Teoretic, sistemul de evaluare a performanței ar trebui să fie obiectiv și să ofere un feedback realist și corect angajaților cu privire la eforturile depuse pentru bunul mers al organizației, dar și eventualele îmbunătățiri necesare pentru succes individual și, implicit, organizațional.
Ceea ce se întâmplă, de fapt, este că managerul sau persoana însărcinată cu această evaluare încearcă să evalueze performanțele fiecărui angajat în parte, având în vedere, printre altele, o întrebare extrem de utilă: “Ce ai făcut pentru noi în această perioadă?”.
Răspunsul la această întrebare se traduce printr-un calificativ sau scor acordat fiecăruia în parte și/sau, în funcție de cutume, fiecărui indicator dintr-o fișă de evaluare adaptată poziției.
Într-o perspectivă amuzantă, iată cum arată un dicționar al evaluării performanțelor pentru angajați (ceea ce gândesc, poate, evaluatorii când dau calificative corecte "din punct de vedere politic"):
Performanță medie: Angajat nu foarte strălucit
Foarte bine pregătit: Nu a comis greșeli mari până în prezent
Activ (din punct de vedere) social: Bea excesiv
Atitudine hotărâtă: Încăpățânat
Resurse (potențial) nelimitate: Te vom păstra până la data pensionării
Gândire rapidă: Oferă scuze plauzibile pentru greșelile făcute
Se mândrește cu munca lui: Vanitos
Indiferent la instrucțiuni: Cunoaște mai multe decât superiorii sai
Riguros: O persoană dezagreabilă/enervantă
Diplomat în relația cu managerii: Știe când să tacă din gură
Tratează problemele dificile într-un mod logic: Găsește pe altcineva care să îi facă treaba
Un adevărat analist: Complet confuz(ant)
Nu este o persoană care să lucreze la birou: Fără studii superioare (și se vede)
Se exprimă foarte bine: Poate lega două fraze pe o idee
Demonstrează calități de leadership: Are o voce stridentă
Conștiincios și atent: Speriat
Atent la detalii: Un chițibușar
Muncitor: De obicei alege o cale dificilă
Competent: Reușește să-și facă treaba, chiar și când primește ajutor din partea managerului său
Își iubește jobul: Are nevoie de mai multe sarcini
Fericit: Plătit/Recompensat cu un salariu prea mare
Se consultă des cu managerii: Enervant
Foarte creativ: Gasește 22 de motive pentru a face orice, mai puțin ce are de făcut
Folosește resursele într-un mod corespunzător: Deleagă orice.
Articolul aparut initial pe www.portalhr.ro. Puteti citi articolul original AICI.
Comentarii articol (1)