Autoritatea de Supraveghere Financiara, institutie ce desfiinteaza toate autoritatile de supraveghere din sectorul financiar, cu exceptia celor care tin de Banca Nationala a Romaniei, este functionala inca din 30 aprilie, potrivit Legii nr. 113/2013 pentru aprobarea OUG nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara.
Mai mult, membrii Consiliului de conducere au fost deja alesi de Parlament, in cadrul sedintei din 24 aprilie.
Concret, parlamentarii i-au validat, cu 323 voturi "pentru" si unul "impotriva", pe membrii Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara, la care Dan Radu Rusanu este presedinte si Daniel Daianu, prim-vicepresedinte. Din Consiliu mai fac parte:
- Daniel Tudor - vicepresedinte
- Mircea Ursache - vicepresedinte
- Ion Giurescu - vicepresedinte
- Dorina Mihailescu
- Gheorghe Marcu
- Gavrila Alexe
- Gheorghe Albu
- Lorand-Istvan Kralik
- Marian Mirzac
- Marian Sarbu
- Cornel Moldoveanu
- Tudor Balta
- Doru Frunzulica
- Nina Puiu
- Gheorghe Cornel Coca Constantinescu
Totusi, membrii vor fi realesi de Parlamentul Romaniei, intrucat un act normativ ce impune alte conditi de selectare a membrilor a fost publicat joi in Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 55/2013 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 331, din 6 iunie 2013 si intrata deja in vigoare, la data publicarii.
Practic, prin adoptarea acestui act normativ, Guvernul pune in acord regulile de organizare a Autoritatii de Supraveghere Financiara cu modificarile propuse de presedintele Romanei, Traian Basescu.
Concret, Traian Basescu a solicitat, la sfarsitul lunii aprilie, ca membrii ce fac parte din conducerea executiva a ASF sa aiba experienta profesionala in domeniul financiar de 10 ani. "Consideram oportun ca toti candidatii la calitatea de membru in conducerea executiva a Autoritatii de Supraveghere Financiara ar trebui sa aiba o experienta profesionala de minim 10 ani in domeniul financiar, al institutiilor de credit si/sau al institutiilor financiare nebancare", se arata in cererea presedintelui statului.
Totusi, Parlamentul a nu operat aceasta modificare in cuprinsul legii, astfel ca membrii ASF au fost alesi in 24 aprilie in baza vechimii de 7 ani in domeniul financiar.
Prin ordonanta publicata joi in Monitor, Guvernul a decis ca membrii ASF sa fie alesi "exclusiv pe baza experientei profesionale în domeniul financiar, al institutiilor de credit si/sau al institutiilor financiare nebancare de minimum 10 ani".
Mai mult, reglementarile de pana acum stabileau ca ASF va fi condusa de un consiliu format din 17 membri, dintre care un presedinte, un prim-vicepresedinte si 3 vicepresedinti. Prin actul normativ publicat recent, numarul celor din conducere se reduce substantial, astfel ca din noul consiliul vor face parte doar 11 membri, si nu 17.
Executivul revine si asupra dispozitiilor referitoare la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca membrii ASF. Astfel, prevederile initiale stabileau ca acestia nu pot fi soti si nici rude ori afini pana la gradul al treilea cu Presedintele Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, membrii consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
In cererea de reexaminare transmisa Parlamentului, seful statului a solicitat modificarea acestui paragraf, propunand introducerea unei mentiuni care sa interzica membrilor ASF de a fi soti sau rude ori afini pana la gradul al treilea cu membrii Parlamentului.
Totusi, parlamentarii au decis, in final, sa relaxeze cu totul aceasta conditie, stabilind ca membrii ASF nu pot fi soti si nici rude ori afini pana la gradul al treilea cu membrii Guvernului si membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
Prin OUG nr. 55/2013 se revine, practic, la reglementarile initiale, actul normativ stabilind ca membrii nu pot fi soti si nici rude ori afini pana la gradul al treilea cu Presedintele Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului, membrii Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei.
Avand in vedere noile reglementarile, OUG nr. 55/2013 stabileste, de asemenea, ca numirea altor membri se va face de Parlament, in baza acestor reguli, pana la 30 iunie 2013.
Ce este ASF?
Conform dispozitiilor legale, ASF va prelua disponibilitatile banesti existente in conturi si patrimoniul de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum si numarul de posturi si personalul celor trei autoritati, cu mentinerea tuturor drepturilor avute la data preluarii, inclusiv cele salariale. Odata indeplinita aceasta etapa procedurala, ASF isi poate exercita prerogativele, iar CSA, CSSPP si CNVM se desfiinteaza si mandatele membrilor acestor autoritati, respectiv a membrilor conducerii acestora inceteaza de drept.
Totodata contractele, conventiile, intelegerile, protocoalele, memorandumurile, acordurile si celelalte acte incheiate de autoritatile desfiintate si aflate in executare isi mentin valabilitatea si se preiau de catre ASF. In mod similar, actele emise de autoritatile care se desfiinteaza isi pastreaza valabilitatea.
Noile reglementari stabilesc ca Autoritatea de Supraveghere Financiara va urmari activitatea:
- intermediarilor in instrumente financiare, organismelor de plasament colectiv, pietelor de instrumente financiare si depozitarului central, precum si asupra operatiunilor de piata si emitentilor;
- asiguratorilor, reasiguratorilor, intermediarilor in asigurari si reasigurari si a altor activitati in legatura cu acestea;
- entitatile din sistemul de pensii private.
Autoritatea va avea dreptul de a acorda, suspenda, retrage autorizatii, aprobari, avize, atestate, derogari, precum si dreptul de a controla entitatile din sectorul financiar ori de a emite reglementari care se publica in Monitorul Oficial.
Obiectivele ei, potrivit OUG nr. 93/2012, sunt:
- asigurarea stabilitatii, competitivitatii si bunei functionari a pietelor de instrumente financiare, promovarea increderii in aceste piete si in investitiile in instrumente financiare, precum si asigurarea protectiei operatorilor si investitorilor impotriva practicilor neloiale, abuzive si frauduloase;
- promovarea stabilitatii activitatii de asigurare si apararea drepturilor asiguratilor;
- asigurarea unei functionari eficiente a sistemului de pensii private si protejarea intereselor participantilor si ale beneficiarilor.
----
Textul integral al cererii de reexaminare trimise Parlamentului la inceputul lunii aprilie este disponibil AICI.
Comentarii articol (0)