Potrivit unui proiect de OUG care modifica Legea taxei de poluare (nr. 9/2012), obtinut de Mediafax, timbrul de mediu va fi aplicat numai masinilor tip M1 (destinate transportului de persoane care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune), nu si celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitata in continuare actuala taxa auto.
Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, va fi totusi mai mic decat cel actual, mergandu-se pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu va fi platit nimic.
In cazul masinilor inmatriculate inainte de 2007, Guvernul a ajuns la concluzia ca o scutire exclusiv pentru aceste masini nu se poate realiza, deoarece ar constitui discriminare, astfel ca solutia pentru care s-a optat este recalcularea cotelor pentru masinile vechi, in functie de perioada de viata, astfel incat suma de plata sa scada.
Pentru masinile scoase din Romania si inmatriculate in alte tari, se restituie o parte din taxa platita, ca parte reziduala a acesteia (calculata in functie de perioada de utilizare).
Timbrul de mediu va fi calculat in principal in functie de emisia de CO2, luat in calcul in intregime pentru timbru fata de 30% in legea in vigoare, inscrisa in cartea de identitate a masinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi platit o singura data, la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere.
In cazul proprietarilor de masini care au dat statul in judecata pentru restituirea taxei incasate ilegal, daca acestora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum si a celor care au inmatriculat autoturismele fara achitarea taxei, noul timbru va fi platit la prima vanzare a masinii.
Modificarile sunt argumentate de Guvern prin faptul ca actuala formula avea valori disproportionat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu tineau cont de puterea de cumparare a romanilor, continea in calculul sau, in afara de emisia de CO2, si capacitatea cilindrica (desi acest criteriu era deja taxat la impozitul pe masina, platit la administratia locala), era discriminatorie si atragea amenintari cu infringementul din partea UE.
Sursa: Mediafax
Care sunt formulele de calcul
Iata formulele de calcul in functie de norma de poluare a autoturismului.
Autovehicule Euro 5, Euro 4 sau Euro 3
Suma de plata = [(A x B x(100 - C)]/100, unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame/km mentionate in Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimata in Euro/1 gram CO2, prevazuta in anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului prevazuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2.
Autovechicule non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2:
Suma de plata = [E x D x (100 -C)]/100,
unde:
C = cota de reducere a timbrului prevazuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea – capacitatea cilindrica;
E = timbrul de mediu, prevazut in coloana nr. 3 din anexa nr. 3;
Atentie! A doua formula se aplica si pentru autovehiculele din categoria M1 carora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu detin omologare europeana de tip si pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de C02.
Exact ca in cazul taxei auto, suma de plata se calculeaza in euro, dar va fi platita in lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. In 2013, cursul de schimb valutar utilizat este de 4,5223 lei/euro.
Consultati proiectul de modificare a Legii taxei auto si anexele sale in fisierul atasat.
Comentarii articol (223)