Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca stabileste la art. 15 alin. 1 ca, pentru prevenirea bolilor profesionale, angajatorul va acorda lucratorilor materiale igienico - sanitare, obligatoriu si gratuit. Neindeplinirea acestei obligatii legale constituie, conform prevederilor aceleiasi legi, contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 3.000 si 6.000 lei.
Intr-o firma, categoriile de materiale igienico - sanitare, precum si locurile de munca/ posturile de lucru, la care se impune acordarea acestora, se stabilesc prin contractul colectiv de munca sau contractul individual de munca.
In practica, la nivelul fiecarei firme se intocmeste o lista (anexa la contractul colectiv de munca) continand nominalizarea materialelor igienico-sanitare (sapun, pasta de dinti, prosop, periuta de unghii, perie de baie, etc.), precum si cantitatile lunare care se acorda pe locuri de munca/ posturi de lucru/ lucrator. Toate aceste produse trebuie acordate in functie de meseria fiecarui lucrator, de conditiile de lucru existente la fiecare loc de munca/ post de lucru, cu referire la gradul de toxicitate existent, la gradul de murdarire posibil in timpul desfasurarii activitatii, la necesitatea periodica de curatire pentru mentinerea igienei personale a mainilor si fetei in particular, respectiv a corpului uman, in general, la sfarsitul lucrului.
In contractele individuale ale lucratorilor se nominalizeaza materialele igienico - sanitare de care beneficiaza individual fiecare lucrator. Nominalizarea materialelor igienico - sanitare in respectiva lista se face cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Pentru grupurile sanitare, vestiarele sau sala de mese din cadrul firmei, angajatorul este obligat sa asigure si sa distribuie permanent: hartie igienica, dezinfectant, spray-uri pentru curatenie, maturi, lavete, nominalizate pe sortimente si cantitati lunare, conform unei altei anexe la contractul colectiv de munca.
Si nominalizarea acestor materiale igienico-sanitare se face tot cu consultarea si cu avizul medicului specialist de medicina muncii, cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale.
Angajatii vor utiliza prezentele materiale igienico-sanitare, precum si medicamentele si materialele din componenta trusei sanitare pentru acordarea primului ajutor, numai pentru uz personal, numai in timpul programului de lucru, in cadrul locului de munca/ postului de lucru/ punctului de lucru.
Contractul colectiv de munca si anexele la acesta, negociat cu sindicatul reprezentativ din cadrul firmei/ cu reprezentantii alesi de catre lucratori, se depune la ITM, cu numar de inregistrare.
Si trusa de prim-ajutor este obligatorie
Potrivit Legii securitatii si sanatatii in munca, angajatorii sunt obligati sa ia masurile necesare pentru acordarea primului ajutor, astfel ca locurile de munca/ posturile de lucru din cadrul firmei trebuie dotate cu trusa sanitara pentru acordarea primului ajutor medical, nominalizata si ea in alta anexa la contractul colectiv de munca.
Lipsa trusei medicale constituie contraventie si si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 6.000 lei.
Atentie! Dotarea trusei sanitare se face conform baremului stabilit in Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 427/ 14.06.2002.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzile se face de catre inspectorii de munca sau inspectorii sanitari.
Sursa imaginii care ilustreaza acest articol.
Comentarii articol (22)