Noul cod de procedura penala, adica Legea nr. 135/2010, a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 486, din 15 iulie 2010 si va intra in vigoare in 1 februarie 2014. Conform acestui act normativ, in termen de 12 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial, Guvernul va supune Parlamentului, spre adoptare, proiectul de lege pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala.
Motiv pentru care Executivul a elaborat si a inregistrat la Parlamentul Romaniei Proiectul de Lege pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale, document ce a primit votul senatorilor inca in luna mai, alaturi de alte 3 propuneri legislative ce completeaza reforma in materie penala si procesual penala, materializata de adoptarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal si Legii nr. 135/2010 privind codul de procedura penala.
Recent, mai exact in 1 iulie, si Camera Deputatilor a adoptat acest proiect, in calitate de for decizional, cu 227 voturi "pentru" si 20 "contra". Ceea ce inseamna ca propunerea de act normativ si-a incheiat parcursul legislativ in Parlament, ultimii pasi spre intrarea in vigoare fiind promulgarea de presedintele Romaniei si publicarea in Monitorul Oficial. In momentul de fata, documentul a fost depus la Secretarul general in vederea exercitarii de catre deputati a dreptului de a sesiza Curtea Constitutionala.
Cele mai importante prevederi
Titlul I – Dispozitii generale
Primul titlu al proiectului de lege cuprinde dispozitiile generale privind aplicarea legii procesual penale. Mai exact, in partea de inceput sunt stabilite reguli procedurale pentru rezolvarea situatiilor tranzitorii generate de intrarea in vigoare a noului Cod de procedura penala, in raport cu stadiul in care se afla procesul penal sau diferite proceduri penale la momentului intrarii in vigoare a noului Cod.
Conform expunerii de motive, proiectul de lege stabileste cu titlu de principiu aplicarea imediata a legii procesuale noi tuturor proceselor si procedurilor penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a Noului Cod de procedura penala (1 februarie 2014, n.red.). "Avand in vedere noile institutii procedurale introduse prin Legea nr. 135/2010, precum si modificarea continutului sau a conditiilor unor institutii existente in actualul Cod de procedura penala a fost necesara prevederea modului de aplicare a acestor institutii", se precizeaza in expunerea de motive.
In acelasi document, initiatorii (Guvernul, n.red.) au si exemplificat modul de aplicare. Astfel, in cauzele aflate in curs de judecata in prima instanta la momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2010 in care nu s-a inceput cercetarea judecatoreasca, instanta pe rolul careia se afla cauza o trimite judecatorului de camera preliminara. "Tot astfel, nulitatea oricarui act sau oricarei lucrari efectuate inainte de intrarea in vigoare a legii noi poate fi invocata numai in conditiile noului Cod de procedura penala", se arata in expunerea de motive.
Titlul II - Dispozitii privind modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale
"Titlul II al Legii reprezinta o parte importanta a acesteia, fiind rezultatul unei analize a intregii legislatii procesual penale in vigoare", sustin initiatorii in expunerea de motive.
Concret, propunerile de modificare formulate in cuprinsul proiectului se inscriu pe mai multe coordonate, dintre care cele mai importante fiind abrogarea unor texte din legislatia speciala, ca urmare a cuprinderii acestora in noul Cod de procedura penala, pentru evitarea paralelismelor procedurale. Astfel, o serie de dispozitii din legile speciale au fost abrogate, procedurile urmand a se desfasura potrivit cadrului general prevazut de noul Cod de procedura penala.
In plus, au fost modificate texte din legislatia speciala, in vederea corelarii cu dispozitiile noului Cod de procedura penala. "In acest sens, solutiile legislative si terminologia din legile speciale au fost armonizate cu prevederile noului Cod de procedura penala", se arata in expunerea de motive. Spre exemplu, dupa cum se precizeaza in documentul citat, in OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, referirile la solutiile de scoatere de sub urmarire penala sau de neincepere a urmaririi penale, care nu mai sunt prevazute in noua reglementare, au fost inlocuite in mod corespunzator, cu referiri la clasare sau la renuntarea la urmarirea penala.
Totodata, in ceea ce priveste dispozitiile privind statutul judecatorilor, a fost regandita competenta judecatorilor stagiari. Mai precis, judecatorii stagiari vor judeca urmatoarele infractiuni: lovirea sau alte violente, vatamarea corporala din culpa, amenintarea, hartuirea, violarea de domiciliu, violarea sediului profesional, furtul, furtul calificat si furtul in scop de folosinta la plangere prealabila, abuzul de incredere, gestiunea frauduloasa in forma simpla, distrugerea, tulburarea de posesie, violarea secretului corespondentei, abandonul de familie, nerespectarea privind incredintarea minorului, impiedicarea exercitarii libertatii religioase.
De asemenea, din punctul de vedere al organizarii judiciare, in vederea respectarii principiului desfasurarii cu celeritate a procesului penal, a fost regandita compunerea completarea de judecata ale Sectiei penale a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, in scopul corelarii cu dispozitiile noului Cod de procedura penala, care prevad ca ICCJ are competenta de a judeca apelurile impotriva hotararilor pronuntate de curtile de apel, curtile militare de apel, precum si de ICCJ, in prima instanta.
Titlul III - Dispozitii de modificare si completare a Codului de procedura penala
Acest titlu contine o serie de dispozitii legate de modificarea si completarea unor texte din Codul de procedura penala, care vizeaza institutii precum competenta dupa calitatea persoanei, stramutarea, masurile preventive, citarea si comunicarea actelor de procedura, valorificarea bunurilor sechestrate in cursul urmaririi penale si al judecatii, camera preliminara, recursul in casatie.
Mai precis, conform expunerii de motive, in ceea ce priveste actiunea civila, a fost regandita solutia trimiterii cauzei la instanta civila, dupa considerente legate de realizarea cat mai eficienta a procesului de administrare a justitiei in Romania. Astfel, desi solutia preconizata de Codul de procedura penala are in vedere evitarea prelungirii in mod nejustificat a solutionarii procesului penal, prin trimiterea actiunii civile la instanta civila, aceasta optiune ar putea genera o supraincarcare a instantelor civile. Pe de alta parte, continuarea judecarii actiunii civile de catre instanta penala ar fi de natura sa asigure ambele deziderate avute in vedere, adica solutionarea cu celeritate a actiunii penale si respectarea termenului rezonabil cu privire la latura civila.
"In concluzie, solutia pastrarii actiunii civile in competenta instantei penale este de natura sa asigure calitatea actului de justitie in ansamblul sau", se puncteaza in expunerea de motive.
In ceea ce priveste masurile preventive, au fost efectuate o serie de modificari, care vizeaza inlaturarea unor erori de reglementare. Concret, a fost regandita procedura de luare a masurii controlului judiciar, care continea o serie de contradictii. De asemenea, sub aspectul masurilor preventive, a fost remediata o deficienta existenta in Codul de procedura penala din 1968, aceea a inexistentei unei proceduri de dispunere asupra masurilor preventive in perioada cuprinsa intre pronuntarea hotararii in prima instanta, cu consecinta desesizarii instantei si sesizarea instantei de control judiciar cu judecarea apelului. "Competenta de luare, revocare sau inlocuire a masurilor preventive, in conditile legii, in acest interval de timp, a fost atribuita instantei care a judecat cauza in fond", informeaza Guvernul in expunerea de motive a actului normativ.
Titlul IV - Dispozitii finale si tranzitorii
Titlul final al proiectului de act normativ prevede abrogarea Legii nr. 29/1968 privind Codul de procedura penala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 78 din 30 aprilie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare si stabileste data intrarii in vigoare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala – 1 februarie 2014.
Important! Tot la 1 februarie 2014 va intra in vigoare si Noul Cod penal. Aceasta data a fost stabilita prin Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 757, din 12 noiembrie 2012.
Puteti consulta AICI traseul legislativ al proiectului de act normativ, iar AICI textul integral al documentului, in varianta pregatita pentru promulgare.
----
Proiectul de lege pentru punerea in aplicare a Codului de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale este unul dintre cele 4 proiecte de lege care contribuie la punerea in aplicare a dispozitiilor penale, procesual-penale si executional penale, cu privire la intreg pachetul de acte normative ce vizeaza reforma in materie penala. Celelalte 3 propuneri sunt urmatoarele:
- proiectul de Lege privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal (subiect tratat deja de AvocatNet.ro si disponibil AICI, n.red.)
- proiectul de lege privind executarea pedepselor, masurilor educative si a altor masuri dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, neprivative de libertate (subiect tratat deja de AvocatNet.ro si disponibil AICI, n.red.)
- proiectul de Lege privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune (subiect tratat deja de AvocatNet.ro si disponibil AICI, n.red.)
Toate aceste proiecte de acte normative au fost inregistrate la inceputul anului la Senat, pentru a-si urma traseul in Parlamentul Romaniei, conform normelor de tehnica legislativa. In acest context, Senatul, in calitate de prima camera sesizata, le-a si aprobat, in cadrul unei sedinte desfasurate in 22 aprilie 2013.
Ulterior, proiectele de lege in chestiune au fost inaintate Camerei Deputatilor (forul decizional, n.red.), iar in momentul de fata se afla la promulgare.