Conditiile privind acordarea ajutoarelor de minimis pentru investitiile realizate de intreprinderile mici si mijlocii sunt stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 274/2013 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru investitiile realizate de intreprinderile mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 305, din 28 mai 2013.
Concret, prin acest act normativ, este instituita o schema de ajutor de stat ce are drept obiectiv acordarea de ajutoare de minimis pentru investitiile realizate de IMM-uri. Acest ajutor nu va depasi plafonul prevazut de reglementarile dreptului Uniunii Europene in vigoare si nici nu va fi supus procedurii de notificare.
Ajutoarele de minimis se acorda IMM-urilor sub forma de sume nerambursabile in procent de 100% din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aprobate spre finantare, in limita valorii maxime de 200.000 euro, echivalent in lei, respectiv 100.000 euro, in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi.
In plus, prevederile cuprinse in hotararea de Guvern introduc conditia de a crea, pana la finalizarea investitiei, si de a mentine pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei:
- cinci locuri de munca, din care cel putin doua locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de pana la 100.000 euro, inclusiv;
- sapte locuri de munca, din care cel putin trei locuri de munca pentru persoane care nu au avut contract individual de munca in ultimele 3 luni, in cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro pana la 200.000 euro, inclusiv;
Potrivit informatiilor de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP), schema de ajutor de minimis se afla deja in derulare, institutia facand publice Ghidul solicitantului (pe care il puteti consulta in fisier atasat, n.red.) si formularele aferente (cerere de acord pentru finantare, cerere de plata a ajutorului de minimis, declaratie pe propria raspundere, etc.), pe care le puteti descarca de AICI.
Schema de ajutor de minimis se va aplica pana la 30 iunie 2014, cu posibilitatea prelungirii, iar plata ajutorului de minimis se efectueaza pana la 31 decembrie 2016, in limita bugetului anual alocat schemei
Ce conditii trebuie sa indeplineasca IMM-urile pentru a beneficia de ajutor?
Potrivit Ghidului solicitantului, pot beneficia de ajutorul de minimis toate IMM-urile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
- sunt inregistrate potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt incadrate in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si au sediul si isi desfasoara activitatea in Romania;
- desfasoara activitate economica;
- nu au primit ajutoare de minimis pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi (anul fiscal in curs si 2 ani anteriori) sau, daca au primit ajutoare de minimis in aceasta perioada, acestea cumulate nu depasesc plafonul echivalent in lei a 200.000 euro, respectiv a 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier, indiferent de sursa de finantare;
- prezinta un plan de investitii pentru care se solicita finantarea, cu evidentierea cheltuielilor eligibile;
- prezinta un studiu tehnico-economic din care rezulta viabilitatea proiectului de investitii si eficienta economica a intreprinderii solicitante in urmatorii 3 ani de la finalizarea investitiei;
- prezinta un angajament ferm privind mentinerea locurilor de munca existente la data inregistrarii Cererii de acord pentru finantare, precum si crearea pana la finalizarea investitiei si mentinerea, pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei, a cinci locuri de munca in cazul unui ajutor de minimis de pana la 100.000 euro, inclusiv si a sapte locuri de munca in cazul unui ajutor de minimis de la 100.000 euro pana la 200.000 euro, inclusiv;
- nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
- nu se afla in procedura de executare silita, insolventa, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare;
- nu intra in categoria "intreprinderilor in dificultate" potrivit prevederilor Cap. 2 sectiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
- nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate.
Cheltuieli eligibile
Conform Ghidului, sunt considerate cheltuieli eligibile toate cheltuielile legate de investitiile in active corporale referitoare la:
- realizarea de constructii noi industriale, pentru invatamant, pentru stiinta, pentru cultura si arta, pentru ocrotirea sanatatii, pentru asistenta sociala, pentru cultura fizica si agrement, destinate desfasurarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare;
- achizitia de constructii industriale, pentru invatamant, pentru stiinta, pentru cultura si arta, pentru ocrotirea sanatatii, pentru asistenta sociala, pentru cultura fizica si agrement, destinate desfasurarii activitatii pentru care s-a solicitat finantare;
- echipamente tehnologice - masini, utilaje si instalatii de lucru;
- aparate si instalatii de masurare, control si reglare;
- mijloace de transport neinmatriculabile, pentru sustinerea activitatii intreprinderii (exemplu: motostivuitor, buldoexcavator);
- echipamente IT.
Atentie! Toate cheltuielile eligibile aferente investitiei vor fi considerate fara TVA.
Pentru a fi considerate eligibile, activele corporale trebuie sa indeplineasca mai multe conditii. Astfel, trebuie sa fie exploatate exclusiv de intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis in scopul desfasurarii activitatii ce face obiectul finantarii si trebuie sa fie considerate active amortizabile, conform prevederilor legale in vigoare, pentru care nu se aplica amortizarea accelerata.
De asemenea, conform Ghidului, activele vor fi achizitionate in conditii de piata (cu respectarea principiilor nediscriminarii, tratamentului egal, transparentei, utilizarii eficiente a fondurilor si asumarii raspunderii) si vor fi incluse in categoria activelor proprii. Mai mult, acestea trebuie sa ramana in patrimoniul intreprinderii pentru minimum 3 ani de la data finalizarii investitiei si sa nu fie achizitionate in sistem de leasing.
In plus, intreprinderea solicitanta trebuie sa dovedeasca faptul ca detine un drept real principal sau de creanta asupra terenului pe care urmeaza a se realiza constructia, valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei, sa demonstreze ca terenul este liber de sarcini si sa prezinte un certificat de urbanism.
"Valoarea maxima a cheltuielilor eligibile aferente constructiilor realizate se determina in limita a 370 euro/mp arie desfasurata si se refera la cheltuieli pentru constructii si instalatii aferente investitiei de baza.
Atentie! Valoarea cheltuielilor eligibile aferente constructiei achizitionate nu trebuie sa depaseasca valoarea prevazuta in grilele notariale valabile la data incheierii contractului de vanzare.
Conditii de finantare
In Ghidul solicitantului se precizeaza ca, pentru a beneficia de ajutor de minimis, intreprinderea solicitanta trebuie sa obtina un acord pentru finantare din partea Ministerului Finantelor Publice.
Concret, pentru a obtine acest acord intreprinderea solicitanta va transmite Finantelor urmatoarele documente:
- cerere de acord pentru finantare;
- opis cu documentele anexate Cererii de acord pentru finantare;
- certificat constatator, in original;
- declaratie pe propria raspundere privind incadrarea intreprinderii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii;
- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, in original sau in copie legalizata;
- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, in original sau in copie legalizata, inclusiv pentru punctele de lucru;
- situatiile financiare corespunzatoare ultimului exercitiu financiar incheiat, depuse si aprobate conform prevederilor legale in vigoare, in copie, cu exceptia intreprinderilor infiintate in anul inregistrarii Cererii de acord pentru finantare sau intreprinderilor care au reluat desfasurarea activitatii suspendate in anul inregistrarii Cererii de acord pentru finantare;
- plan de investitii;
- oferte de pret pentru toate echipamentele din planul de investitii, respectiv deviz general pe obiective si devizul obiectului, in cazul realizarii de constructii, in copie;
- studiu tehnico-economic;
- angajament ferm privind mentinerea locurilor de munca existente la data inregistrarii Cererii de acord pentru finantare, precum si crearea de locuri de munca pana la finalizarea investitiei si mentinerea, pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei;
- in cazul realizarii de constructii, dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra terenului pe care urmeaza a se realiza investitia, valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea investitiei, dovada faptului ca terenul este liber de sarcini si Certificatul de urbanism, in copie;
- in cazul achizitionarii activelor, cu exceptia constructiilor, dovada detinerii unui drept real principal sau a unui drept de creanta asupra cladirii in care urmeaza a se realiza investitia, valabil pe o perioada de minimum 3 ani de la finalizarea acesteia, in copie;
- in cazul achizitionarii de constructii, raport de evaluare intocmit de un expert evaluator autorizat de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania, in copie;
- imputernicire prin act notarial, in original, in cazul in care o alta persoana decat reprezentantul legal al intreprinderii solicitante semneaza Cererea de acord pentru finantare si documentatia aferenta;
- actul de identitate al persoanei autorizate sa reprezinte legal intreprinderea, in copie.
Plata ajutorului de minimis
Potrivit Ghidului solicitantului, in termen de maximum 4 luni de la data primirii Acordului pentru finantare, IMM-urile beneficiare de ajutor de minimis sunt obligate sa demareze investitia aprobata spre finantare.
"Dovada demararii se face prin transmiterea la Registratura generala a Ministerului Finantelor Publice a unei Informari privind demararea investitiei, insotite de documente justificative sau a Cererii de plata a ajutorului de minimis, insotite de documente justificative, in cazul realizarii partiale sau totale a investitiei", se precizeaza in documentul citat.
Dintre documentele justificative ce pot insoti informarea privind demararea investitiei se numara contractul de vanzare, contractul de constructie si ordinul de incepere a lucrarilor, comanda ferma de echipamente aferente planului de investitii, facturi, documente de plata sau extrase de cont corespunzatoare achizitionarii de active aferente planului de investitii.
Important! In cazul in care intreprinderea nu transmite Informarea privind demararea investitiei sau Cererea de plata a ajutorului de minimis in termenul prevazut, Acordul pentru finantare se revoca. De asemenea, acordul va fi revocat si in cazul in care intreprinderea demareaza investitia inainte de data emiterii Acordului pentru finantare.
Ulterior, in vederea platii ajutorului de minimis aprobat, IMM-urile beneficiare vor transmite MFP urmatoarele documente:
- cerere de plata a ajutorului de minimis;
- opis cu toate documentele anexate Cererii de plata a ajutorului de minimis;
- documente justificative care atesta realizarea investitiei.
Atentie! In anul 2013 nu se plateste ajutor de minimis in temeiul schemei de ajutor de minimis instituita prin HG nr. 274/2013. Prin cererile de plata a ajutorului de minimis aferente cheltuielile eligibile efectuate in anul 2013 se solicita plata ajutorului de minimis in anul 2014.
Bugetul maxim al schemei de ajutor de minimis este de 400 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 100 milioane euro. Potrivit HG nr. 274/2013, aceasta suma poate fi suplimentata, dupa cum urmeaza:
- credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finantare, pentru perioada 2013-2014;
- credite bugetare pentru plata ajutorului de minimis, pentru perioada 2014-2016.
"Numarul estimat de IMM-uri beneficiare de ajutor de minimis este 1.000", se mai arata in actul normativ.
----
Detalii referitoare la noua schema, precum si formularele de aplicare sunt disponibile AICI.