Specialistul Izabela Badarau explica in articolul de marti (pe care il puteti citi integral AICI) ca mentiunea privind aplicarea noului sistem de TVA trebuie sa fie inclusa obligatoriu in formatul facturii, atunci cand aceastea este emisa prin mijloace informatice.
"Exista desigur restrictii de sistem informatic si tot felul de situatii care apar in practica, iar posibilitatea inscrierii de mana s-ar dovedi mai facila uneori. Dar, ca orice alt element obligatoriu al unei facturi, nu poate fi inscris ulterior de mana; o factura emisa utilizand mijloace informatice ar trebui sa contina toate elementele obligatorii de la inceput", subliniaza consultantul de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax.
Izabela Badarau a aratat ca mentiunea “TVA la incasare” poate fi trecuta oriunde pe factura, atunci cand toate sumele din factura sunt supuse TVA la incasare.
Daca se preconizeaza ca facturile vor include atat sume care sunt, cat si sume care nu sunt supuse TVA la incasare, specialistul recomanda ca pe un model clasic de factura sa mai fie inclusa o ultima coloana numita, “Alte mentiuni” sau “Mentiuni legislative”, unde sa se faca precizarile necesare.
"In situatia in care nu toate sumele din factura fac obiectul TVA la incasare (de exemplu, sumele incasate in numerar anterior emiterii facturii), mentiunea “TVA la incasare” se inscrie doar in dreptul sumelor ramase de achitat", preciza ieri consultantul de la Tuca Zbarcea & Asociatii Tax.
De ce nu putem scrie cu pixul pe o factura imprimata?
Intr-unul dintre comentariile de la articolul mentionat, un utilizator intreba:
<<Dar, ca orice alt element obligatoriu al unei facturi, nu poate fi inscris ulterior de mana>>
Imi puteti preciza care este reglementarea care interzice acest lucru? (ma refer la emiterea prin mijloace electronice si nu transmiterea prin astfel de mijloace) si privesc mentiunea "TVA la incasare" ca pe o componenta de continut si nu de forma, atunci cand pe aceeasi factura exista livrari/prestari pentru care se aplica sistemul si livrari/prestari pentru care nu se aplica sistemul.
Iata raspunsul Izabelei Badarau, Tax Senior Consultant, Tuca Zbarcea & Asociatii Tax:
Daca am inteles corect intrebarea dumneavoastra, ne intrebati unde se precizeaza ca un element al unei facturi nu poate fi adaugat ulterior cu pixul. Nu exista o reglementare explicita in acest sens, insa din experienta noastra practica nu este o modalitate acceptata de inspectorii fiscali pentru corectarea unei facturi. Corectarea documentelor trebuie sa urmeze regulile de la art. 159 din Codul Fiscal. Am vazut cazuri cand sume de TVA au fost respinse la rambursare pentru ca un anumit element obligatoriu (suma de TVA in lei) a fost adaugat cu pixul pe o factura intocmita utilizand programe informatice. Nu credem neaparat ca inspectorii ar avea de ce sa aiba o abordare agresiva in cazul unei facturi pe care mentiunea „TVA la incasare” este olografa, intrucat reperul va fi oricum inscrierea in Registrul persoanelor care aplica sistemul, insa este de evitat aceasta modalitate.
Daca ne intrebati unde apare obligatia de a inscrie mentiunea „TVA la incasare” doar in dreptul sumelor pentru care se aplica sistemul, acest lucru reiese atat din Codul Fiscal, cat si explicit dintr-un exemplu publicat in Ghidul privind aplicarea sistemului TVA la incasare „Pe factura emisa, societatea A va mentiona separat valoarea care a fost incasata in numerar si a TVA aferenta, (…) si, separat, diferenta (…) in dreptul careia se inscrie mentiunea TVA la incasare”.