin o data pe luna, controlul actelor si faptelor de competenta oficiului registrului comertului.
(3) Judecatorii cu atributii la oficiul registrului comertului indeplinesc orice alte activitati prevazute de lege.
Actele de sesizare a instantei
Tot incepand cu 1 ianuarie 2013 se aplica noi dispozitii referitoare la actele de sesizare a instantei, care stabilesc ca dupa depunerea sesizarilor la registratura, se va stabili obiectul cauzei si data certa si se va da un numar din aplicatia ECRIS. Potrivit noilor reguli, in cazul in care actele nu primesc numar in sistemul informatic ECRIS, atunci ele vor fi prelucrate cu prioritate a doua zi, cu aprobarea presedintelui instantei sau a persoanei desemnate de acesta.
"(…) acestea (actele de sesizare a instantei, n.red.) vor fi prelucrate cu prioritate a doua zi, cu aprobarea presedintelui instantei sau a persoanei desemnate de acesta, incheindu-se in acest sens un proces-verbal si mentionand ca data certa data depunerii actului de sesizare la registratura”, se arata in textul Hotararii CSM nr. 637/2012.
Vechile prevederi ale regulamentului de ordine interioare a instantelor judecatoresti stabileau ca toate actele de sesizare a instantei, depuse personal sau prin reprezentant, vor fi depuse la registratura si vor primi, in aceeasi zi, data certa. Ulterior, acestea se vor preda presedintelui instantei sau, dupa caz, judecatorului de serviciu, avand atasate dovezile privind modul in care au fost transmise.
Atentie! Restul modificarilor cuprinse in Hotararea CSM nr. 637/2012, pe care le puteti consulta AICI, vor intra in vigoare la 1 februarie 2013.