Avand in vedere ca, in calitatea sa de stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene, Romaniei ii revine sarcina de a transpune si implementa directivele emise de Uniunea Europeana, in scopul transpunerii art. 4 din Directiva 2010/78/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2010 de modificare a Directivelor 98/26/CE, 2002/87/CE, 2003/6/CE, 2003/41/CE, 2003/71/CE, 2004/39/CE, 2004/109/CE, 2005/60/CE, 2006/48/CE, 2006/49/CE si 2009/65/CE cu privire la competentele Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea bancara europeana), ale Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea europeana pentru asigurari si pensii ocupationale) si ale Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010, in vederea realizarii unei abordari armonizate a cooperarii cu Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale (AEAPO) la nivelul Uniunii Europene, pentru a preveni consecintele negative ale nepromovarii in regim de urgenta a prezentului act normativ, avand in vedere dispozitiile art. 13 „Transpunerea” din Directiva 2010/78/UE, statele membre trebuie sa adopte masurile legislative si administ rative necesare transpunerii prevederilor directivei pana la data de 31 decembrie 2011 si sa comunice Comisiei Europene textele principalelor dispozitii de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de directiva. Se impune adoptarea urgenta a prezentei ordonante de urgenta a Guvernului, avand in vedere faptul ca este declansata o actiune privind necomunicarea masurilor de transpunere (Cauza 2012/0126).
Etapa I a fazei precontencioase (punere in intarziere) a fost declansata la 30 ianuarie 2012, cu termen de raspuns 30 martie 2012, iar, in situatia in care actele care asigura completarea transpunerii directivei nu sunt adoptate si notificate Comisiei Europene cu declaratia de transpunere totala, se va trece la faza de aviz motivat. Precizam ca incalcarea dreptului european se produce in situatia in care, la expirarea termenului procedural de raspuns de doua luni de la transmiterea avizului motivat, statele membre nu au adoptat inca masurile legislative interne de transpunere, indiferent daca in cursul procedurii contencioase se conformeaza. In temeiul art. 26*0 alin. (3) din TFUE, in situatia sesizarii CJUE pentru necomunicarea masurilor de transpunere a directivelor, Curtea poate impune sanctiuni pecuniare prin chiar hotararea prin care constata neindeplinirea obligatiilor. In considerarea faptului ca acestea constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Articol unic. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2012 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii de Supraveghere Financiara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 874 din 21 decembrie 2012, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 113/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins: „(2) In cadrul cooperarii cu Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale (AEAPO), A.S.F. are urmatoarele obligatii:
a) sa asigure indeplinirea obligatiilor care ii revin in calitate de autoritate competenta potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.094/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea europeana de asigurari si pensii ocupationale), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE si de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei;
b) sa comunice AEAPO toate informatiile necesare cu privire la statele membre in care functioneaza entitatile care intra in aria sa de autorizare, reglementare si supraveghere;
c) sa informeze imediat AEAPO atunci cand acorda o autorizatie prealabila de functionare a unei entitati, in cazul activitatii transfrontaliere;
d) sa notifice imediat AEAPO despre decizia motivata de interzicere a activitatilor unei entitati, adoptata potrivit competentei sale;
e) sa raporteze catre AEAPO dispozitiile nationale cu caracter prudential relevante pentru domeniul pensiilor private, care nu sunt cuprinse in legislatia de munca si protectie sociala, si sa asigure actualizarea acestor informatii cel putin o data la 2 ani;
f) sa informeze AEAPO si Comisia Europeana cu privire la orice dificultate majora aparuta in exercitarea activitatii sale, reglementata prin normele nationale armonizate cu dreptul Uniunii Europene.”
2. Dupa articolul 29 se introduce mentiunea privind transpunerea normelor comunitare: „* Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile art. 4 din Directiva 2010/78/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 noiembrie 2010 de modificare a Directivelor 98/26/CE, 2002/87/CE, 2003/6/CE, 2003/41/CE, 2003/71/CE, 2004/39/CE, 2004/109/CE, 2005/60/CE, 2006/48/CE, 2006/49/CE si 2009/65/CE cu privire la competentele Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea bancara europeana), ale Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea europeana pentru asigurari si pensii ocupationale) si ale Autoritatii europene de supraveghere (Autoritatea europeana pentru valori mobiliare si piete), publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010.”
PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemneaza:
Ministrul muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice, Mariana Campeanu
Ministrul delegat pentru dialog social, Adriana Doina Pana
Viceprim-ministru, ministrul finantelor publice, Daniel Chitoiu
p. Ministrul delegat pentru buget, Enache Jiru, secretar de stat
Ministrul afacerilor externe, Titus Corlatean
Bucuresti, 26 iunie 2013.
Nr. 78.
Comentarii articol (0)