Incepand cu publicarea ordinului 40 din 15 ianuarie 2013 si cu aparitia pe site-ul ANAF a formularelor emise de Ministerul Finantelor Publice pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, s-a dat startul oficial al raportarilor locale.
Avand in vedere penalitatile inscrise in legea contabilitatii, companiile trebuie sa se asigure ca intocmesc si depun corect situatiile financiare si raportarile contabile anuale.
Cine intocmeste situatii financiare si ce contin acestea
Firmele care la data bilantului depasesc limitele a doua din cele trei criterii de marime prevazute de ordinul 3055/2009 (respectiv: totalul activelor - 3.650.000 euro, cifra de afaceri neta - 7.300.000 euro, numarul mediu de salariati - 50) intocmesc situatii financiare care cuprind:
- bilant (cod 10)
- cont de profit si pierdere (cod 20)
- situatia modificarilor capitalului propriu
- situatia fluxurilor de numerar
- note explicative la situatiile financiare anuale
- date informative (cod 30)
- situatia activelor imobilizate (cod 40)
Firmele care in exercitiul financiar precedent au avut cifra de afaceri neta si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei 35.000 de euro, inclusiv, pot opta pentru intocmirea unor situatii financiare simplificate care contin doar bilantul simplificat (cod 10), contul de profit si pierdere simplificat (cod 20), datele informative (cod 30) si situatia activelor imobilizate (cod 40).
Potrivit legii, situatiile financiare anuale trebuie sa fie insotite de urmatoarele documente:
1. Raportul administratorilor;
2. Raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz;
3. Propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile;
4. Declaratia scrisa a administratorului prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
- politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
- situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
- persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Raportarile contabile pentru filialele locale ale companiilor din strainatate
Raportarile contabile anuale se intocmesc in baza balantei de verificare intocmite la 31 decembrie si cuprind:
- Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
- Situatia veniturilor si cheltuielilor;
- Date informative;
- Situatia activelor imobilizate.
Raportarile contabile anuale se intocmesc de catre firmele care nu respecta formatul standard al situatiilor financiare romanesti, asa cum este definit in legislatia locala sau de catre firmele care au un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea din urma pot fi filiale sau sucursale ale caror firme mama au un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.
„Pe langa prevederile ordinului 40/2013, ele trebuie sa respecte si prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.878/2010 privind intocmirea situatiilor financiare anuale de catre entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic”, explica Ramona Sandu, Accounting Manager in cadrul Accace.
Sistemul de raportare contabila anuala se aplica, de asemenea, si subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European.
„Incepand cu anul 2011 aceste sucursale au obligatia conducerii evidentelor contabile pana la nivel de balanta fara intocmirea pachetului de situatii financiare anuale”, explica Ramona Sandu.
Cand se depun situatiile financiare si raportarile contabile anuale
Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sunt urmatoarele:
- 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar - pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar - pentru persoanele fara scop patrimonial;
- 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar – pentru subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European;
- 90 zile de la inchiderea exercitiului financiar – pentru firmele care sunt in lichidare
- firmele care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la 31 decembrie nu intocmesc situatii financiare anuale, urmand sa depuna in acest sens la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o declaratie pe propria raspundere de inactivitate, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.