Codul fiscal, modificat prin OG nr. 15/2012, contine noi prevederi la art. 155 care contine regulile privind facturarea. De la 1 ianuarie 2013, data la care noile reglementari au intrat in vigoare, facturile trebuie sa contina cateva elemente in plus. Pe langa informatiile care erau obligatorii si pana acum, facturile vor mai contine, potrivit Codului fiscal si mentiunea «TVA la incasare», in cazul in care exigibilitatea TVA intervine la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii.
Autoritatile fiscale au lasat la latitudinea contribuabililor sa decida cum vor trece mentiunea "TVA la incasare" in facturi, in conditiile in care niciun act normativ nu prevede un format standard sau tipizat pentru aceste documente.
Izabela Badarau, Tax Senior Consultant, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax a explicat, la solicitarea AvocatNet.ro, ca mentiunea “TVA la incasare” poate fi trecuta oriunde pe factura, atunci cand toate sumele din factura sunt supuse TVA la incasare.
"In situatia in care nu toate sumele din factura fac obiectul TVA la incasare (de exemplu, sumele incasate in numerar anterior emiterii facturii), mentiunea “TVA la incasare” se inscrie doar in dreptul sumelor ramase de achitat", a precizat specialistul.
Izabela Badarau arata ca mentiunea privind aplicarea noului sistem de TVA trebuie sa fie inclusa obligatoriu in formatul facturii, atunci cand aceastea este emisa prin mijloace informatice. Ceea ce inseamna ca mentiunea nu poate fi scrisa ulterior "de mana" pe factura.
"Exista desigur restrictii de sistem informatic si tot felul de situatii care apar in practica, iar posibilitatea inscrierii de mana s-ar dovedi mai facila uneori. Dar, ca orice alt element obligatoriu al unei facturi, nu poate fi inscris ulterior de mana; o factura emisa utilizand mijloace informatice ar trebui sa contina toate elementele obligatorii de la inceput", subliniaza consultantul de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax.
Ce recomanda specialistul
AvocatNet.ro a pus la dispozitia Izabelei Badarau unul dintre cele mai utilizate formate de facturi in momentul de fata si a rugat-o sa explice unde anume ar trebui facuta mentiunea "TVA la incasare".
Model factura standard
Izabela Badarau, Tax Senior Consultant, Tuca Zbarcea & Asociatii a recomandat ca in acest model de factura sa mai fie inclusa o ultima coloana numita, “Alte mentiuni” sau “Mentiuni legislative”, mai ales daca se preconizeaza ca facturile vor include atat sume care sunt, respectiv care nu sunt, supuse TVA la incasare.
Model factura cu noua coloana
"Daca se stie ca nu vor fi sume cu regim diferit pe aceeasi factura, atunci introducerea unei astfel de coloane nu mai este necesara, de aceea trebuie analizat de la caz la caz", a adaugat consultantul.
In acest caz, asa cum preciza si Izabela Badarau mai sus, mentiunea “TVA la incasare” poate fi trecuta oriunde pe factura.
Atentie! Si celalalte mentiuni care sunt obligatorii pe factura din 2013 («taxare inversa», «autofactura», «regimul marjei - bunuri second-hand», «regimul marjei - opere de arta» sau «regimul marjei - obiecte de colectie si antichitati») pot fi trecute in rubrica Mentiuni legislative de pe acest model de factura.
Descarcati din fisierul atasat modelul de factura pe care il puteti utiliza daca aplicati sistemul TVA la incasare.