În multe situații, măsurile de prim ajutor pot face diferența, salvând vieți și reducând severitatea leziunilor (de pildă, în cazul unui atac de cord, masajul cardiac). Alteori, intervenția serviciului medical de urgență nici măcar nu e necesară, pentru că vorbim de accidente minore, care nu pun în pericol viața, unde poate fi necesară doar bandajarea sau pansarea unor răni superficiale.
Într-o unitate de lucru, inclusiv când e vorba de terțele persoane care se pot afla la fața locului și suferi un accident (de pildă, clienții), ideea că nu există niciun angajat care să știe să acorde primul ajutor sau că medicul medicina muncii se ocupă de acordarea primului ajutor și „lipsește din incintă momentan” este inadmisibilă.
Măsurile privind acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor trebuie incluse în instruirea introductiv-generală, conform normelor de aplicare ale Legii SSM (HG nr. 1425/2006). Instruirea introductiv-generală se face cu ocazia fiecărei angajări (și nu numai - când vin lucrători delegați sau detașați ori puși la dispoziție prin agent de muncă temporară, de asemenea).
Apoi, ulterior instruirii introductiv-generale, are loc instruirea la locul de muncă, ce cuprinde cel puțin, printre altele, „măsuri la nivelul locului de muncă şi/sau postului de lucru privind acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor, precum şi în cazul pericolului grav şi iminent”, dar și exerciții practice de prim ajutor.
Legea SSM: Art. 10 (1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să ia măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor, adaptate naturii activităţilor şi mărimii întreprinderii şi/sau unităţii, ţinând seama de alte persoane prezente; b) să stabilească legăturile necesare cu serviciile specializate, îndeosebi în ceea ce priveşte primul ajutor, serviciul medical de urgenţă, salvare şi pompieri. (2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), angajatorul trebuie să desemneze lucrătorii care aplică măsurile de prim ajutor, de stingere a incendiilor şi de evacuare a lucrătorilor. (3) Numărul lucrătorilor menţionaţi la alin. (2), instruirea lor şi echipamentul pus la dispoziţia acestora trebuie să fie adecvate mărimii şi/sau riscurilor specifice întreprinderii şi/sau unităţii. |
Trusa medicală, obligatorie în orice unitate
Legea nr. 319/2006 (Legea SSM) și normele sale de aplicare nu se referă în mod expres la trusa medicală, însă, așa cum reiese din prevederile de mai sus, se referă la acordarea primului ajutor în unitate, iar salvatorii, adică acei angajați desemnați și instruiți să acorde primul ajutor, au nevoie de cele mai multe ori și de această trusă medicală. Inspectorii de muncă îi pot amenda pe angajatorii care nu iau toate măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor cu sume între 3.000 și 6.000 de lei, potrivit Legii SSM.
Ordinul MS nr. 427/2002 pentru aprobarea componenţei trusei sanitare şi a baremului de materiale, ce intră în dotarea posturilor de prim ajutor fără cadre medicale este cel care prevede că întreprinderile sunt obligate să aibă în dotare trusă sanitară.
Ordinul prevede inclusiv câte truse sunt necesare, de la caz la caz, care e conținutul lor minim și cum trebuie păstrate.
Trusele sanitare de acordare a primului ajutor medical vor fi folosite astfel: 1. Activităţi industriale, agricole şi de prestări de servicii: a) în secţii de activitate cu mai mult de cinci persoane - una la cel mult 25 de persoane; b) activităţi cu locuri de muncă dispersate, indiferent de numărul de angajaţi; c) mijloace de transport în comun, altele decât auto. 2. Activitate de comerţ: a) spaţii comerciale care permit accesul direct al clienţilor la mărfurile expuse; b) spaţii comerciale organizate pe subunităţi pentru prezentare şi desfacere; c) pieţe agroalimentare; d) staţii de distribuire a carburanţilor. 3. Activităţi de învăţământ, proiectare-cercetare: a) grădiniţe, şcoli, alte instituţii de învăţământ care nu dispun de cabinet medical propriu - cel puţin una la 50 de elevi; b) ateliere şcolare, săli de sport; c) cămine şi internate; d) alte activităţi de proiectare-cercetare - cel puţin una la 25 de persoane. 4. Activităţi culturale şi recreative: a) săli de spectacole - una la cel puţin 100 de locuri; b) săli de sport sau de întreţinere fizică, altele decât cele din instituţiile de învăţământ; c) cluburi, alte spaţii pentru activităţi de divertisment cu cel puţin 10 locuri; d) baruri, restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, unităţi agroturistice. |
În acest context, merită menționat că la Senat a fost înregistrată anul acesta o propunere legislativă ce prevede ca salariații să beneficieze de o zi liberă plătită pentru a merge la cursuri de prim ajutor.