In mod obisnuit, contribuabilii care aplica sistemul TVA la incasare au obligatia sa deduca taxa pe valoarea adaugata din facturile de achizitii numai in momentul in care isi vor plati furnizorii, indiferent daca furnizorii sunt sau nu in sistemul TVA la incasare.
Deducerea TVA se face prin declararea taxei pe valoarea adaugata ca TVA deductibil in decontul de TVA aferent perioadei fiscale in care se face plata partiala sau totala a facturii de achizitie.
Mai mult decat atat, pentru justificarea deducerii TVA in noul sistem a fost introdusa o conditie suplimentara. Mai exact, este necesar ca cel care isi deduce TVA sa prezinte dovada platii TVA, documentul fiind necesar in cazul in care in tranzactie a fost implicat un contribuabil care aplica sistemul TVA la incasare.
Dovada platii difera in functie de metoda prin care s-a efectuat plata si poate fi un extras de cont, un proces verbal de compensare sau orice alt document care atesta plata respectivei facturi.
Asadar, pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii, un contribuabil trebuie sa detina :
- o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul Fiscal (Va reamintim ca din 2013 facturile vor contine noi informatii obligatorii);
- dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre/de la persoanele impozabile eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare.
Totusi, normele legale stabilesc si o serie de operatiuni pentru care deducerea se face conform regulilor generale, adica pe baza facturii emise. In aceasta categorie de operatiuni se inscriu:
- Achizitiile intracomunitare de bunuri;
- Importurile;
- Achizitiile intracomunitare de servicii cu taxare inversa;
- Achizitiile intracomunitare de servicii supuse masurilor de simplificare.
Practic, pentru aceste operatiuni, deducerea TVA nu este amanata pana la data platii, chiar daca respectivii contribuabili sunt obligati sa aplice sistemul TVA la incasare.
Comentarii articol (2)