Legea nr. 193/2013 privind aprobarea OUG nr. 77/2012 pentru modificarea si completarea OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 387, din 28 iunie 2013 si a intrat in vigoare la data de 1 iulie.
Printre modificarile cuprinse in noul act legislativ se numara cresterea pragului pentru achizitiile publice fara licitatie, excluderea regiilor autonome si a companiilor de stat de pe lista autoritatilor contractante, anularea procedurilor de atribuire si reluarea competitiei in cadrul acordurilor cadru.
S-a majorat pragul achizitiilor publice directe
Una dintre principalele modificari aduse de actul legislativ se refera la cresterea pragului de achizitii publice directe de la 15.000 de euro la 30.000 de euro pentru produse sau servicii si la 100.000 de euro pentru lucrari.
“Art. 19 - Autoritatea contractanta achizitioneaza direct produse, servicii sau lucrari, in masura in care valoarea achizitiei, estimata conform prevederilor sectiunii a 2-a a prezentului capitol, nu depaseste echivalentul in lei a 30.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achizitie de produse ori servicii, respectiv a 100.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achizitie de lucrari. Achizitia se realizeaza pe baza de document justificativ”, potrivit legii intrate in vigoare.
Regiile autonome si companiile de stat
O alta modificare importanta prevede ca regiile autonome sau companiile cu capital integral ori majoritar detinut de un organism al statului (autoritate publica sau institutie publica, care actioneaza la nivel central ori la nivel regional sau local) nu mai sunt autoritati contractante, adica acestea nu mai trebuie sa organizeze licitatii pentru contractarea de servicii sau lucrari.
Totusi, noile dispozitii precizeaza ca regiile autonome si companiile de stat trebuie sa elaboreze norme procedurale interne care sa asigure respectarea principiilor nediscriminarii si egalitatii de tratament, transparentei, proportionalitatii si recunoasterii reciproce, pentru atribuirea contractelor de furnizare/prestare de servicii/executie de lucrari a caror valoare estimata depaseste pragul de 30.000 sau 100.000 de euro.
Reprezentantii Vass Lawyers au subliniat ca reprezinta in continuare autoritate contractanta oricare organism cu personalitate juridica, care a fost infiintat pentru a satisface nevoi de interes general fara caracter comercial sau industrial si care se afla cel putin in una dintre urmatoarele situatii:
- este finantat, in majoritate, de catre un organism al statului – autoritate publica sau institutie publica – care actioneaza la nivel central ori la nivel regional sau local, sau de catre un alt organism de drept public;
- se afla in subordinea sau este supusa controlului unui organism al statului – autoritate publica sau institutie publica – care actioneaza la nivel central ori la nivel regional sau local, sau unui alt organism de drept public;
- in componenta consiliului de administratie/organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumatate din numarul membrilor acestuia sunt numiti de catre un organism al statului – autoritate publica sau institutie publica – care actioneaza la nivel central ori la nivel regional sau local, sau de catre un alt organism de drept public.
Anularea procedurilor de atribuire
Legea nr. 193/2013, intrata in vigoare la 1 iulie, a modificat unul dintre cazurile care reprezinta abateri grave de la prevederile legislative, astfel ca in cazul in care autoritatea contractanta constata din oficiu ca sunt necesare clarificari cu privire la documentatia de atribuire (fiind pusa in imposibilitate de a respecta termenul de cel mult 6 zile prevazut pentru publicarea/transmiterea raspunsului la solicitarea de clarificari, atunci cand clarificarile sunt solicitate in timp util) si prin clarificarea adusa se modifica informatiile deja publicate, se afecteaza modul de elaborare a ofertelor si devine necesara publicarea unei erate.
Reluarea competitiei in cazul acordurilor-cadru
In ceea ce priveste procedura de reluare a competitiei, autoritatea contractanta atribuie fiecare contract ofertantului care a prezentat cea mai buna oferta, pe baza criteriului de atribuire precizat in documentatia de atribuire, au explicat avocatii de la Vass Lawyers. Acest criteriu de atribuire nu trebuie sa mai fie cel in temeiul caruia a fost incheiat acordul-cadru, potrivit surselor citate.
Angajamentul ferm al tertului sustinator
Noile reglementari, intrate in vigoare la 1 iulie, cuprind modificari si in privinta angajamentului ferm al tertului sustinator, care este acordat ofertantului/candidatului. Astfel, angajamentul ferm nu mai trebuie incheiat in forma autentica, nici pentru sustinerea economica sau financiara, nici pentru sustinerea tehnica sau profesionala.
Ofertele cu pret aparent neobisnuit de scazut
Legea nr. 193/2013 prevede: “(11) O oferta prezinta un pret aparent neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, executat sau prestat, atunci cand pretul ofertat, fara T.V.A., reprezinta mai putin de 80% din valoarea estimata a contractului respectiv.”
Anterior intrarii in vigoare a legii amintite, pragul pentru considerarea unei oferte ca avand un pret aparent neobisnuit de scazut a fost de 70% din valoarea estimata a contractului, au explicat reprezentantii Vass Lawyers.
“Mai mult, noul prag de 80% se va aplica in cazul tuturor procedurilor, inclusiv al celor in care in procedura de atribuire sunt cel putin 5 oferte admisibile. In aceasta din urma situatie, pragul era anterior de 85% din media aritmetica a ofertelor calculata fara a se avea in vedere propunerea financiara cea mai mica si propunerea financiara cea mai mare, potrivit avocatilor.
In plus, atunci cand o oferta are un pret aparent neobisnuit de scazut deoarece ofertantul beneficiaza de un ajutor de stat, termenul “rezonabil” pe care autoritatea contractanta il poate stabili pentru ca ofertantul sa demonstreze ca ajutorul de stat a fost acordat in mod legal a fost modificat intr-un termen care nu poate fi mai scurt de 3 zile, au adaugat sursele citate.
Solutionarea litigiilor prin arbitraj
Actul normativ precizeaza ca partile pot conveni ca litigiile in legatura cu executarea contractelor reglementate de O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica sa fie solutionate prin arbitraj.
“Art. 2881 - Partile pot conveni ca litigiile in legatura cu executarea contractelor reglementate de prezenta ordonanta de urgenta sa fie solutionate prin arbitraj”, potrivit legii.
Contraventii si sanctiuni
Noile dispozitii au introdus sanctiuni mai dure pentru doua contraventii prevazute in OUG nr. 34/2006.
Incalcarea prevederilor art. 23 din O.U.G. nr. 34/2006, potrivit carora autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de achizitie publica in mai multe contracte distincte de valoare mai mica si nici de a utiliza metode de calcul care sa conduca la o subevaluare a valorii estimate a contractului de achizitie publica, cu scopul de a evita aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 34/2006 care instituie obligatii ale autoritatii contractante in raport cu anumite praguri valorice - se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei (anterior, aceasta contraventie era sanctionata cu amenda de la 40.000 lei la 80.000 lei), au explicat avocatii de la Vass Lawyers.
Incalcarea regulilor de publicitate prevazute de O.U.G. nr. 34/2006 cu privire la anuntul de atribuire - se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 100.000 lei (anterior, aceasta contraventie era sanctionata cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei), au adaugat sursele mentionate.
Anularea contractelor de achizitie publica la solicitarea ANRMAP
Legea nr. 193/2013 a abrogat in intregime art. 2961 din O.U.G. nr. 34/2006, care reglementa dreptul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) de a cere in justitie anularea unor contracte de achizitie.
Comentarii articol (1)