Ministerul Finantelor Publice continua si in 2013 practica acordarii ajutorului de stat pentru realizarea de investitii in scopul reducerii decalajelor economico-sociale fata de media statelor membre ale Uniunii Europene. Astfel, incepand cu 28.05.2013 a intrat in vigoare Hotararea nr. 274/2013 privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investitiile realizate de intreprinderile mici si mijlocii (“ajutor de minimis pentru IMM-uri”).
In intervalul 2007 – 2011, Ministerul Finantelor Publice a derulat schema de ajutor de stat in baza H.G. nr. 1164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea intreprinderilor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu un buget de 100 milioane euro (echivalentul in lei). In cadrul schemei mai sus mentionate, bugetul a fost epuizat in 2010, 905 proiecte de investitii fiind aprobate spre finantare. Dintre proiectele aprobate au fost finalizate 821 de investitii, in perioada 2008-2011 fiind platit un ajutor de minimis in valoare de 371,29 milioane lei, ceea ce inseamna un grad de implementare de 93.5% raportat la totalul de 397,17 milioane lei aprobat.
Cui se adreseaza noua schema de ajutor de minimis?
Conform actului normativ, ajutorul de minimis se acorda IMM-urilor care realizeaza investitii initiale in active corporale si genereaza minim 5 sau 7 noi locuri de munca. Intreprinderile Micro, Mici si Mijlocii (IMM) sunt intreprinderile care angajeaza mai putin de 250 de persoane si care au o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 de milioane de euro si/ sau detin active totale de pana la 43 de milioane de euro.
(!) Investitia initiala nu trebuie demarata pana la momentul primirii acordului pentru finantare.
Valoarea maxima a ajutorului de minimis acordat
- Pana la 100.000 EUR, inclusiv, pentru intreprinderile care desfasoara activitati in domeniul transportului rutier;
- De la 100.000 - 200.000 EUR, inclusiv, pentru intreprinderile care deruleaza activitati in toate celelalte sectoare, cu exceptia celor prevazute in regulamentul comunitar, respectiv:
- pescuit si acvacultura
- productia primara, transformarea si comercializarea de produse agricole
- activitati legate de export (legate direct de cantitatile exportate, ajutoaredestinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export)
- folosirea marfurilor autohtone in locul celor importate
- activitati in sectorul carbunelui
- achizitia de vehicule de transport rutier de marfuri, acordate intreprinderilor care efectueaza transport rutier de marfuri in numele tertilor
Atentie! Ajutorul de minimis nu se acorda intreprinderilor aflate in dificultate.
Care sunt cheltuielile eligibile?
Sunt considerate eligibile cheltuielile cu urmatoarele categorii de active corporale (care vor fi rambursate in procent de 100%):
a) realizarea de constructii noi industriale, pentru invatamant, stiinta, cultura si arta, ocrotirea sanatatii, asistenta sociala, cultura fizica si agrement, destinate desfasurarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare;
Atentie! Cheltuielile eligibile vor fi determinate pe baza unui cost standard de 370 euro / mp sau 425 euro / mp pentru constructii prevazute cu pod rulant (conform Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si turismului nr. 2748/2545/2010).
In cazul in care valoarea constructiei prezentata in proiectul de investitii depaseste valoarea calculata conform standardelor de cost, diferenta este considerata cheltuiala neeligibila.
Valoarea maxima a cheltuielilor eligibile se determina pe baza unor standarde de cost in scopul evitarii decontarii unor cheltuieli supraevalute si eliminarii subiectivismului in evaluarea proiectelor de investitii.
b) achizitia de constructii industriale, pentru invatamant, stiinta, cultura si arta, ocrotirea sanatatii, asistenta sociala, cultura fizica si agrement, destinate desfasurarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare;
Atentie! Valoarea eligibila a achizitiei nu poate depasi valoarea prevazuta in grilele notariale valabile la data incheierii contractului de vanzare-cumparare.
De asemenea, la data inregistrarii cererii de acord pentru finantare intreprinderea solicitanta va prezenta un raport de evaluare intocmit de un expert evaluator autorizat de A.N.E.V.A.R.
c) echipamente tehnologice - masini, utilaje si instalatii de lucru;
d) aparate si instalatii de masurare, control si reglare;
e) mijloace de transport neinmatriculabile, pentru sustinerea activitatii intreprinderii;
f) echipamente IT.
Pentru mentinerea eligibilitatii activelor corporale, acestea trebuie sa fie exploatate exclusiv in cadrul Proiectului finantat, sa fie amortizabile, sa fie achizitionate in conditii de piata cu respectarea principiilor prevazute in legea achizitiilor publice, respectiv principiile nediscriminarii, tratamentului egal, transparentei, utilizarii eficiente a fondurilor si asumarii raspunderii (achizitionarea in leasing nu este considerata cheltuiala eligibila) si sa ramana in patrimoniul intreprinderii beneficiare pentru minimum 3 ani de la finalizarea investitiei.
Cu exceptia constructiilor industriale achizitionate de la terti, toate activele corporale achizitionate trebuie sa fie noi.
Conditionarea acordarii ajutorului: crearea de noi locuri de munca
Acordarea ajutorului este conditionata de crearea de noi locuri de munca pana la finalizarea investitiei si mentinerea acestora pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei, dupa cum urmeaza:
- 5 locuri de munca, din care cel putin 2 locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de pana la 100.000 euro, inclusiv;
- 7 locuri de munca, din care cel putin 3 locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro pana la 200.000 euro, inclusiv;
Cum se obtine aprobarea de finantare?
Intreprinderile care indeplinesc conditiile de eligibilitate vor transmite Ministerului Finantelor Publice o cerere de finantare insotita de o serie de documente, printre care:
- un plan de investitii pentru care se solicita finantarea, cu evidentierea cheltuielilor eligibile;
- un studiu tehnico-economic din care rezulta viabilitatea proiectului de investitii ?i eficienta economica a intreprinderii solicitante in urmatorii 3 ani de la finalizarea investitiei;
- un angajament ferm privind mentinerea locurilor de munca existente la data inregistrarii Cererii de acord pentru finantare, precum ?i crearea de noi locuri de munca (conform criteriilor) pana la finalizarea investitiei.
Dupa analizarea documentatiei justificative complete si corect intocmite, Ministerul Finantelor Publice va emite Acordul pentru finantare a proiectului realizat de beneficiar.
Bugetul total al schemei este de 400 milioane lei (echivalentul a 100 milioane euro).
Emiterea acordurilor pentru finantare se va face de la deschiderea sesiunii (2013) pana la 30 iunie 2014, in limita bugetului total alocat, cu posibilitatea prelungirii.
Incasarea ajutorului de minimis
Ajutoarele de minimis se acorda IMM-urilor sub forma de sume nerambursabile in procent de 100% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile cu activele corporale.
Plata ajutorului de minimis se va face in perioada 2014 – 2016, in limita bugetului anual alocat schemei.
Etapa de rambursare a cheltuielilor eligibile este una dintre cele mai importante perioade in derularea proiectului. Ajutorul de minimis se plateste dupa efectuarea cheltuielilor eligibile aprobate prin acordurile pentru finantare, ulterior depunerii cererii de rambursare de catre beneficiar si verificarii la fata locului de catre reprezentantii M.F.P. a cheltuielilor eligibile efectuate de intreprinderi.
Acordul pentru finantare nu echivaleaza cu incasarea propriu-zisa a ajutorului de minimis, acesta fiind virat in contul beneficiarului abia dupa efectuarea platilor pentru cheltuielile eligibile si dupa aprobarea cererilor de rambursare individuale.
Comentarii articol (68)